2012-10-03, 23:16
Medlem
nynnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHIMERAS
Det lilla jag frgar om basta s fr jag bilden av att de verkligen stller upp p de som r dr men de drogtestas nr som helst. Torskar de s ker de ut bums. Uppfattar inte beskrivningarna som ngot sektliknande. Snarare vlordnat och strukturerat. De r mnga som bott dr lnge och mr bra.
Bra. Det var det svaret jag hade hoppats p. Tack!
Citera
2012-10-03, 23:22
Medlem
nynnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Hr r Bastas hemsida, intressant att lsa om dem och vad de gr.

http://www.basta.se/

Det var lite snack tidigare i trden om den moraliska biten att gra tv och tjna pengar p dessa mnniskor. Well, som jag ser det s tjnar vi alla p att de hr personerna kommer ur missbruk och in i samhllssnurran. En person som slutar med knark och stlder r en ren samhllsvinst.

Ta Johan till exempel, slutar han att stjla och arbeta och betala skatt s r det under hans kvarstende livstid mycket pengar som gr t rtt hll istllet fr fel. Fine, det kliver in ngon annan som snor kopparen, men vi blir en till som betalar skatt, konsumerar och kanske till och med bildar familj.

Sedan r det ju det rena mnniskovrdet ocks.

Helt klart bsta svenska reality-tv som hittills gjorts.
Du har helt rtt.
Citera
2012-10-03, 23:27
Medlem
CHIMERASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nynna
Bra. Det var det svaret jag hade hoppats p. Tack!

Hrligt! Ha det gott.
Citera
2012-10-03, 23:27
Medlem
Basta r en frlngning av den italienska modellen som heter San Patrignano.
Ideen bakom det r att arbete , inte ltsas utan arbete ger en mening i livet.
Ska vi ha hunduppfdning ? Ja vi fder upp de dyraste hundarna p maknaden,vill nn bli guldsmed?Vi tar in ngon hjdare,Versace, Gucci.Vi Hjer sjlvfrtroendet hos de som r hr.
Kort..
Var dr p besk och var mkt imponerad av vad de gr. Och Kan.
Grundades av en hgt uppsatt person vars son var helt lost i sitt missbruk,men som tog sig ur det.
Citera
2012-10-04, 00:02
Medlem
Basta var min frsta praktikplats nr jag gick i 6an frjvla fint stlle och vldigt trevliga mnniskor ville brja plugga dr efter hgstadiet fast det var andra valet och jag kom in p mitt frsta.

Nu nr jag tnker efter s vet jag att jag aldrig ens tnkte p att dom som var dr var gammla missbrukare. Fast att jag redan visste om att det var en behandlings plats,
Det r en bra behandlings plan och att iden fungerar

Tror att Johan kommer vara ren i fortsttnigen knner mer att han kommer klara en
Linnea. Fattar inte varfr hon ska ringa till gammla knarkar polare,

Tnk vilken samhllsvinst det r att ge vrd och std till en person som Johan.
Helt sjukt att droger fortfarande kan vara olagliga. Tnk vad alla smbrott skulle minska en Heroin missbrukare behver vl minst fixa in en tusing om dagen.

Haha gillar Pontus han r fr skn
Citera
2012-10-04, 00:16
Medlem
whaks avatar
Sg programmet fr frsta gngen idag.
Den dr Johan verkar innerst inne vara en hyvens grabb.
Jag hoppas verkligen att det ordnar upp sig i livet fr honom.
Citera
2012-10-04, 00:56
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHIMERAS
Linnea bor inte kvar p basta. Hon blev utsparkad fr lnge sen.

Ajd, lter ju inte bra. Trkigt att hra.
Citera
2012-10-04, 01:03
Medlem
De flesta missbrukare r vldigt drivna, och r man blgd s r det ltt att tro p deras berttelser.
Att Linneas pappa vergav henne fr sin nya fru och att alla utan en knarkade p Johans frsta arbetsplats r nog tv sanniningar med modifikation. Jag tar deras berttelser med en nypa salt.

Att det inte funkar s bra fr Linnea r inte s konstigt. De flesta som bor p Basta r ver 40 r http://www.ratsit.se/BC/SearchPerson.aspx , vem av dem ska hon knna att de r som hon.

Det verkar ha gtt bttre fr Johan, han bor numera i Nynshamn http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall....K5XhdtYTOza0yU
Citera
2012-10-04, 01:27
Medlem
Ils avatar
Jag har brjat flja den hr serien. Vldigt intressant och gripande!
Att lgga av med tunga drogmissbruk r dock lttare tnkt n gjort, jag tror mnga personer i den hr serien kommer att terfalla.

Linnea r jag sker p, hon vill och kan inte sluta helt med heroinet just nu.
Men Johan verkar vara riktigt less p missbrukarlivet, om han kan motst drogerna s kan han nog bygga upp ett nytt liv. Han har nog s bra frutsttningar som han kan f nr skulderna r strukna och allt.

Om ngon vet vad som har hnt med deltagarna s fr ni grna skriva det hr men gr det med [ spoiler ] taggar s att dom som fljer serien inte fr allt avsljat.
Citera
2012-10-04, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Att det inte funkar s bra fr Linnea r inte s konstigt. De flesta som bor p Basta r ver 40 r http://www.ratsit.se/BC/SearchPerson.aspx , vem av dem ska hon knna att de r som hon.

Vilken adress har det hr boendet? (Din lnk verkar inte funka)

r det ngon som vet vad Linnea heter i efternamn och om hon har Facebook/blogg/whatever?
Citera
2012-10-04, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Tanken med programmet r god, men tyvrr tror jag inte det kommer hlla i lngden, och d tnker jag p terfall.

Men det r vl lika stor risk som vilket behandlingsprogram som helst, om inte mindre i detta fall. Vore de inte motiverade hade de nog knappast stllt upp i TV. De r nog redo att verkligen visa vrlden att de vill, annars "skmmer" de ju ut sig. Dessutom har de ju assistans i form av folk som jobbar dr, behandlingsassistenter osv. Programmet verkar, enligt hemsidan, vldigt bra och genomtnkt. Tror iaf jag hade klarat mig bttre i deras sits just nu n om jag hamnade p random behandlingshem bara fr att jag pundat fr mkt. Ps: Jag r inte pundare. Ds.
Citera
2012-10-04, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Det handlade vl om den nya tjejen?

Ingen av Johans "typ" av mnniskor har jag sett det g bra fr, tyvrr. De flesta sitter p kken, ngra r dda, och ett par av dem sitter inne fr mord/drp. Han r inkrd i gemet sas.

Vad baserar du detta p? Han har pundat lika lnge som Linnea i stort sett, varfr r det mer krt fr honom ? Fr att han mer "ser ut" som en pundare? Sluta misstro folk och hoppas p dem istllet. Det gr vrlden bttre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in