Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Jag baserar det p vad du citerade. Jag har erfarenhet av mnniskor som Johan, och Linnea ocks fr den delen. Det m lta som att jag drar alla ver en kam men enligt min erfarenhet s finns det mnga lika drag fr de som fastnar i skiten och stannar dr. Det r hela hans utstrlning, attityd, blick, ja jag vet inte hur man frklarar bttre fr ngon som inte har samma erfarenhet.
Jag kan inte svara p om Linnea r "krd" eller inte. Helt upp till henne. Men som sagt r hon inte hrdad n s drfr tror jag att hon har strre chanser. Johan r liksom ganska stpt och formad.
Det finns vl ingen i deras situation som har en annan utstrlning, blick, attityd och vad mer. Ngonstans brjar frndringen, knns vldigt krasst att dma ut Johan efter att bara ha sett brottstycken ur hans liv. Bara att mta sina demoner (som att lmna tillbaks blockfljterna) r steg som kan brja bryta murarna.
Det r 20 r av missbruk som ska brytas, det r beteenden, frsvarsmekanismer och mycket annat som ska frndras. Det gr man inte p en vecka av byggande p ett rum. Vad som hnder med honom terstr ju att se, men han har helt klart grundkunskaperna i ryggmrgen gllande byggandet, det tillsammans med Basta! kan vara det som gr att han kommer ur skiten.
Det handlar s jvla mycket om sjlvknsla och det r ingenting man bygger upp p ngon vecka, och ven om man inte terfaller fysiskt s gr man det jkligt ofta mentalt och s knner man sig vrdels bara fr att man tnker tanken (jag har inte drogproblem men vl andra saker jag jobbat mig ur som handlar om beroende och sjlvbelning). Kolla bara hur Linnea handskas med kritik och motgngar, allt rasar. Allt fr att knna sig toppen i ngra klipp lngre fram (hur snabba hennes svngningar r vet vi ju inte, men beteendet knns igen).
ven om Linnea inte fixat att komma ur skiten denna gng s kan detta vara fret hon s vl behver. Hon har sett och knt den "goda" sidan av livet. Nu handlar det helt enkelt om att f nog, ungefr som Johan uttryckte det i frsta programmet, han r less p att vara kriminell, han vill vara normal, g till jobbet, ha familj.
Det r det frsta steget som jag ser det (det var det som fick mig att ta itu med mina problem), att helt enkelt f
nog. Drefter r det en livslng resa, men den gr att bemstra.