Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-11, 19:07
Medlem
Jag tycker istllet att linnea uppvisat dlig attityd och vilja hon borde bli utsparkad. hoppas p johan ist
Citera
2012-10-11, 21:04
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du.
Ring mig nr du r 50, s ska vi se till s att du hamnar p hemmet.
Fr d r du ju enligt egen utsago redo fr graven.

Hur r det med dina frldrar frresten?
Pigga och krya? Utan problem hoppas jag.
Annars blir det tippen.
menade att om man r 50 s r det fr sent fr att ndra bana i livet i ngon strre mn. och ja man har i princip levt klart sitt liv. i alla fall om man tittar p de allra allra flesta s gr man allt det betydelsefulla och roliga mellan kanske 20 och 40. jag menar inte att man dr vid 50, men fr de flesta r det ju mest bara att g kvar p samma jobb och vnta p pensionen, och nr man vl r pensionerad s r det ju mest att g och bli hllen vid liv tills man dr. det betyder inte att det r ngot FEL i att vara ver 50, bara att det inte blir lika intressant med ngon i den ldern som byter bana i livet.

och om vi nu dessutom pratar om ngon 50ring som levt som uteliggare hela livet, d finns det ju verkligen inte mycket rum fr att ordna upp sitt liv och bli ngot bra.
Citera
2012-10-11, 21:31
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moff .. e
Jag tror varken Ritva eller Linnea kommer att klara sig drogfria, ven om de ftt fina hem nu.

Tror inte heller det tyvrr....
Citera
2012-10-11, 22:34
Medlem
lyrica32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
annars tycker jag att de skulle valt lite yngre mnniskor.detta blir ju bara tragiskt, jag menar, ngon gammal utlnds knark-tant p 50 r r vl inget man bryr sig om, inte heller ngon kriminell yrkestjuv i samma lder. hade nog varit intressantare om det var med typ ungdomar som rkat ha otur och hamnat snett men fortfarande har en chans i livet. han dendr gamla utan tnder, har ju skert haft jttemnga chanser att rtta till sitt liv, med allt sitt kkfarande och sdr, men har valt att fortstta stjla kopparkabel och bo i en husvagn fr att han tycker bttre om att skjuta tjack n att ha ett normalt liv. dessutom s knns det ju "fr sent" fr att rdda dem nd, deras liv r ju nd ver s knns ganska "whatever" om de lyckas byta spr nu.

vad hnde med han den dr 23ringen i frsta avsnittet till exempel? han var ju dessutom lite rolig. hade nog varit roligare om de tog mer folk i den ldern.
S unga mnniskor har ju dock oftast inte "knarkat klart" n(varfr tror du typ alla som jobbar p basta r ver 35 bast) s sjlv tycker jag nog det r bttre att de tar in mnniskor som r skra p att de vill ndra sig, n yngre mnniskor som Linnea som troligtvis inte trttnat p drogerna n. Av de som r dr tycker jag iaf det mest knns som Johan r den som har strst chans att hlla sig ren.

F. blev jag lite frvnad nr linnea pratade om att trffa sin langare fratt kpa 5gram tjack. Jag trodde hon var heroinist?
Tar de bara in tjackisar eller, verkar som nsta kille ocks gr p amfetamin?
Citera
2012-10-11, 23:30
Medlem
Deliras avatar
Skillnaden mellan Johan och tjejerna r ju att Johan r utbildad inom bygg och har jobbat med det. Kan ju vara vrt att tnka p nr man raljerar ver Linneas och Ritas vilja och sjlvfrtroende gllande att bygga och snickra.

Det verkar inte vara mnga hr som har varit i kontakt med ngest och vad det verkligen innebr att vilja vlja den snabba vgen fr att slippa mental och upplevd fysisk smrta. Linneas ansiktsuttryck nr hon pratade om sin pappa som ringt p kvllen sade extremt mycket om vilka slitningar hon genomgr mentalt.

Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
oj, de ser verkligen ldre ut, men antar att hemlsheten stter sina spr. men vilket fall s r de ju tminstne inga "ungdomar" som har hela livet framfr sig p samma stt. ngon som r ver 40 och i den sitsen kan man ju inte riktigt "rdda" p samma stt, p sin hjd kanske den blir drogfri och fr nt jobb p samhall eller kris eller liknande. men livets gladedagar r ju nd frbi. till skillnad frn en som r 20, som verkligen kan styra om sitt liv, inte frsent att ens ta en universitetsexamen och bli en framgngsrik och normal samhllsmedborgare.

ass, det r lite svrt att frklara precis hur jag menar, men hoppas ni frstr? sedan s bryr jag mig faktiskt inte lika mycket om en ful 40rig lodis, n om en st 19ring. kanske lter ganska elakt och cyniskt, men s r det. och jag tror faktiskt att de allra flesta tycker samma sak innerst inne.

Du kan inte vara gammal du.
Citera
2012-10-12, 00:10
Medlem
Witkos avatar
Jag trodde frst (baserat p titeln) att programmet skulle handla om Maud Olofssons nybyggare och hur de skulle bygga upp en fungerande plats/ort ngonstans i Sverige. Blev grymt besviken frst, men detta r ju mycket bttre mste jag sga.

Jag skms ver hur regering efter regering negligerar hemlsa mnniskors livsvillkor samtidigt som man lgger pengarna p "viktigare" saker. Jag r vertygad om att med rtt hjlp och motivation s kan mnga komma p rtt kl igen, men det krver mycket bde av de som vill ur "trsket" och de som ska hjlpa till p vgen.
Citera
2012-10-12, 06:37
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Skillnaden mellan Johan och tjejerna r ju att Johan r utbildad inom bygg och har jobbat med det. Kan ju vara vrt att tnka p nr man raljerar ver Linneas och Ritas vilja och sjlvfrtroende gllande att bygga och snickra.

Det verkar inte vara mnga hr som har varit i kontakt med ngest och vad det verkligen innebr att vilja vlja den snabba vgen fr att slippa mental och upplevd fysisk smrta. Linneas ansiktsuttryck nr hon pratade om sin pappa som ringt p kvllen sade extremt mycket om vilka slitningar hon genomgr mentalt.

Fast speciellt rita gjorde inte ens ett frsk i mnga fall med att bygga utan gav upp innan hon ens testat som med skafferiet hon skulle montera ihop, hon ppnade bara kartongen och blddrade igenom instruktionshftet om hur den skall monteras (utan att lsa den det syns tydligt) och gr drefter drifrn utan att ens frskt montera den.

Men senare i programmet s lyckades hon nd tapetsera en vgg och flla lite trd s visst kan hon ven om hon tenderar att ge upp fr tidigt.

Angende det hr med ngest och att ta den enkla vgen s har du rtt i att det i mnga fall r vldigt svrt att bryta gamla mnster och t.ex. genomlida ett antal dagars/veckors eller rent av mnaders abstinens fr att bli fri en drog d r det mnga som, trots att de egentligen vill bli ren, vljer att ta droger igen.

Det r i mnga fall mjligt att bli fri sitt missbruk men i vissa fall r det mer eller mindre omjligt sedan om det beror p dlig motivation, fr starkt beroende eller andra skl varierar skert. Det r i mnga fall inte mjligt att bli drogfri s lnge man sjlv inte r tillrckligt motiverad till det och fr att bli det s mste man ofta hamna riktigt lngt ner i skiten s man inte lngre finner ngot nje i att missbruka och att det enda som mer eller mindre vntar r ett liv i total misr och p sikt dd. D brukar mnga till slut inse att de bara har tv val antigen fortstta i samma spr och missbruka eller p allvar frska bli drogfri ven om det innebr att man tvingas g igenom perioder av abstinens och frestelser att testa igen ven efter abstinensen r ver.

Som nmnts i programmet s r det i regel mer eller mindre ett mste att man bryter med sina gamla missbrukarkompisar d det annars r vldig ltt hnt att man ker dit och brjar missbruka igen d missbruket finns s nra liksom drogerna.

S det blir intressant att se hur mnga av deltagarna som kommer klara sig, av de tre man s hr lngt har sett s tror jag Johan r den som har strst chans att bli drogfri d han verkar ta det mycket serist medan tjejerna str och vacklar.
Citera
2012-10-12, 11:21
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Fast speciellt rita gjorde inte ens ett frsk i mnga fall med att bygga utan gav upp innan hon ens testat som med skafferiet hon skulle montera ihop, hon ppnade bara kartongen och blddrade igenom instruktionshftet om hur den skall monteras (utan att lsa den det syns tydligt) och gr drefter drifrn utan att ens frskt montera den.

Men senare i programmet s lyckades hon nd tapetsera en vgg och flla lite trd s visst kan hon ven om hon tenderar att ge upp fr tidigt.

Angende det hr med ngest och att ta den enkla vgen s har du rtt i att det i mnga fall r vldigt svrt att bryta gamla mnster och t.ex. genomlida ett antal dagars/veckors eller rent av mnaders abstinens fr att bli fri en drog d r det mnga som, trots att de egentligen vill bli ren, vljer att ta droger igen.

Det r i mnga fall mjligt att bli fri sitt missbruk men i vissa fall r det mer eller mindre omjligt sedan om det beror p dlig motivation, fr starkt beroende eller andra skl varierar skert. Det r i mnga fall inte mjligt att bli drogfri s lnge man sjlv inte r tillrckligt motiverad till det och fr att bli det s mste man ofta hamna riktigt lngt ner i skiten s man inte lngre finner ngot nje i att missbruka och att det enda som mer eller mindre vntar r ett liv i total misr och p sikt dd. D brukar mnga till slut inse att de bara har tv val antigen fortstta i samma spr och missbruka eller p allvar frska bli drogfri ven om det innebr att man tvingas g igenom perioder av abstinens och frestelser att testa igen ven efter abstinensen r ver.

Som nmnts i programmet s r det i regel mer eller mindre ett mste att man bryter med sina gamla missbrukarkompisar d det annars r vldig ltt hnt att man ker dit och brjar missbruka igen d missbruket finns s nra liksom drogerna.

S det blir intressant att se hur mnga av deltagarna som kommer klara sig, av de tre man s hr lngt har sett s tror jag Johan r den som har strst chans att bli drogfri d han verkar ta det mycket serist medan tjejerna str och vacklar.

Anledningen till att hon backar innan hon ens brjat kan ju vara mnga. En sak kan ju vara hennes vldsamma hemmafrhllanden hon berttade lite om, en inte helt ovanlig orsak till att det smller r ju att ngon gjort "fel", typ brnt vid maten eller liknande. Misslyckanden straffas hrt och ven om hon sjlv inte blivit slagen r det nog tillrckligt att se det i sin omedelbara nrhet. D vljer man hellre att inte ens frska.

Har sjlv varit med om att minsta misstag renderar i en utskllning utan dess like frn far min. Man har blivit kallad fr dumhuvud fr minsta lilla grej och det sitter i kan jag sga (detta har ju pgtt nda sedan spdbarnsldern i princip). Jag vet intellektuellt sett att det mesta jag gr r rtt och bra, men s fort ngon ska diskutera ett jobb jag gjort (exempelvis) s har jag en knslomssig utgngspunkt att de ska sga min insats vid fotknlarna, vilket 999 gnger av tusen visar sig vara helt fel.

Och om det ligger s djupt planterat hos mig som nd har lyckats bra i livet och lever gott p mina kunskaper, hur tufft ska det d inte vara fr en som lever p samhllets botten dr frtroende fr polis, rttvsende, sociala myndigheter och ven medmnniskor r p botten?

Det r ju inte lika fr alla och alla har olika frutsttningar fr att handskas med ngot s verjvla tuff att slita sig ur ett mngrigt missbruk. Ngon nmnde tidigare i trden ocks det hr med att n sin personliga botten, mycket bra uttryck. Det mrktes p Johan redan i frsta avsnittet att han var extremt less p sitt liv och vill ngot bttre. Linnea r nog inte dr n, antagligen fr ung och r skerligen p en mognadsniv som ligger lngt under hennes 20-21 (minns inte exakt vad hon r). Att bryta dessa mnster kan jag inte ens frestlla mig hur tufft det r men (som ngon klckte ur sig) att Johan frtjnar denna chans mer n henne kan jag inte se. Samhllet har svikit henne p mer n ett stt; en ung flicka ska fan inte behva slja sin kropp fr att ha rd med droger.

Hur bedmer man i vrigt vem som frtjnar vad. Frtjnar vi alla inte ett bra liv, egentligen?

Det var ngon annan som var inne p ocks att det r mer fr killar n tjejer det hr och det tyder ju bara p hur lite vissa fattar (speciellt med tanke p att Basta pysslar med s mycket mer n byggnation av olika slag).

Jag hller med dig om att i nulget ser Johan ut att vara den som bst fixar detta. Men fan vet vad som hnder i morgon. Samtidigt, om bara en lyckas komma ur detta tack vare programserien s r det ett lyckat resultat. Och ven om ingen lyckas s kan det mycket vl vara fret som behvs fr att knslan ska uppst inom dem att de kan leva ett bttre liv dr de bidrar till samhllet istllet fr att "parasitera" p det.

Hur som, jag tycker att Anders gr ett jvligt bra jobb och han knns genuint omtnksam. Tyckte han var bra redan i Arga Snickaren, men det hr r p en helt annan niv.
Citera
2012-10-12, 16:58
Moderator
Humbugs avatar
Vet nn hur det har gtt fr dem? Fr de god vrd i nya hemmet och bor alla kvar?
Citera
2012-10-12, 17:57
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyrica32
pratade om att trffa sin langare fratt kpa 5gram tjack. Jag trodde hon var heroinist?
Hon r vl blandmissbrukare precis som mnga andra.
Citera
2012-10-12, 18:38
Medlem
Nummer14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Hon r vl blandmissbrukare precis som mnga andra.

Hr p FB s finns det vl mnga som r mer insatta i den hr vrlden n vad jag r, men r missbrukare verkligen s "mrkestrogna"? Eller tar man inte bara lite vad som helst om det finns tillgngligt?
Citera
2012-10-12, 19:02
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer14
Hr p FB s finns det vl mnga som r mer insatta i den hr vrlden n vad jag r, men r missbrukare verkligen s "mrkestrogna"? Eller tar man inte bara lite vad som helst om det finns tillgngligt?
Nr man kommit till det stadiet som Linnea befinner sig i s har jag svrt att tro att hon tackar nej till tjack. Fast hon fredrar kanske heroin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in