Citat:
Ursprungligen postat av v50
Fast speciellt rita gjorde inte ens ett frsk i mnga fall med att bygga utan gav upp innan hon ens testat som med skafferiet hon skulle montera ihop, hon ppnade bara kartongen och blddrade igenom instruktionshftet om hur den skall monteras (utan att lsa den det syns tydligt) och gr drefter drifrn utan att ens frskt montera den.
Men senare i programmet s lyckades hon nd tapetsera en vgg och flla lite trd s visst kan hon ven om hon tenderar att ge upp fr tidigt.
Angende det hr med ngest och att ta den enkla vgen s har du rtt i att det i mnga fall r vldigt svrt att bryta gamla mnster och t.ex. genomlida ett antal dagars/veckors eller rent av mnaders abstinens fr att bli fri en drog d r det mnga som, trots att de egentligen vill bli ren, vljer att ta droger igen.
Det r i mnga fall mjligt att bli fri sitt missbruk men i vissa fall r det mer eller mindre omjligt sedan om det beror p dlig motivation, fr starkt beroende eller andra skl varierar skert. Det r i mnga fall inte mjligt att bli drogfri s lnge man sjlv inte r tillrckligt motiverad till det och fr att bli det s mste man ofta hamna riktigt lngt ner i skiten s man inte lngre finner ngot nje i att missbruka och att det enda som mer eller mindre vntar r ett liv i total misr och p sikt dd. D brukar mnga till slut inse att de bara har tv val antigen fortstta i samma spr och missbruka eller p allvar frska bli drogfri ven om det innebr att man tvingas g igenom perioder av abstinens och frestelser att testa igen ven efter abstinensen r ver.
Som nmnts i programmet s r det i regel mer eller mindre ett mste att man bryter med sina gamla missbrukarkompisar d det annars r vldig ltt hnt att man ker dit och brjar missbruka igen d missbruket finns s nra liksom drogerna.
S det blir intressant att se hur mnga av deltagarna som kommer klara sig, av de tre man s hr lngt har sett s tror jag Johan r den som har strst chans att bli drogfri d han verkar ta det mycket serist medan tjejerna str och vacklar.
Anledningen till att hon backar innan hon ens brjat kan ju vara mnga. En sak kan ju vara hennes vldsamma hemmafrhllanden hon berttade lite om, en inte helt ovanlig orsak till att det smller r ju att ngon gjort "fel", typ brnt vid maten eller liknande. Misslyckanden straffas hrt och ven om hon sjlv inte blivit slagen r det nog tillrckligt att se det i sin omedelbara nrhet. D vljer man hellre att inte ens frska.
Har sjlv varit med om att minsta misstag renderar i en utskllning utan dess like frn far min. Man har blivit kallad fr dumhuvud fr minsta lilla grej och det sitter i kan jag sga (detta har ju pgtt nda sedan spdbarnsldern i princip). Jag vet intellektuellt sett att det mesta jag gr r rtt och bra, men s fort ngon ska diskutera ett jobb jag gjort (exempelvis) s har jag en knslomssig utgngspunkt att de ska sga min insats vid fotknlarna, vilket 999 gnger av tusen visar sig vara helt fel.
Och om det ligger s djupt planterat hos mig som nd har lyckats bra i livet och lever gott p mina kunskaper, hur tufft ska det d inte vara fr en som lever p samhllets botten dr frtroende fr polis, rttvsende, sociala myndigheter och ven medmnniskor r p botten?
Det r ju inte lika fr alla och alla har olika frutsttningar fr att handskas med ngot s verjvla tuff att slita sig ur ett mngrigt missbruk. Ngon nmnde tidigare i trden ocks det hr med att n sin personliga botten, mycket bra uttryck. Det mrktes p Johan redan i frsta avsnittet att han var extremt less p sitt liv och vill ngot bttre. Linnea r nog inte dr n, antagligen fr ung och r skerligen p en mognadsniv som ligger lngt under hennes 20-21 (minns inte exakt vad hon r). Att bryta dessa mnster kan jag inte ens frestlla mig hur tufft det r men (som ngon klckte ur sig) att Johan frtjnar denna chans mer n henne kan jag inte se. Samhllet har svikit henne p mer n ett stt; en ung flicka ska fan inte behva slja sin kropp fr att ha rd med droger.
Hur bedmer man i vrigt vem som frtjnar vad. Frtjnar vi alla inte ett bra liv, egentligen?
Det var ngon annan som var inne p ocks att det r mer fr killar n tjejer det hr och det tyder ju bara p hur lite vissa fattar (speciellt med tanke p att Basta pysslar med s mycket mer n byggnation av olika slag).
Jag hller med dig om att i nulget ser Johan ut att vara den som bst fixar detta. Men fan vet vad som hnder i morgon. Samtidigt, om bara en lyckas komma ur detta tack vare programserien s r det ett lyckat resultat. Och ven om ingen lyckas s kan det mycket vl vara fret som behvs fr att knslan ska uppst inom dem att de kan leva ett bttre liv dr de bidrar till samhllet istllet fr att "parasitera" p det.
Hur som, jag tycker att Anders gr ett jvligt bra jobb och han knns genuint omtnksam. Tyckte han var bra redan i Arga Snickaren, men det hr r p en helt annan niv.