I Sverige värdesätter vi till viss del dem sk mänskliga rättigheterna. Listan är lång, men i listan så finns det några viktiga punkter jag tänkte ta upp. Vi har:
- Rätten till liv
- Rätten till att inte bli diskriminerad
- Tanke- och religionsfrihet
- Yttrandefrihet
- Like rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, lönsidentitet eller könsuttryck
Jag tänkte såhär; Står man för saker som bryter emot de mänskliga rättigheterna eller begår brott som bryter emot de mänskliga rättigheterna så bör man inte omfattas av de mänskliga rättigheterna.
Dödar man någon så tycker man att dödsstraff ett bra alternativ, diskriminerar man andra så har man ingen rätt till att klaga om man själv blir diskriminerad, är man emot religionsfrihet bör man inte kunna kräva att ens religion skall tolereras av andra. osv osv. Framför allt så borde ett land som Sverige inte tollerar någon eller något som bryter emot de mänskliga rättigheterna.
Finns massor av exempel. Vad tycker ni? Försök hitta extrem fall där det är orimligt. (Visste inte riktigt vart jag skulle placera detta, förlåt om den blev fel placerad.) (Skriver ofta på engelska vilket jag skyller mitt ständiga särskrivande på. Ber om ursäkt för detta också.)