Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-24, 19:24
Medlem
Hej, kan ngon ge mig info om vad som krvs fr att stta upp ett tryckeri? Vi r ngra samlare/indie-folk som skulle vilja trycka upp sllsynta och "politiskt inkorrekta" (usch vad jag hatar uttrycket "politiskt korrekt"!!!) bcker i nytryck, dvs bcker som inte tryckeri-etablissemanget ngonsin kommer trycka. Vi tnkte dra igng detta som ideell verksamhet och ge ut bckerna till sjlvkostnadspris. Lite funderingar:
- hur mycket kostar maskineriet fr att trycka?
- hur mycket blir kostnaden per unik bok man vill trycka? Tryckpltar mm... Kan ngon ge en ungefrlig formel typ kostnad fr tryckplt/sida * antal sidor + kostnad fr papper/sida * antal sidor + vrigt(?) eller liknande...
- hur mycket plats tar en tryckpress? Skulle man t.ex. kunna ha en liten variant av tryckpress stende hemma?

Och s frsts - VAR kper man de maskiner man behver fr att trycka? Vilka fraser ska man ska p?
Citera
2012-09-24, 19:40
Medlem
Kan ni inte bara gra screentryck? Det kostar inte mnga kronor.
Citera
2012-09-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Kan ni inte bara gra screentryck? Det kostar inte mnga kronor.
Vad innebr screentryck? Kan man anvnda det till bcker?
Citera
2012-09-24, 19:47
Medlem
DrSpankels avatar
Det r svrt att rkna p utan att veta mer om produkten.
Vilket papper ni tnkt anvnda, antalet frger, vilken bindning, upplaga, vilket format etc. etc.
Sedan tvivlar jag p att det r realistiskt att sjlva infrskaffa verktygen fr att trycka bcker och komma undan billigt.

Testa att leta fram lite tryckerier i Baltikum.
Har ngra vnner som tryckte upp en egen bok via ngot tryckeri i Estland. Halva kostnaden mot Svenska offerterna och resultatet blev riktigt bra.
Citera
2012-09-24, 19:50
Medlem
EugeneHutzs avatar
Finns annars tryckerier som trycker upp bcker mot betalning typ sna http://www.lulu.com.
r vl bara att rkna p vad som r mest ekonomiskt mot att kpa egen skrivare och bokbindningsmaskin eller leta upp ett billigt tryckeri.
Citera
2012-09-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truth1337
Vad innebr screentryck? Kan man anvnda det till bcker?
Nej, det kan man inte. Jag tyckte du skrivit att det r trjor ni ska trycka. Mste ni ha ett eget tryckeri d? Mste ju finnas ett redan etablerat tryckeri ni kan anvnda.

Tryckfrihetsfrordningen slr fast att statliga organ inte kan frhindra att ni trycker och sprider propaganda s lnge ni har en ansvarig utgivare, det inte r barnporr, uppviglar till brott mot rikets skerhet och en grupp andra brott. Inte heller fr det censureras i frhand, posten fr inte vgra dela ut det och om det rr sig om en tidning kan ni f lite ekonomiskt std.

Enskilda tryckerier kan naturligtvis vgra trycka era grejer, men det ska nog mycket till innan ni fr nej av alla.
Citera
2012-09-24, 20:06
Medlem
Seagates avatar
Du ska allts starta ditt helt egna serisa tryckeri? Ok.

Citat:
Hej, kan ngon ge mig info om vad som krvs fr att stta upp ett tryckeri? Vi r ngra samlare/indie-folk som skulle vilja trycka upp sllsynta och "politiskt inkorrekta" (usch vad jag hatar uttrycket "politiskt korrekt"!!!) bcker i nytryck, dvs bcker som inte tryckeri-etablissemanget ngonsin kommer trycka. Vi tnkte dra igng detta som ideell verksamhet och ge ut bckerna till sjlvkostnadspris. Lite funderingar:
- hur mycket kostar maskineriet fr att trycka?

Det handlar om miljontals kronor att dra igng ett tryckeri. Mjligt att det gr att komma billigare undan utan inblandning av allt fr mycket manuellt arbete och med billiga maskiner. Men det r inget du kommer ha plats med hemma.

Kanske r det mjligt att du kan f gra besk hos ett nrliggande tryckeri om du vill se hur det fungerar. Eller bjuda in dig sjlv.
Citera
2012-09-24, 20:12
Medlem
Citat:
Enskilda tryckerier kan naturligtvis vgra trycka era grejer, men det ska nog mycket till innan ni fr nej av alla.
Vi tnkte inte slja bckerna ppet, utan slja dem underground. Tanken var att vara en hubb fr litteratur av olika skl inte kan sljas ppet, utan t.ex. skulle riskera bryta mot olika "hate speech"-lagar mm - en del p politiskt stt, andra bara p ett poetisk/konstnrligt stt men ven konst straffas nufrtiden ganska hrt. S det r stor risk att de flesta tryckerier skulle vgra trycka det, och vi vill helst inte springa runt och visa bckerna vi tnker trycka fr andra n de som fr/kper dem fr sjlvkostnadspris. Istllet, eftersom handeln sker underground, kommer bara de som gr med p att de accepterar bokens innehll och sjlva tar ansvar fr ev brottslighet relaterad med att sprida boken vidare nr de kpt den, att se den - och d hoppas jag att "hate speech"-lagarna inte trder in?

En annan frga gller upplagans storlek, troligen kommer den vara ganska liten i brjan (men vxa efterhand under en 10-rsperiod). Drfr r det kanske intressant att ta till alternativa lsningar. T.ex. kan man anvnda en laserskrivare och sedan bokbindningsmaskin? Vad gr d bokbindningsmaskinen p i startpris + pris per inbindning? Laserutskriften borde ju ligga under 5 kr per bok i alla fall... r det mjligt? Kvaliteten i bokbindningen r inte jtteviktig, billigast mjliga kan duga, bara det inte ser ut som hej-kom-och-hjlp-mig.
Senast redigerad av truth1337 2012-09-24 kl. 20:14.
Citera
2012-09-24, 20:20
Medlem
Citat:
Vi tnkte inte slja bckerna ppet, utan slja dem underground. Tanken var att vara en hubb fr litteratur av olika skl inte kan sljas ppet, utan t.ex. skulle riskera bryta mot olika "hate speech"-lagar mm - en del p politiskt stt, andra bara p ett poetisk/konstnrligt stt men ven konst straffas nufrtiden ganska hrt. S det r stor risk att de flesta tryckerier skulle vgra trycka det, och vi vill helst inte springa runt och visa bckerna vi tnker trycka fr andra n de som fr/kper dem fr sjlvkostnadspris. Istllet, eftersom handeln sker underground, kommer bara de som gr med p att de accepterar bokens innehll och sjlva tar ansvar fr ev brottslighet relaterad med att sprida boken vidare nr de kpt den, att se den - och d hoppas jag att "hate speech"-lagarna inte trder in?

En annan frga gller upplagans storlek, troligen kommer den vara ganska liten i brjan (men vxa efterhand under en 10-rsperiod). Drfr r det kanske intressant att ta till alternativa lsningar. T.ex. kan man anvnda en laserskrivare och sedan bokbindningsmaskin? Vad gr d bokbindningsmaskinen p i startpris + pris per inbindning? Laserutskriften borde ju ligga under 5 kr per bok i alla fall... r det mjligt? Kvaliteten i bokbindningen r inte jtteviktig, billigast mjliga kan duga, bara det inte ser ut som hej-kom-och-hjlp-mig.
Hate-speech-lagar r en sanning med modifikation. Det r svrt att fllas fr tryckfrihetsbrott, och era kpare riskerar inget alls s lnge det inte r brott mot de lagar som bryter mot just tryckfriheten. Jag kan lnka dom om du r intresserad. Att inneha en text eller bild fr eget bruk, frutsatt att det inte r barnporr, r inga konstigheter. Den som kan fllas r eventuellt eran ansvarige utgivare, och en sn behver ni ha om det ska g i tryck "p riktigt".

Att visa upp dom fr tryckerier borde inte vara ngra konstigheter ven om dom nekar, jag tror risken r vldigt liten att dom ska komma ihg och stjla hela eran bok. Gr dom det r det bara att ni drar dom infr rtta.

Mste det vara en bok med hrd rygg? Ni kan ju bara skriva ut den som ett hfte, drar ner kostnaden avsevrt.
Citera
2012-09-24, 20:24
Medlem
Citat:
Att visa upp dom fr tryckerier borde inte vara ngra konstigheter ven om dom nekar, jag tror risken r vldigt liten att dom ska komma ihg och stjla hela eran bok. Gr dom det r det bara att ni drar dom infr rtta.
Det handlar inte frmst om risk att de stjl boken, utan om risk fr de som vill producera dem. Dvs. de innehller info som visserligen inte r olaglig men knslig att st som ansvarig utgivare fr. Ta t.ex. om vi ville trycka "Did 6 million really die?", som Ernst Zundel gjorde, och blev frfljd och mordhotad av Jewish Defense League fr. Skulle vi vilja distribuera den s skulle vi helst vilja att bara de som vill ha boken ser dem. Exakt hur vi kommunicerar ut att vi finns och kan producera ett tryck av texten, utan att riskera att hat-grupper utstter oss fr attentat, r en klurig frga men den behver vi inte diskutera i denna trd... S som sagt, annat tryckeri n eget r inte ett alternativ.

Citat:
Mste det vara en bok med hrd rygg? Ni kan ju bara skriva ut den som ett hfte, drar ner kostnaden avsevrt.
Helst ska det se hyfsat snyggt ut. Kom ihg att vi inte gr det fr profit, s dyrare per-exemplar-kostnad r inte ett stort problem, s lnge vi kan producera en upplaga p sg 100 exemplar billigt. P sikt kan man ju tnka sig att med strre upplagor byta maskiner.

S hrd rygg r definitivt att fredra, srskilt i de fall vi vill t.ex. trycka barnbcker. Det ska inte vara avskrckande sunkigt jmfrt med en glansig barnbok man kper i affren, om man sger s. Men det behver inte heller vara toppklass. Men hrd rygg r som sagt troligen ett mste!
Senast redigerad av truth1337 2012-09-24 kl. 20:27.
Citera
2012-09-24, 20:24
Medlem
https://lagen.nu/1949:105

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsbrott

Tryckfrihetsbrotten r 18 till antalet:

Av det jag lser ut av ditt exempel verkar kanske hets mot folkgrupp vara det som ligger nrmast sanningen i ert fall, ls i s fall den hr avhandlingen. Eller ls den nd, det r alltid bra att samla p sig s mycket fakta som mjligt innan man ger sig in i ngot.
http://www.levandehistoria.se/files/hatetssprak1_0.pdf
Senast redigerad av Oskar. 2012-09-24 kl. 20:29.
Citera
2012-09-24, 20:26
Medlem
Citat:
Det handlar inte frmst om risk att de stjl boken, utan om risk fr de som vill trycka dem. Dvs. de innehller knslig info. Ta t.ex. om vi ville trycka "Did 6 million really die?", som Ernst Zundel gjorde, och blev frfljd och mordhotad av Jewish Defense League fr. Skulle vi vilja distribuera den s skulle vi helst vilja att bara de som vill ha boken ser dem. Exakt hur vi kommunicerar ut att vi finns och kan producera ett tryck av texten, utan att riskera att hat-grupper utstter oss fr attentat, r en klurig frga men den behver vi inte diskutera i denna trd... S som sagt, annat tryckeri n eget r inte ett alternativ.

Helst ska det se hyfsat snyggt ut. Kom ihg att vi inte gr det fr profit, s dyrare per-exemplar-kostnad r inte ett stort problem, s lnge vi kan producera en upplaga p sg 100 exemplar billigt. P sikt kan man ju tnka sig att med strre upplagor byta maskiner.

S hrd rygg r definitivt att fredra, srskilt i de fall vi vill t.ex. trycka barnbcker.
Brja med att frfatta boken och skriv ut ett par exemplar hemma. Jag vill inte ringakta ngot jag inte lst, men verskatta inte eran inverkan innan ni faktiskt kommit igng ordentligt. Att bli frfljd eller utsatt fr ngot allvarligt r frmodligen vldigt otroligt. Men jag glider kanske off-topic hr, om det bara r tryckeritekniska frgor du vill ha svar p har jag redan sagt allt jag vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in