• 5
  • 6
2024-04-01, 19:07
Medlem
Silfverryggs avatar
Det finns en speciell lukt. Kan inte beskriva det på något sätt då det finns inga ord att använda, bara känslor.

Kort och koncist så luktar det som den lilla ort farmor bodde i östra Finland nära gränsen till ryssen. Bästa sättet att beskriva det är att det luktar Karelen.
Bäst kommer den doften fram direkt efter en rejäl åskväder en härlig sommardag när naturen känns hel och ren tillsammans med när sjön håller på att återhämta sig efter stormen.

Kände aldrig den känslan i Sverige, men har, förutom i östra Finland, funnit den i Tyskland som att hela marken är i symbios med en själv.
Citera
2024-04-03, 10:09
Medlem
Muppetys avatar
Nostalgi för mig är att köra ut till byn jag växte upp i, titta på vårt gamla hus o sånt. Även när jag kör förbi min gamla högstadieskola känner jag lite nostalgi.

Det beror på att jag trivdes o var glad o hade alla mina kompisar där.

Eftersom när jag blev 16, så flyttade jag o min pappa in till stan o jag drabbades av svår depression, allt blev ett mörker. Depressionen släppte dock äntligen efter 25 år, för ca 3 år sen, men så som jag var som barn kan jag inte på något sätt ta igen.

EDIT: Även 80-talsprylar kan vara nostalgiska.
Citera
2024-04-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
För mig så är nostalgi oftast positivt laddat men det kan även kännas jobbigt ibland, jag tänker då närmast på när man besöker gamla platser man inte sett på många år och upptäcker att mycket är förändrat och en del är mycket mindre och mer "taffligt" än man minns det. Vissa minnen bör just bara vara minnen och inget annat, man bör kanske låta bli att rycka i gamla trådar och liknande.

Sentimentalitet är något annat och är blandade känslor för mig. Jag älskar att frossa i gamla minnen men jag klarar inte längre av att titta i gamla fotoalbum längre. Gillar inte att bli påmind om hur jag själv och mina vänner såg ut för 15-20 år sedan. Det känns jobbigt när man stöter på flintskalliga och/eller skäggiga gubbar och förstår att de faktiskt är gamla klasskamrater och att de tänker exakt likadant om mig själv.

Musik och sentimentalitet/nostalgi är ett kapitel för sig själv.
Vill jag nudda vid den där känslan man hade när man var sjutton-arton år så sätter jag på albumet "Point of entry" med Judas Priest. Egentligen så tycker jag inte ens att det albumet är så bra längre men jag älskar att återkalla känslan från sommaren 82. Judas Priest dånar ofta från mina högtalare när jag är i trumpeten.

Sedan så har vi ju då detta med lukter. Jag minns exakt hur det luktade i gymnastiksalen och matsalen när jag gick i lågstadiet.
Kände dessa lukter för några år sedan och vips så var jag sju år igen. Mycket obehagligt. Det finns några fördelar med att bli äldre och det är att man slipper skoltvånget. Min barndom hade varit i det närmaste perfekt om man hade sluppit den förbannade skolan!

Något som jag också minns med fotografiskt minne är alla loggor för läsk, godis, reklam osv från slutet av sextiotalet till mitten av sjuttiotalet. Ni minns väl hur t ex läsketiketterna såg ut när ni var barn? Apotekarnes etikett bestod alltid av tre färgnyanser uppdelade i kvadrater längst ned på etiketten. Var det päronsoda var det tre gröna nyanser, var det hallonsoda var det tre röda nyanser och var det apelsinläsk så var nyansen orange för att därefter övergå till gult.
Minns ni de stora enlitersflaskorna i glas och som vägde flera kilo? Minns ni GB-glassarna? Det var t ex "Kid" som kostade sextio öre och som var hälften vanilj och hälften päron. Storstrut var lyxglassen och kostade hutlösa 1,75, Päronsplitt hette Päronpinne första året den kom och kostade drygt en krona vill jag minnas.
Marabous chokladkakor fanns i flera mindre storlekar och det fanns en chokladkaka som hette "Mellanmål", idag heter den "Sportlunch..."

Beskriv gärna vad nostalgi och sentimentalitet är för er!

Om man återbesöker tex en film/spel/musik/lekpark i vuxen ålder kan man inte se det i ett annat perspektiv. Det vill säga att Bonfunk låten från 1999 (eller om det var 1998) var just då något häftigt och stort. Idag är det sisådär.

Samma sak med vissa Disneyfilmer att det är inte är samma känsla.

Däremot kan en skön nostalgi vara minnet i sig. Med vem spelade man med? Med vem såg man filmen med?
Citera
2024-04-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Nostalgi för mig är att köra ut till byn jag växte upp i, titta på vårt gamla hus o sånt. Även när jag kör förbi min gamla högstadieskola känner jag lite nostalgi.

Det beror på att jag trivdes o var glad o hade alla mina kompisar där.

Eftersom när jag blev 16, så flyttade jag o min pappa in till stan o jag drabbades av svår depression, allt blev ett mörker. Depressionen släppte dock äntligen efter 25 år, för ca 3 år sen, men så som jag var som barn kan jag inte på något sätt ta igen.

EDIT: Även 80-talsprylar kan vara nostalgiska.

Det är inte byggnaden i sig utan människorna. Alla former av nostalgi har någon koppling med människor.
Citera
2024-06-14, 11:44
Medlem
Limma skinkbits avatar
Barndomen på 80-talet.
När jag skriver detta är det mitten av juni och jag drabbas av svåra nostalgikänslor. Tänk att vara på väg hem från skolan med vetskapen att man inte ska dit igen på typ tio veckor och hemma väntar ett rykande färskt nummer av Kalle Anka. Har man tur blir det grillad korv med senap och ketchup till kvällsmat. Om det blir bra väder i nästa vecka åker säkert jag och mamman med närmsta grannarna till stranden. Och sen går Solstollarna på TV, det får jag inte missa.
Citera
2024-06-17, 17:27
Medlem
Läsa ett inlägg av Gammal Hårdrockare är nostalgi för mig.
Citera
2024-07-06, 21:10
Medlem
Lillarapunzels avatar
Nu är jag inte till närmelsevis så gammal som många andra i tråden. Så "nostalgi" kanske inte riktigt är rätt ord heller.
Hela mor-/farföräldragenerationen är avliden i mitt fall. Morfar hade blivit 100 år i år om han levt, mormor som var yngst i den generationen och därtill den som gick bort senast, hade varit 91. Mina farföräldrar har jag aldrig haft någon kontakt med, däremot desto mer med mina morföräldrar, så en aspekt av "nostalgi" för mig är definitivt mina barndoms somrar med de; på landstället, all den mat mormor lagade, böckerna som morfar läste ur...
En annan typ av "nostalgi" för mig är att lyssna på musik, både som jag hörde hemma under min uppväxt, men även som jag själv utforskade i mina tidiga tonår under sent 00-tal.
Citera
2024-07-10, 02:03
Medlem
oyegies avatar
Har en stor samlingspärm liggandes i ett skåp sk Dreamcars med bilder på olika drömbilar med tillhörande fakta,den pärmen bläddrade jag dag ut och dag in när jag var yngre,jag var lite biltokig då.
Bilsport var en tidning jag brukade prenumerera på.
Citera
2024-08-26, 22:49
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
När jag var 25 så tyckte jag att nostalgi var lite jobbigt, men samtidigt lockande. Jag kunde känna mig väldigt ensam i att drömma mig tillbaks till någon tid och plats, om jag inte delade denna längtan med någon.

Idag njuter jag i fulla drag av de minnen jag har.
Citera
2024-09-05, 11:02
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Nu är jag inte till närmelsevis så gammal som många andra i tråden. Så "nostalgi" kanske inte riktigt är rätt ord heller.
[...]
En annan typ av "nostalgi" för mig är att lyssna på musik, både som jag hörde hemma under min uppväxt, men även som jag själv utforskade i mina tidiga tonår under sent 00-tal.

Nostalgi kan komma i relativt tidig ålder. Minns hur jag själv som bara lite över 20 lyssnade på mina gamla kassettband jag hade spelat in från Tracks och Svensktoppen typ 10 år tidigare och kände mig jättenostalgisk. Däremot har jag ju idag absolut inga som helst känslor för musiken som kom runt 2014...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in