• 1
  • 2
2012-10-01, 19:50
Medlem
Creativations avatar
Jag är totalt nybörjare inom träning (bortsett från att jag tidigare tränat styrke ett år, men utan något vidare träningsschema eller liknande), och har mål att få magrutor och andra synliga muskler.

Senaste året har jag blivit fetare. Just nu är jag 182 cm lång, väger runt 79 kg och måttet runt min midja är ungefär 90-95 cm när jag slappnar av så magen står ut.

Började styrketräna för 2 veckor sedan, då kört hela kroppen varje pass då jag inte än lärt mig allt om 5x5 och split.

Funderar om det blir bäst ifall jag deffar nu, så jag kan träna bort fettet på magen för att senare då träna musklerna.
Resultatet kommer man väl se snabbare? som då leder till mer motivation.

Vad tycker ni? hur långt ner bör jag deffa?

Det går inte att både deffa och bulka på samma gång?

För övrigt så brukar jag alltid ligga på kcal underskott, just nu efter jag gymmat och ätit middag, så har jag ändå strax över 1000 kcal kvar att äta.. för att nå cirka 1940 kcal.
Citera
2012-10-01, 19:52
Medlem
Vraks avatar
Vill du ha synliga muskler så ska du deffa.
Citera
2012-10-01, 20:36
Medlem
Creativations avatar
Jo, tänkte bara om vilket som är bäst att göra först. Men om ingen skillnad tror jag går för deffa ibörjan. Vet dock inte hur länge jag ska göra det.
Ska läsa runt på träningsscheman för deffning.
Vad jag förstått bulka så måste jag ha överskott av kalorier, och jag finner det lite svårt. Så kör på deff ibörjan.
Citera
2012-10-01, 21:16
Medlem
Vraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creativation
Jo, tänkte bara om vilket som är bäst att göra först. Men om ingen skillnad tror jag går för deffa ibörjan. Vet dock inte hur länge jag ska göra det.
Ska läsa runt på träningsscheman för deffning.
Vad jag förstått bulka så måste jag ha överskott av kalorier, och jag finner det lite svårt. Så kör på deff ibörjan.
Deffa till du har ett lågt procent kroppsfett, då kommer du se dina muskler och hur dem ser ut.
Är du inte glad med det så bulkar du genom att käka en jävla massa mat, sedan deffar du och ser hur ditt fett har blivit till muskler.
Så förklarar man det simpelt, om jag var du så skulle jag regga mig på bodybuilding eller kolozzeum och fråga om scheman etc.
Citera
2012-10-01, 21:42
Medlem
MeGustas avatar
Du kommer förmodligen bli missnöjd när du deffat klart då du inte har någon betydande massa än. Vill du ner mot ~10 % bf, magrutorna syns, kommer du inte väga speciellt mycket.

Om du däremot skulle bulka finns ju risken att du tröttnar eftersom du inte kommer se någon större skillnad i spegeln.

Skulle jag vara i din sits så skulle jag deffa ner mig till en hyffsad fettprocent, runt 15 eller lägre, för att sedan ta en lång och långsam bulk i ca 1 år.

Beroende på hur ofta du vill träna så finns det olika scheman. Vill du köra 5+ dagar i veckan så anser jag att en 3-splitt är bäst. 3-4 dagar i veckan över/underkroppspass och mindre än 3 ggr i veckan så borde du kö helkroppspass.
Citera
2012-10-02, 06:00
Medlem
MoneyMakerMikes avatar
Skulle du vara nøjd med hur du såg ut med lite mer muskler och liter mer fett?
Ær ditt långsiktiga mål att bli større?

Ær svaret ja på dom frågorna så skall du bulka!
Ær svaret nej skall du deffa!
\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \
Skulle du vara nøjd med hur du såg ut med mindre fett och eventuellt mindre muskler?
Ær ditt kortsiktiga mål att ha lågt bodyfat och se spinkig ut?

Ær svaret ja på dom frågorna skall du deffa!
Ær svaret nej skall du bulka!

Om jag vore du skulle jag træna hård styrketræning om ligga høgt på proteinet och hålla koll på vågen så du ligger kvar/går sakta uppåt i vikt
Citera
2012-10-02, 10:45
Bannlyst
Varför ska han deffa? Han har ju för fan precis börjat träna, deffa inte! Du kommer bara se sjuk ut, visst får du ett 6 pack av en låg body fat men bara för att du har ett 6 pack betyder inte det att du ser bra ut. Du måste första bygga muskler sedan deffa för att vissa upp dem.

Om jag var du skulle jag ligga på ett litet överskott av kalorier (200kcal~) på ditt BME. Samt träna varje muskelgrupp två gånger i veckan (3split etc). Gör det ett tag och bygg upp din kropp, när du börjar se resultat visuellt så är det bara att höja kalori överskottet och sedan dra en deff. Eftersom du säger att du varit fett rekommenderar jag inte att du drar en bulk över 500 kalorier eftersom du som sagt inte har någon bra grund.

Alla kan bygga muskler utan överskott det tar bara längre tid och är svårt, men för en nybörjare är det lätt att lägga på sig muskler, se bara till att träna kontinuerligt samt äta mycket protein så ska du se snabba resultat
Citera
2012-10-02, 10:54
Medlem
cap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrak
Deffa till du har ett lågt procent kroppsfett, då kommer du se dina muskler och hur dem ser ut.
Är du inte glad med det så bulkar du genom att käka en jävla massa mat, sedan deffar du och ser hur ditt fett har blivit till muskler.
Så förklarar man det simpelt, om jag var du så skulle jag regga mig på bodybuilding eller kolozzeum och fråga om scheman etc.

Fett blir inte till muskler. Protein blir muskler!

Jag tycker personligen att när du ser sex-pack så har du gränsen på dålig fetthalt mot bra. Kör du lägre än så blir det mer ohälsosamt. Tror brudar tycker om just där gränsen går, inte att du ser ut som ett benrangel med muskler, dom är smartare än du tror.

Stora pecs försvinner inte med högre fetthalter.
Du behöver inte vara bulkad för att bygga muskler, någon myt en gosse kom på. Äter du mycket och nyttigt med allt du behöver för att bygga så kommer du bygga. Mycket fett är bra om man slarvar med kalorierna.
Senast redigerad av cap0 2012-10-02 kl. 10:56.
Citera
2012-10-02, 11:47
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grr03
Varför ska han deffa? Han har ju för fan precis börjat träna, deffa inte! Du kommer bara se sjuk ut, visst får du ett 6 pack av en låg body fat men bara för att du har ett 6 pack betyder inte det att du ser bra ut. Du måste första bygga muskler sedan deffa för att vissa upp dem.

Om jag var du skulle jag ligga på ett litet överskott av kalorier (200kcal~) på ditt BME. Samt träna varje muskelgrupp två gånger i veckan (3split etc). Gör det ett tag och bygg upp din kropp, när du börjar se resultat visuellt så är det bara att höja kalori överskottet och sedan dra en deff. Eftersom du säger att du varit fett rekommenderar jag inte att du drar en bulk över 500 kalorier eftersom du som sagt inte har någon bra grund.

Alla kan bygga muskler utan överskott det tar bara längre tid och är svårt, men för en nybörjare är det lätt att lägga på sig muskler, se bara till att träna kontinuerligt samt äta mycket protein så ska du se snabba resultat
Bästa förslaget i tråden.

Börja bulka nu direkt alternativt snabbt gå ner några kg för att börja lägga på dig.
Citera
2012-10-02, 11:51
Medlem
TintinoDbambinos avatar
Kör en hybrid. Både tunga samt lättare övningar. Dock tycker jag du ska dricka många shakes och äta mycket hälsosam mat

GL HF
Kram
Citera
2012-10-03, 17:46
Medlem
Creativations avatar
Hmm osäker fortfarande på vad man ska göra.
Fortfarande tränar jag helkroppspass, en cirka 45-60 min pass och hinner med hela kroppen oftast.
Eftersom jag ligger på kcal underskott nästan varje dag samt kanske kör 1-2 motionspass i veckan, så lär jag väl gå ner lite smått i vikt men samtidigt bygga sakta upp muskler ändå?

Vill i första hand få bort magen, eller så den blir lite mindre och sedan lägga på muskler.

Tror jag kör som jag tidigare kört, kanske ändrar till 3 split schema eller liknande nästa vecka för att sedan köra på i åtminstone 2 månader medans jag läser mer om träning m.m. och sedan kanske bulka och köra på hårdare.
Citera
2012-10-03, 18:06
Bannlyst
Jag var nog lite smalare med samma vikt och ungefär samma längd. Jag deffar just nu och visst, jag kommer nog inte vara så mycket och kolla på men då slipper jag köra nån lång deff sen. Det är bara jobbigt enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in