Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2002-11-20, 00:03
Medlem
sweetfishs avatar
vet inte ens om det heter virtualhost, men jag menar adresser som test.bajs.com... går det att lägga till sådanna från ett script från ens hemsida, dvs så att om man klickar på en knapp på sidan så ska en sådan under-domän läggas till? annars måste man göra det genom sidan man köpte domänen.. någon som vet?
Citera
2002-11-20, 00:57
Medlem
Underdomänen test måste läggas till i DNS-servern för domänen.
Detta kan man göra med skriptspråken ASP och PHP (förutsatt att man har behörighet att lägga till data i DNS-servern).
Citera
2002-11-20, 17:17
Medlem
sweetfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thor
Underdomänen test måste läggas till i DNS-servern för domänen.
Detta kan man göra med skriptspråken ASP och PHP (förutsatt att man har behörighet att lägga till data i DNS-servern).

fan va gött.. kan någurlunda php, dock har jag inte en aning om hur man lägger till underdomäner på DNS-servern.. hur gör man det?
Citera
2002-11-20, 23:52
Medlem
sweetfish Du måste ha en egen DNS-server.
Citera
2002-11-22, 18:36
Medlem
Får en känsla av att du tänker göra något i stil med "just.nu", dvs. snabbt och enkelt peka subdomäner mot en annan plats? Hursomhelst går det att lösa på flera olika sätt, men grundförutsättningen är som redan påpekat att du har tillgång till att modifiera DNS:en (själv eller att din ISP fixar det).

Ett alternativ är som sagt att direkt modifiera datat i DNS-servern (i detta fall vill du kunna prata med DNS:en direkt), men ett annat är att peka *.domänen.se mot en och samma plats, och där, med hjälp av någon form av skriptspråk, läsa av vilken adress som efterfrågas och sedan "redirecta" klienten mot rätt ställe (en annan server, en underkatalog eller vad det nu kan vara). Denna lösning är vad just.nu pysslar med.

Ställer mig frågan om detta inlägg verkligen hjälper dig, men.. tja. Det var värt ett försök.

Lev väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in