Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-03, 04:18
  #1
Avstängd
Citat:
Bensinstationer över hela landet diskriminerar romer. Det kan Ekot avslöja efter att ha låtit personer klädda i traditionella romska kläder försöka hyra en bil på ett stort antal stationer landet över.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5293057

Har dom glömt kärringarnas nya inkomstkälla DO eller är det något annat?

Kan det vara bättre att de åker hem till Finland?
Citera
2012-10-03, 04:21
  #2
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nydanare
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5293057

Har dom glömt kärringarnas nya inkomstkälla DO eller är det något annat?

Kan det vara bättre att de åker hem till Finland?

Åtala de ansvariga, då.
Citera
2012-10-03, 04:53
  #3
Medlem
analfucks avatar
ja det är så ytterst synd om dem. märkligt att ingen vill ha med dem att göra..

de gånger jag har haft med riktiga romer att göra har jag varit på bensinmackar... då de nästan kommer in i bilen för att försöka lura på oss allt "guld" å smycken å fan vet vad medans kärringarna går och rycker i dörrarna på husvagnarna på måfå.. näfyfan vilket pack. Åtminstone slusken jag har sett.
Citera
2012-10-03, 04:55
  #4
Medlem
AceKadabras avatar
Jag förstår inte ståhejet över detta? Ett företag som inte vill sälja en viss typ av tjänst till en viss typ av kunder, som dom tror ska orsaka problem och merkostnader, ska få göra det.

Sådana restriktioner är knappast tagna ur det blå eftersom ett vinstdrivande företag vill gå med vinst ≈ sälja så mycket som möjligt.

Det är ju inte en samhällstjänst vi pratar om... Sahlgrenska skulle säkert vilja slussa vissa folkgrupper via särskilda skott och slagsmålssäkrade ingångar och utrymmen. Tyvärr får dom inte det.
Citera
2012-10-03, 07:34
  #5
Medlem
Alla biluthyrare har i en ohelig konspiration träffats för att välja ut en folkgrupp vilken man skall vara extra försiktig gentemot. De skrev ned alla folkgrupper på en lapp och lade i en hatt, sedan drog de en lapp och där stog det zigenare. Tough luck!

Eller

Zigenare har betett sig dålig och har fått dåligt rykte.

Vad kan det vara...
Citera
2012-10-03, 08:14
  #6
Medlem
vargenbaras avatar
Helt rättfärdigat, hade fan inte vågat hyra ut en bil till ett zigenarpack med en kjol som en halv jordglob och sliskiga kläder.

De gör väl så klart detta av tidigare erfarenheter, de vill väl inte bli av med bilarna och gå i vinst.
Citera
2012-10-03, 08:19
  #7
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Så jävla tråkigt att alla företag går som katten kring het gröt när det gäller frågor som denna, men det finns inget annat val idag - gör man inte det blir man straffad med böter samt bojkottad av varenda jävla PK-ist i landet.
Att inte säga sanningen, vi vill inte ha dessa jävla zigenare, är tyvärr inte ett alternativ om man vill bedriva företag i Sverige.



ALLA
som jobbar i yrken där man då och då tvingas träffa romer vet att det ofta uppstår problem. Vi snackar inte om "självklart finns det vissa kriminella, men majoriteten sköter sig" - när det gäller dessa människor så är det tvärtom.


Att neka romer är lika vettigt som att neka folk med betalningsanmärkning (ja, lyckas du hamna i en sits där pengarna tar slut och sedan inte ens lyckas fixa en betalningsplan med inkassobolagen så förtjänar du betalningsanmärkning då du inte är att lita på).
Citera
2012-10-03, 08:26
  #8
Medlem
Caesar Johansens avatar
Så triumfatorisk journalisterna låter:
"Äntligen kan vi tydligt påvisa hur rasismen finns i Sverige. Nu måste en förändring till!"

Jag tycker det är trist att romerna inte blir betrodda, men jag har svårt att tro att försiktigheten är ogrundat. Jag tänker på det här gammla klippet t.ex:
http://www.youtube.com/watch?v=SKuLbVqc-8c

Detta är i grund och botten en fråga om vinstmarginaler. Om erfarenheten är att romer stjäl och förstör mer än andra, och att man förlorar pengar netto genom att hyra ut till dem. Har man inte rätt att neka då? Är det verkligen det som är definitionen av diskriminering?
Citera
2012-10-03, 08:29
  #9
Medlem
Osiriss avatar
Har jobbat i affär och blivit hotad till livet och fysiskt attackerad av "det resande folket" ett antal ggr. En gång jagade jag ut en familj urbutiken och då försökte de köra över mig med sin feta BMW.
Ja, jag skulle inte kalla mig själv fördomsfull när det gäller detta folk. Snarare rik på erfarenhet...
Citera
2012-10-03, 08:32
  #10
Medlem
Suburbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Obegripligt, svenskarna är en blandning mellan zigenare samt andra tattarfolk genom massiv invandring sedan 1800 talet, varför diskriminerar ni svenskar era egna?
Haha vad är det för skitsnack. Invandringen till Sverige var i stort sett obefintlig fram tills första världskriget. Sverige var ett emigrationsland på den tiden.
Citera
2012-10-03, 08:39
  #11
Medlem
bernankes avatar
Inte för en sekund reflekteras det om varför romerna diskrimineras. Är det f-f-fördomar?
Citera
2012-10-03, 08:40
  #12
Medlem
Erikons avatar
Dilemmat inte framkommer i media är som följande. Det finns en anledning till att zigenare har jagats bort med skarpa tillhyggen och slagord genom historien, och jag behöver nog inte gå in djupare på det, vi vet nog alla att Zigenarnas levnadssätt inte fungerar med systemet vi har i Europa.

Eftersom kriminalitet är vardag för dessa människor förstår jag hur illa till mods de bakom disken måste känna sig när det kliver in en kvinna som troligen är där med ont uppsåt. Med dagens bedrövliga arbetsmarknad kan jag anta att det ligger i personalens bästa att inte låna ut fordonet till någon som troligen inte kommer lämna tillbaka den.

Ett försvunnet fordon skulle med största sannolikhet visa att personalen som lånade ut fordonet inte klarar av sitt jobb och kan sägas upp, Eftersom folk 2012 är vinsinat rädda för att förlora sina jobb, och bli kallade rasister inför media, involverar detta agerande enbart att tänka på sitt eget skin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback