• 1
  • 2
2012-10-04, 13:51
Medlem
CuliusJeasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Musklerna är inte vana vid den utsättning de får vid tunga lyft och börjar därför jobba för fullt för att orka med vikterna. Eftersom musklerna inte är vana att ta i tungt och ofta så kan man ganska fort hitta sin "rätta" styrka också. Om man precis börjat gymma och man orkar 40kg bänkpress första veckan i gymmet kanske man redan efter 1 månad orkar 60kg eftersom musklerna vaknar ur sitt "ide" och börjar jobba hårdare.

DETTA ÄR BARA EN TEORI SOM JAG SJÄLV SKAPAT UTIFRÅN DE KUNSKAPER JAG HAR INOM ÄMNET.

Muskelfiberrekrytering är ordet du söker, din teori är väl rätt nära sanningen. En total nybörjare kan inte koppla in lika många muskelfibrer i ex bänkpress som en van gymmare. Det är därför nybörjare ofta får rejäla styrkeökningar i olika övningar på gymmet dom första 4-6 veckorna trots att man inte bygger nämnvärd massa på så kort tid. När nervsystemet och musklerna anpassar sig och fler muskelfiber aktiveras kan man helt enkelt lyfta mer utan att ha mer muskler. En effektivisering.

Kroppen kan även öka muskelfiberrekryteringen vid traumtiska, livshotande situationer. Det finns exempel på barn som har orkat lyfta för sin ålder onormalt tunga saker för att rädda en nödställd förälder osv. Kroppen är rätt finurlig.
Citera
2012-10-04, 20:07
Medlem
MaxOn123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det stämmer ju att nybörjare lägger på sig mer muskler ifall man gör allt rätt. Så det är ingen myt. Men egentligen så stämmer det väl sådär ifall man kollar på resultaten på alla nybörjare som börjar med gym. Många gör ju fel och lägger inte på sig så mycket. Kosten och träningsbiten är ju svåra så får man ingen experthjälp så är ju chanserna svårare att få stora ökningar. Jag tycker inte man ska lova nybörjare allt för mycket muskeltillväxt, men ökningarna kan bli större i början om man gör rätt. Jag tycker jag får bäst ökningar nu när jag är mer påläst, men jag hade heller ingen i början som hjälpte mig. Jag var och är en vanlig Sportlife medlem och dit räknas väl mest vanliga Svenssons.

Vad i muskler är en "bra" ökning för en nybörjare i månaden?
Och vad är "bra" för en som tränat i 2+ år i månaden?
Citera
2012-10-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxOn123
Vad i muskler är en "bra" ökning för en nybörjare i månaden?
Och vad är "bra" för en som tränat i 2+ år i månaden?

Man måste nästan läsa undersökningar från forskare för att få ett bra svar där. En kille som är smal (dvs en bra grund att bygga på) borde iaf se vältränad ut efter 5 månader ifall han skött kosten och träningen. Vet inte hur många kilon det behövs för det dock.

Det enklaste är att gå efter spegeln istället för att tänka musklerna i kilon. Hur många veckor tar det för mig att bli såhär stor kan man tänka. Oftast blir svaret "några år" eftersom man brukar ha rätt stora mål...
Citera
2012-10-05, 07:58
Medlem
MaxOn123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Man måste nästan läsa undersökningar från forskare för att få ett bra svar där. En kille som är smal (dvs en bra grund att bygga på) borde iaf se vältränad ut efter 5 månader ifall han skött kosten och träningen. Vet inte hur många kilon det behövs för det dock.

Det enklaste är att gå efter spegeln istället för att tänka musklerna i kilon. Hur många veckor tar det för mig att bli såhär stor kan man tänka. Oftast blir svaret "några år" eftersom man brukar ha rätt stora mål...

Aa, spegeln kan nog vara ett bra mått. Men hade varit intressant att ha en siffra som talar om hur mycket musklerna är i kg för de olika grupperna.
Citera
2012-10-05, 09:16
Medlem
MassRiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bd09
Vad är det egentligen för skillnad på en nybörjare och en som har tränat 5+ år i det här fallet?
Pratas ju om att nybörjare ska kunna lägga på sig betydligt mer än någon som har tränat några år, men vad skiljer dom åt?

Varför kan inte någon som tränat flera år lägga på sig lika mycket massa som en nybörjare?

En betydande faktor är ju att det inte på något sätt, ur en överlevnads synpunkt är fördelaktigt att väga 110 kg deffad, det är bara energikrävande och kroppen fattar inte att vi inte riskerar svält i framtiden. Det är något som jag kan tänka mig, att musklerna inte är gjorda för att svälla hur mycket som helst. Givetvis går det ju med hård träning under lång tid men man måste nog tvinga fram ökningarna på ett annat sätt än i början. Det är vad jag tror.
Citera
2012-10-05, 13:39
Medlem
ManMannens avatar
Har lärt upp en nybörjarpolare så gott jag kan. Han tränar basövningar, äter ordentligt och jobbar för tillfället mot hypertrofi. Skulle tro att han börjar närma sig ett år nu.

Grejen är att jag inte sett killen på flera månader. Fan, på evigheter faktiskt. Vi ska iväg och träna tillsammans om en halvtimme eller så. Skulle inte förvåna mig om han är större än mig den jäveln.

Återkommer angående nybörjarökningar och förnedring.
Citera
2012-10-05, 14:15
Medlem
MaxOn123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Har lärt upp en nybörjarpolare så gott jag kan. Han tränar basövningar, äter ordentligt och jobbar för tillfället mot hypertrofi. Skulle tro att han börjar närma sig ett år nu.

Grejen är att jag inte sett killen på flera månader. Fan, på evigheter faktiskt. Vi ska iväg och träna tillsammans om en halvtimme eller så. Skulle inte förvåna mig om han är större än mig den jäveln.

Återkommer angående nybörjarökningar och förnedring.

Väntar ivrigt..
Citera
2012-10-06, 08:18
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxOn123
Väntar ivrigt..

Jag hade bråttom och han var tvungen att vänta. Får se om det blir av idag istället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in