• 1
  • 2
2012-10-03, 04:21
Medlem
MaxOn123s avatar
Aa, som sagt. Vi vet ju hur en nybörjare får en kraftig ökad muskelmassa när han precis börjat träna. Större än de som tränat i år så klart.. Så min fråga..

Hur länge håller denna nybörjarökningen egentligen och när kommer han in i en så kallad "vanlig" muskelökning?

Mvh
Citera
2012-10-03, 04:34
Medlem
Allt är väldigt individuellt, alla är olika och har inte samma gener
Citera
2012-10-03, 05:37
Medlem
MaxOn123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whaamannen
Allt är väldigt individuellt, alla är olika och har inte samma gener

Joo, de e klart. Men någon ungefärlig siffra borde finnas? Kanske 6 månader... osv.
Citera
2012-10-03, 12:24
Medlem
magicz91s avatar
Skulle gissa på 1år+

sen är det nog mycket från person till person också, minns att jag la på mig extremt fort när jag började träna, därmed bulka jag som en dåre, sen blev jag tvungen att köra en lång deff på grund utav för högt bf, men minns att även under deffen så ökade jag markant i styrka och även en del i massa, nu känns det betydligt trögare efter att ha tränat i 2 år
Citera
2012-10-03, 20:22
Medlem
-Johan-s avatar
Tycker nästan det är tvärt om. Nu när jag tränat i flertalet ökar jag nästan bättre än i början. Troligtvis för att man lärt sig mycket om kost och träning och vad som faktiskt behövs för att öka.
Citera
2012-10-03, 22:17
Medlem
Vad är det egentligen för skillnad på en nybörjare och en som har tränat 5+ år i det här fallet?
Pratas ju om att nybörjare ska kunna lägga på sig betydligt mer än någon som har tränat några år, men vad skiljer dom åt?

Varför kan inte någon som tränat flera år lägga på sig lika mycket massa som en nybörjare?
Citera
2012-10-03, 22:41
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bd09
Vad är det egentligen för skillnad på en nybörjare och en som har tränat 5+ år i det här fallet?
Pratas ju om att nybörjare ska kunna lägga på sig betydligt mer än någon som har tränat några år, men vad skiljer dom åt?

Varför kan inte någon som tränat flera år lägga på sig lika mycket massa som en nybörjare?

Musklerna är inte vana vid den utsättning de får vid tunga lyft och börjar därför jobba för fullt för att orka med vikterna. Eftersom musklerna inte är vana att ta i tungt och ofta så kan man ganska fort hitta sin "rätta" styrka också. Om man precis börjat gymma och man orkar 40kg bänkpress första veckan i gymmet kanske man redan efter 1 månad orkar 60kg eftersom musklerna vaknar ur sitt "ide" och börjar jobba hårdare.

DETTA ÄR BARA EN TEORI SOM JAG SJÄLV SKAPAT UTIFRÅN DE KUNSKAPER JAG HAR INOM ÄMNET.
Citera
2012-10-03, 22:46
Medlem
Gustaas avatar
I början av sin träning brukar man väl ofta även vara rätt så försiktig och inte ge sig in på något man tror man inte klarar av, tills man inser att kroppen kan ge bra mer än man tror. Sen finns det väl studier både hit och dit, men när "fegheten" släpper "ökar" många i styrka rätt fort
Citera
2012-10-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Tycker nästan det är tvärt om. Nu när jag tränat i flertalet ökar jag nästan bättre än i början. Troligtvis för att man lärt sig mycket om kost och träning och vad som faktiskt behövs för att öka.

Håller med.

Tycker inte nybörjare egentligen ökar så mycket. Mest att man ser på en person som aldrig tränat jämfört med när han kommit igång. En sådan stor skillnad efter några månader och någon större skillnad på samma tid syns inte lika väl på oss som tränat i 5+ år.
Citera
2012-10-04, 03:48
Medlem
MaxOn123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Håller med.

Tycker inte nybörjare egentligen ökar så mycket. Mest att man ser på en person som aldrig tränat jämfört med när han kommit igång. En sådan stor skillnad efter några månader och någon större skillnad på samma tid syns inte lika väl på oss som tränat i 5+ år.

Så kan det vara en välkänd myt då?... Ingen med bevis för deras påstående..?
Citera
2012-10-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxOn123
Så kan det vara en välkänd myt då?... Ingen med bevis för deras påstående..?

Det stämmer ju att nybörjare lägger på sig mer muskler ifall man gör allt rätt. Så det är ingen myt. Men egentligen så stämmer det väl sådär ifall man kollar på resultaten på alla nybörjare som börjar med gym. Många gör ju fel och lägger inte på sig så mycket. Kosten och träningsbiten är ju svåra så får man ingen experthjälp så är ju chanserna svårare att få stora ökningar. Jag tycker inte man ska lova nybörjare allt för mycket muskeltillväxt, men ökningarna kan bli större i början om man gör rätt. Jag tycker jag får bäst ökningar nu när jag är mer påläst, men jag hade heller ingen i början som hjälpte mig. Jag var och är en vanlig Sportlife medlem och dit räknas väl mest vanliga Svenssons.
Citera
2012-10-04, 11:39
Medlem
Pestfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Musklerna är inte vana vid den utsättning de får vid tunga lyft och börjar därför jobba för fullt för att orka med vikterna. Eftersom musklerna inte är vana att ta i tungt och ofta så kan man ganska fort hitta sin "rätta" styrka också. Om man precis börjat gymma och man orkar 40kg bänkpress första veckan i gymmet kanske man redan efter 1 månad orkar 60kg eftersom musklerna vaknar ur sitt "ide" och börjar jobba hårdare.

DETTA ÄR BARA EN TEORI SOM JAG SJÄLV SKAPAT UTIFRÅN DE KUNSKAPER JAG HAR INOM ÄMNET.

Blev glad när jag läste det capsade på slutet. Tror du är på rätt spår.

Länge sedan jag läste om detta. Vad jag minns är det utvecklingsfasen av glukosdepåerna. När dessa har vant sig vid tung belastning så stannar denna "nybörjarökning". Liknande scenario när du kliver på ex. testo. Glukosdepåerna förändras även då och ger samma form av skjuts. Nämnvärt är att detta även händer om man går i ketos och låter kroppen återhämta sig efter detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in