• 1
  • 2
2012-10-03, 13:15
Medlem
rvp45s avatar
Hej
Tänkte göra ett projektarbete om träning. kanske kolla kroppsfett, vad man maxar i olika övningar och en vikten. och sen jämföra allt till våren när det ska vara klart. eller blir det tunt ? projektarbetet ska ju vara ganska stort... Tänkte endast köra med gainer pro efter träning om ja inte har med mig något att äta direkt efter.

Någon som har lite synpunkter, förslag och ideer?
Citera
2012-10-03, 13:17
Medlem
Kroesmanns avatar
För journal på all kost och träning och gör regelbundna mätningar av styrka och kroppsfett. Lägg även till kommentarer och slutsatser av din kost och träning med jämna mellanrum. Hänvisa gärna till lite källor när du lägger upp kost- och träningsscheman och motivera varför du väljer ett visst schema.

Om du gör allt det där så kommer arbetet absolut inte att bli undermåligt.
Citera
2012-10-03, 13:19
Medlem
rvp45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
För journal på all kost och träning och gör regelbundna mätningar av styrka och kroppsfett. Lägg även till kommentarer och slutsatser av din kost och träning med jämna mellanrum. Hänvisa gärna till lite källor när du lägger upp kost- och träningsscheman och motivera varför du väljer ett visst schema.

Om du gör allt det där så kommer arbetet absolut inte att bli undermåligt.
Bra förslag men hur mäter man sitt kroppsfett ?
Citera
2012-10-03, 13:22
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rvp45
Bra förslag men hur mäter man sitt kroppsfett ?

Kaliper är det verktyg som är enklast och säkrast, det kräver dock (förmodligen, jag har aldrig använt en sådan) en hel del träning och bra instruktioner.

Annars finns det några metoder här:
http://www.muscles.se/rakna-ut-kroppsfettet/
Citera
2012-10-03, 13:33
Medlem
rvp45s avatar
Citat:
Kaliper är det verktyg som är enklast och säkrast, det kräver dock (förmodligen, jag har aldrig använt en sådan) en hel del träning och bra instruktioner.

Annars finns det några metoder här:
http://www.muscles.se/rakna-ut-kroppsfettet/

verkar ju rätt jobbigt att räkna ut ett bra resultat.. men hade varit bra att ha med och kul att få se förändringen
Citera
2012-10-03, 13:35
Medlem
Du har PM från mig!

Apoteket har avancerade, och pålitliga, vågar som mäter det ena och det andra.
Citera
2012-10-03, 13:36
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
verkar ju rätt jobbigt att räkna ut ett bra resultat.. men hade varit bra att ha med och kul att få se förändringen

Jobbiga saker ger ofta bra betyg, om inte annat.
Citera
2012-10-03, 13:38
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Du har PM från mig!

Apoteket har avancerade, och pålitliga, vågar som mäter det ena och det andra.

Hur stor är felmarginalen på dessa vågar?
Citera
2012-10-03, 13:43
Medlem
Citat:
Hur stor är felmarginalen på dessa vågar?

Jag tror att apotekets vågar, som är betydligt mer avancerade och dyrare/påkostade än dom futtiga vågarna på gymmen, är hyffsat pålitliga med ytterst liten felmarginal. En fördel är om apoteken har flera olika vågar, så du kan testa dig på samtliga samtidigt. Lite krångligt att göra tester på flera olika apotek för att jämföra, man testar ju inte samtidigt isf, då värdena i kroppen kan ändras på kort tid (vätska i kroppen, ect). T.ex., testar du dig 2 gånger om på samma våg får du samma värden, testar du dig med 1h mellanrum så får du garanterat inte samma värden (även om det är samma våg).
Senast redigerad av kundvagnen 2012-10-03 kl. 13:51.
Citera
2012-10-03, 13:50
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Jag tror att apotekets vågar, som är betydligt mer avancerade och dyrare/påkostade än dom futtiga vågarna på gymmen, är hyffsat pålitliga. En fördel är om apoteken har flera olika vågar, så du kan testa dig på samtliga samtidigt. Lite krångligt att göra tester på flera olika apotek för att jämföra, man testar ju inte samtidigt isf, då värdena i kroppen kan ändras på kort tid (vätska i kroppen, ect).
Det var lite det jag var ute efter. Vad jag har förstått så är inte kaliper känsliga för vätskeändringar på samma sätt som impendansvågar. Skillnaden i vätska kan ju vara väldigt stor mellan olika mättillfällen. Å andra sidan kanske vågarna är duktiga på att kompensera, det var länge sedan jag läste något om vågarna.
Citera
2012-10-03, 13:56
Medlem
Bestebrors avatar
Citat:
Hej
Tänkte göra ett projektarbete om träning. kanske kolla kroppsfett, vad man maxar i olika övningar och en vikten. och sen jämföra allt till våren när det ska vara klart. eller blir det tunt ? projektarbetet ska ju vara ganska stort... Tänkte endast köra med gainer pro efter träning om ja inte har med mig något att äta direkt efter.

Någon som har lite synpunkter, förslag och ideer?

Gjorde själv ett liknande projektarbete, skriv lite vad du vill uppnå med träningen, vilka övningar, kost, förbränning etc. Sedan kollar du framåt våren skillnaden. Träningsdagbok kan vara bra. Blir ju rätt många timmar man kan räkna in i arbetet tack vare gymmet dock ska du ha en poäng/syfte med det hela och inte bara träna.
Citera
2012-10-03, 13:57
Medlem
Citat:
Det var lite det jag var ute efter. Vad jag har förstått så är inte kaliper känsliga för vätskeändringar på samma sätt som impendansvågar. Skillnaden i vätska kan ju vara väldigt stor mellan olika mättillfällen. Å andra sidan kanske vågarna är duktiga på att kompensera, det var länge sedan jag läste något om vågarna.

Det bästa är att mäta på morgonen, efter du varit på toaletten, innan du käkar, samma tid varje dag. Du ser hur mycket vatten du har i kroppen på mätningarna. Det är bara göra lite grafer, över tid, jämföra mot varandra, så har du ett genomsnitt hur din "kurva" ser ut. Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur dessa vågar fungerar, men dom skickar elektricitet i kroppen. Vågen registrerar hur mycket som kommer tillbaka till vågen. Fett agerar motstånd, vatten agerar ledare. Sen gör räknar vågen ut diverse samband som du får uppradat på ett långt papper. Rita upp grafer och när du har gjort några mätningar så får du kurvorna du vill se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in