Flashback bygger pepparkakshus!
2005-04-04, 23:13
Medlem
M2ks avatar
AUGUSTA, Georgia.

Jesper Parnevik kom i rätt tid och till rätt plats... men utan det viktigaste för en golfare. Klubborna.

Och hela golfvärlden gapflabbar.

- Jag tror jag är den förste någonsin att komma till Masters och glömma klubborna hemma i garaget. "Men om ni kände min familj skulle ni förstå", sade Parnevik.
När han dök upp i Augusta för träning i söndags saknades klubborna.

Det var bara för svensken att låna ihop grejor och skicka tillbaka det privata jetplanet till Jupiter i Florida för att hämta bagen med de egna klubborna.

Parneviks glömska väckte förstås stor munterhet bland kollegorna som samlats till årets första majortävling på USA-touren.

- Han kom för att spela Masters utan sina klubbor. Vad säger det? Säger det att den där vulkansanden kanske var lite väl stark. Han måste jobba på den där mixen, sade trefaldigare Mastersvinnaren Nick Faldo och skämtade om Parneviks bruk av vulkansand.*

- Jag är inte överraskad, sade Davis Love.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=360&a=209411

*För dom som inte vet, Parnevik käkade vulkansand (!) för en sju-åtta år sedan som kosttillskott. Sanden sades rensa kroppen från gifter. Men den som äter preparatet riskerar tvärtom att få i sig flera farliga tungmetaller, bl a bly, som lagras i kroppen.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...178782,00.html

Vad sägs, är Parnevik rätt funtad? När man ser honom i golfcapen, med uppåtvikt skärm (enda i golfeliten som kör så) så ger han intrycket att representera Lantmännen. Och i Masters har han inget att hämta, hans spel passar helt enkelt inte på den banan, som inte förlåter några misstag. Parnevik gör tyvärr för många, och är därför chanslös.

Tippar att segern står mellan dom två som är högst i rankingen, Vijay Singh, Fiji och USA egen Tiger Woods. Lite märkligt, golfen som historiskt varit den typiska helvita sporten, ser nu en svart och en kombinerad svart/thai-kombination högst upp på världsrankingen. Mitt tips - Singh.
Citera
2005-04-04, 23:32
Medlem
Gudruns avatar
japp
Singh tar med sig pokalen hem
Citera
2005-04-05, 00:16
Medlem
petersens avatar
Tror också på Singh. Hoppas dock på någon europeisk outsider. Vinner Colin Montgomerie kommer jag att skrika i högan sky av glädje. Tiger Woods kan jag fan knappt se på. Banan passar tyvärr beräknande, jämna spelare som kan placera bollen med carry utan rull. - Inte direkt den spelartyp jag gillar.

Kände JP lite för en tio femton år sedan genom gemensamma bekanta. Det är definitivt ingen korkad kille. Han har huvudet uppe bland molnen, tänker inte så mycket på vardagliga ting. Det får honom att göra saker som folk uppfattar som skrattretande ibland. Jag tycker att det ofta är charmigt, kanske för att jag känner igen mig själv. Jesper har en förkärlek för icke-vetenskapliga förklaringar, vilket i sig är ett tecken på bristande intelligens. Man skall däremot akta sig för att tro att JP är dum; det är han allt annat än: Han är en klart högbegåvad karl och i förlängningen hästländger intelligentare än det svenska genomsnittproffset.

Hans klädsmak är inte ens diskutabel. Han går klädd som en hallick på banan. Å andra sidan hur fan ser våra andra proffs ut. Som juniorer hade de stickad mössa vid 15 plusgrader, polotröja med tenniströja utanpå. Kola in Per-Ulriks snögga bakvända keps. Smaklöshet är snarare regel än undantag bland svenska proffs.
Citera
2005-04-05, 00:45
Medlem
Jag får nog höja ett varningens tecken för den regerande mästaren Mickelson. Har man en gång vunnit så... När det gäller Europas chanser är de nog ganska begränsade. Kanske kan det största hoppet ställas till 1994 och 1999 års vinnare Olazabal. (Förövrigt spelar dessa två herrar just nu det andra playoff-hålet för vinst i tävlingen BellSouth Classic på Viasatsport 1, så formen verkar vara god).

När det gäller Parnevik undrar jag om inte hans personlighet i allra högsta grad återspeglas i hans spelstil. Irrationell, går mycket på känsla och slår aldrig ett enkelt rakt slag.
Citera
2005-04-05, 02:11
Bannlyst
Döpte om tråden M2k. Hoppas du inte misstycker.

Själv har jag ingen koll i år och undandrar mig ett tips. Däremot att Parnevik inte skulle komma till sin rätt just på Augusta tvekar jag lite på. Han är ju en sån spelare som kan spela bra var som helst egentligen. Augusta är ju faktiskt när allt kommer omkring en amerikansk "target golf"-bana och target golf är Parnevik uppvuxen med på Johans pappas bana i Stockholm.

Han har alla slag i bagen som behövs för att vinna men han är inte tillräckligt fokuserad tror jag. Ingen vinnartyp, har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Citera
2005-04-05, 08:00
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Döpte om tråden M2k. Hoppas du inte misstycker.

Själv har jag ingen koll i år och undandrar mig ett tips. Däremot att Parnevik inte skulle komma till sin rätt just på Augusta tvekar jag lite på. Han är ju en sån spelare som kan spela bra var som helst egentligen. Augusta är ju faktiskt när allt kommer omkring en amerikansk "target golf"-bana och target golf är Parnevik uppvuxen med på Johans pappas bana i Stockholm.

Han har alla slag i bagen som behövs för att vinna men han är inte tillräckligt fokuserad tror jag. Ingen vinnartyp, har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Men han är väldigt lik Jonas Höglund som ju är i storform, så det smittar kanske av sig.

Oavsett blir det spännande att avnjuta oavsett vem som än vinner (förutom urtriste Davis Love3). Kanske kommer det en överraskning som Todd Hamilton... Ingen överraskning är det dock att Rhododendronen står i blom.

Digest menar det är stora möjligheter för en liten spelare, Scott Verplank, Luke Donald, Fred Funk eller kanske framörallt Mike Weir eftersom det passar med en "midget" bättre i lite kletiga förhållanden och det har ju regnat ganska friskt sista tiden.

Om bara Retief (Gusen som han kallas på norsk TV, uttalas väl ändå Cho:sen?!) håller sig vaken så tror jag också att han kan vara ett vinnaralternativ. Han smyger upp lite från bakgrunden och är väl knappast med i diskussionen, trots att han likt David Toms egentligen är en av de stora, om än inte så mediala.
Citera
2005-04-05, 08:30
Medlem
M2ks avatar
TopDawg: Helt rätt rubrik, tack. Däremot så har Parnevik inte det spel som passar på Augusta. Andy Dufresne beskriver på utmärkt sätt ovan. Kolla hans försök tidigare, i bästa fall klarar han en plats bland dom 20 bästa, vilket direktkvalificerar till nästa år.

petersen: Colin M kämpar för att ta sig upp minst tre placeringar på penninglistan, och sista tåget har väl gått. Är han kvalificerad att deltaga, han var det inte för en vecka sedan iaf?

Andy Dufresne: Jodå, Michelson blir nog giftig. Han vann play-offet på fjärde omspelshålet.

Banan lär inte ha varit så trimmad och snabb på greenerna på åratal. Dessvärre förutses väderproblem, något som stört US Tour kraftigt i år, och utsikterna ser inte så bra ut, tyvärr.

Man vet iaf en sak, den som vinner par-3-tävlingen idag är chanslös. Ingen av vinnarna i den har vunnit huvudtävlingen, såvitt jag vet. Jag håller en slant på Parnevik, i dagens tävling...
Citera
2005-04-05, 16:40
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Jag tror stenhårt på Ernie Els. Han var nära förra året och har kommit bra många ggr förut men aldrig vunnit. Ska slänga in en slant på honom. Sen tror jag Tiger blir farlig också. Likaså Singh.
Citera
2005-04-05, 16:43
Bannlyst
Greenerna är tydligen knappt spelbara. Stenhårda och sjukt snabba. Tror det var Parnevik som sade det i dagens sportbladet.
Citera
2005-04-05, 16:46
Medlem
petersens avatar
Trodde att Colin M var klar. Men spelar han inte är Olazabal min solklare favorit. Goosen uttalas iaf på holländska chååse(n). Tror inte Augusta passar JP så bra. Visserligen spelar han inte med rull utan med amerikansk carry och sitt, men han är alldeles för ojämn. Släpp ut Faldo så får han tråka ihjäl banan. (Glömmer aldrig han sista runda med 18? par när han vann the Open -87 på Muirfield.)
Citera
2005-04-05, 20:20
Medlem
danbanans avatar
Montgomerie är inte med, han missade "tåget" förra veckan.

Man hoppas ju såklart på Parnevik eller Haegman som verkar vara en skön lirare efter att ha sett intervjuen i Sportspegeln i söndags.
Fast troligare är väl att Els, Woods eller nån annan "big shot" tar hem det och får dra på sig den gröna kavajen.
Citera
2005-04-05, 20:29
Bannlyst
US Masters officiella hemsida.

http://www.masters.org/en_US/index.html

Lite om Bobby Jones:

http://www.masters.org/en_US/history/jacket/jones.html

Banan:

http://www.masters.org/en_US/course/index.html

Amen corner:

http://www.masters.org/en_US/course/index.html

M2k har ju spelat banan och nu vill vi ha lite intryck och betyg samt en redogörelse över banan här!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in