Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-07, 16:01
  #1
Medlem
Var ute på gåsjakt i Vadstena under helgen, och har fått med några grågäss.

Har googlat galet mycket men hittar inga vettiga förklaringar på hur man bäst tar hand om dem efteråt för att bevara smak osv.

Någon som har erfarenhet?

Tack
Citera
2012-10-07, 16:15
  #2
Medlem
Shankss avatar
Jag tar ur dem, låter de hänga ett par dygn och sedan plockar jag dem.

Ett bra sätt är att rimma fågeln i ett dygn innan man tar tag i matlagningen. Sedan fyller man gåsen med lite olika grejer som äpple, lök, apelsinklyftor, ev plommon och liknande. Gnid in fågeln med salt och peppar, kanske krossade enbär också. Sedan tycker jag att man med fördel kan tillaga fågeln i en stekpåse. Det tar ett par timmar beroende på fågelns storlek. Sedan gör man antingen en god rödvinssås eller så gör man en stabil sås gjord på skyn som blir kvar i stekpåsen.

Brysselkål och stekt potatis till. Delikatess.

Många tar bara reda på bröstbitarna. Jag tycker det är slöseri.
Citera
2012-10-07, 16:21
  #3
Medlem
Tack Har du lust att beskriva lite mer detaljerat hur du gör under styckningsprocessen etc? Det är den delen jag inte har så stor koll på. Har mest hanterat älg, räv och vildsvin.
Citera
2012-10-07, 21:33
  #4
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajkiloo
Tack Har du lust att beskriva lite mer detaljerat hur du gör under styckningsprocessen etc? Det är den delen jag inte har så stor koll på. Har mest hanterat älg, räv och vildsvin.

Styckar den ju efter att den tillagats. Man skär efter bröstbenet för att få fram bröstbitarna och sedan tar man bort lår och vingdelar.

Om du menar hur man tar ur den är det svårt att beskriva men kan göra ett försök. Du skär ett snitt nedanför bröstbenet tvärsöver. Sedan drar du ut inkråmet med handen. Lite grisigt men vad gör man.
__________________
Senast redigerad av Shanks 2012-10-07 kl. 21:36.
Citera
2012-10-07, 21:38
  #5
Medlem
Shankss avatar
Editerar mig. Det ska vara kokt potatis till....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback