Flashback bygger pepparkakshus!
2002-05-11, 21:16
Medlem
Det är viktigt att sänka skatterna med tanke på den situation vi har idag i Sverige.
Skattefinanserna räcker inte till allt!!
De som inte tänker efter undrar kanske varför man ska sänka skatten då.
Jo, det är så att det blir färre och färre som arbetar och färre och färre företag i Sverige.
Det beror mestadels på de höga skatterna. Företagen har inte råd att anställa och i vissa fall inte ens råd att ha kvar sin verksamhet i Sverige.
De som är kvar har i stor utsträckning lönsamhetsproblem vilket gör att de som arbetar kvar måste jobba för två för att det ö.h.t ska gå runt. Detta resulterar i utbrändhet och sjukskrivningar m.m.
Vad vill sossarna och vänstern göra då?
Jo, höja skatten ännu mer med följderna att skattemoralen försämras, företagen flyttar till andra EU-länder eller gör konkurs samt sjukskrivningarna med mera ökar.
Ja så kan de hålla på tills hela landet är bankrutt och halva befolkningen inte arbetar för att de är utbrända/arbetslösa. Vilka ska då betala för skola/vård och omsorg??

Jag tänker rösta borgerligt eftersom jag är låginkomsttagare som värnar om mitt jobb samt inte vill se solidariteten med skola/vård/omsorg gå åt helvete i en bisarr skattekarusell. Vi har redan världens högsta skatter men långt ifrån världens bästa välfärd!!
Orsaken har jag beskrivit ovan.
Det är val i september. Då är det är Du som väljer hur du vill ha det!!
Citera
2002-05-11, 21:46
Medlem
Re: Skattefrågan bör avgöra valet!?

Framförallt så innebär ju en hög skatt på arbetsinkomster att man straffbeskattar arbetsdelning. Och alla ekonomer från Adam Smith till Amartya Sen (och till och med dumskallen Karl Marx) håller med om att arbetsdelning är en av de mest avgörande faktorerna för det välstånd som uppstår vid övergången från självhushållning till marknadsekonomi. Att straffbeskatta arbete på det sätt som vi gör i Sverige är helt enkelt ekonomiskt vansinne. Vill man skatta ihop pengar till statskassan så skonsamt som möjligt så är det mycket smartare att beskatta rena privilegier, som t.ex. ägandet av naturresurser, varumärken, radiofrekvenser o.s.v.

Och det är bra lustigt att en organisation som ATTAC anser att en skatt på 0.1% på valutatransaktioner kommer att ha en kraftigt dämpande effekt på sådana transaktioner. Men man hör aldrig samma människor uttala sig om vilken dämpande effekt en skatt på lönearbete med c:a 60% innebär. Varför?
Citera
2002-05-11, 22:10
Medlem
Re: Skattefrågan bör avgöra valet!?

Citat:
Ursprungligen postat av Hehe
Jag tänker rösta borgerligt eftersom jag är låginkomsttagare som värnar om mitt jobb samt inte vill se solidariteten med skola/vård/omsorg gå åt helvete i en bisarr skattekarusell.
Det borde bara finnas flera som dej.
Citera
2002-05-12, 00:31
Medlem
Lutar väl själv åt borgerligt i år men vad som många missat är att S själva faktiskt sänkt skatterna markant de sista årtiondena.
Citera
2002-05-19, 10:44
Medlem
Securions avatar
Själv är jag moderat men jag tänker rösta på sverigedemokraterna.
Av den enkla anledningen att jag är trött på alla kriminella invandrare som alla slåss om att få krama och dalta med.
Citera
2002-05-19, 17:39
Medlem
För övrigt...

Det som först borde sänkas är marginalskatten och progressionen. Så att folk ska ha kvar viljan att arbeta på övertid och utbilda sig. De flesta borde väl hålla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in