Citat:
Ursprungligen postat av
PlutoJ
Är väl bekant med kinesers oblyga uppträdande gentemot västerlänningar, speciellt på utanför de stora städerna och på landsbygden, och har själv aldrig blivit illa bemött. Har bara råkat ut för glad nyfikenhet. Men kineserna har själva upplevt fasansfulla konsekvenser av rasism och rasistiska teorier under Japans ockupation. Tyvärr verkar Kommunistpartiet mest använda den erfarenheten till att ursäkta och själva ägna sig åt rasistiskt hets, mest mot japaner men även andra.
Det finns kraftiga nationalistiska, även rasistiska, toner i Kommunistpartiets retorik gällande relationer till andra länder. Man är mycket snabba med att påpeka hur kränkt och skymfat hela det kinesiska folket, nationen och kulturen blir av allt som ens i närheten kan tolkas som kritik mot diktaturen. Det behöver inte ens vara kritik, det räcker med att inte genast falla undan för Kinas halsstarriga och ofta helt orimliga krav på att t.ex. inte ens tala med eller nämna enskilda personer, eller organisationer, som Kina inte tycker om. Dalai Lama, Falun Gong, Gui Minhai, Ai Wei Wei... Listan kan göras längre än Konfucius skägg.
Dessa högljudda krav kläs ofta i en orddräkt där man vill framställa det kinesiska folket, nationen och kulturen som något så upphöjt att man enbart får omtala det i lismande hyllningar. Allt annat är en skymf, och andra länder och folk är något slags barbarer. Kommunistpartiet underblåser mer än gärna nationalistiska och rasistiska strömningar närhelst det passar partiets syften i att hetsa folket mot någon yttre fiende, må vara Japan, USA eller andra länder.
Bedrövligt att läsa apologetiska inlägg här som av allt att döma försöker gå diktaturens ärenden.
Det är kanske dags att Sverige kommer ned till verkligheten?
Våra frankofila och anglofila maner där man utdelar svinhugg bakifrån en vett och etikett, en vett o etikett som inte klär oss, vi äger ingen finkultur utan att vi leker med lånta fjädrar och dom där smarta orden och förklaringarna dom döljer inte bonnlurken utan att det blir bara värre då man inte behärskar ädla konster.
Att det är så grovt tillyxat och ändå har man mage till att fortsätta - vi vill väl, - vi vill vara vänner och annat trams efter att man har stått och visat röven.
Det är inte bara Kina, Israel, Indien, Ryssland, Vitryssland, Danmark, Finland och sist men inte minst US President Trump.
Kina har råd till att säga som det är, vin till vänner och hagelgeväret åt fiender.
-Kina hotar oss!
Vilka djävla idioter som vi har.
Vi kommer att få höra mer sådant ur omvärlden och börjar inte verkligheten snart att sjunka in då har Sverige en lång och svår vandring framför sig.
Vilka är vi att kritisera andra och större länders system?
Jag som är intresserad av att lära mig om andra länder jag följer gärna dokumentärer.
En kinesisk typ kommunalpolitiker mötte upp kritiken ur Sverige med att tre kvarter i Peking det motsvarar Sveriges hela befolkning, därpå så tillkommer resten av Kina och att vi klarar uppgiften, Folket trivs.
Sverige är dom här tre kvarteren i Peking och vi vet att ni brottas med en mängd problem!
Svenskarna känner sig otrygga.
När jag reser utrikes så möter jag aldrig på denna närmast sjuka fixering på andra länder som vi har här utan att folk är lokala dom har sitt och håller sig till sitt, utrikes det sker hos politikerna sådant skiter folk i och undersökningar visar att dom är lyckligare än oss.
Varför ska vi gå runt och hetsa upp oss och må dålig över andra fullt utvecklade länder?
Varför måste vi alltid lägga oss i?