2012-10-14, 10:39
Medlem
Fr ngra dagar sedan s startade jag om min dator och efter d s ville den inte starta, den liksom har den hr apple-snurrande-grejen igng hela tiden, i timmar upp till ett dygn, men startar inte alls nu.

Flkten har ltit som fan och r allmnt pisseg. Jag tnker att datorn r typ verbelastad av massa skit (drav att flkten lt s mkt) och nu har den bara gett upp. jag r ingen mac-anvndare egentligen, s jag kan inte s mkt om just mac (r mer pc) men vad ska man gra?

r det bara omformatinger som gller? & hur formaterar man om en mac dator? r det att stoppa in en cd-skiva a la PC?
Senast redigerad av melyhna 2012-10-14 kl. 10:43.
Citera
2012-10-14, 10:47
Medlem
tzjs avatar
Prova att starta datorn med shifttangenten nedtryckt. Nr du ser en frloppsindikator under pplet s kan du slppa shift. terkom med resultat.
Citera
2012-10-14, 10:48
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan ju inte mena allvar med ditt inlgg!

En enkel Googling hade gett dig ngra tips att prova frst...!
Citera
2012-10-14, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prova att starta datorn med shifttangenten nedtryckt. Nr du ser en frloppsindikator under pplet s kan du slppa shift. terkom med resultat.

fungerar inte. kommer till verktyspanelen eller vad de nu heter. men inget mer hnder
Citera
2012-10-14, 10:50
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
fungerar inte. kommer till verktyspanelen eller vad de nu heter. men inget mer hnder

Verktygspanelen?

Har du en hrddisk inkopplad i din dator eller en skiva eller ett USB-minne i?
Citera
2012-10-14, 10:51
Medlem
Citat:
Verktygspanelen?

Har du en hrddisk inkopplad i din dator eller en skiva eller ett USB-minne i?

ja..
Citera
2012-10-14, 10:51
Medlem
tzjs avatar
Koppla ur allt s datorn inte har ngot inkopplat d och prova starta igen med shift nedtryckt.
Med inkopplad hrddisk menar jag allts om du har en extern hrddisk inkopplad.
Citera
2012-10-14, 10:54
Medlem
Aa den e borta, men problemet e att hrddisken iii datorn r kocko, den r skrivskyddad
Citera
2012-10-14, 10:56
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Aa den e borta, men problemet e att hrddisken iii datorn r kocko, den r skrivskyddad

Frst skall vi se till s att datorn startar.

Koppla ur allt s datorn r "ren" frn andra enheter n sin egna interna hrddisk. Starta sedan datorn som jag beskrev.
Citera
2012-10-14, 11:02
Medlem
Citat:
Frst skall vi se till s att datorn startar.

Koppla ur allt s datorn r "ren" frn andra enheter n sin egna interna hrddisk. Starta sedan datorn som jag beskrev.

Gjort det, men allt r liksom bara lst!
Citera
2012-10-14, 11:05
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Gjort det, men allt r liksom bara lst!

Exakt vad ser du p skrmen nr du frsker starta datorn?

Du kan prova att reseta PRAM ocks som ett frsta steg. Nr datorn r avstngd, hll nere fljande knappar:

command (kringlan)
alt
P
R

Samtidigt som du hller nere dom fyra knapparna s startar du datorn och hller knapparna nedtryckta tills du hrt startljudet fr TREDJE gngen.
Citera
2012-10-14, 13:05
Medlem
Har du ngon timemachine backup? Isfall ta ur hrdisken och peta i en ny, sen tar du terstllnings skivan till datorn och under installation s kommer du f alternativet att terstlla datorn ifrn timemachine backupen som du d ansluter till datorn.

Om du inte har ngon timemachine backup s skulle jag nd installera om datorn p en ny hrdisk d hrdiskar brukar g snder med tiden samt att dom kan ge konstiga fel som dyker upp med ojmna mellanrum.

Kp ett tomt hd kabinet p kjell.com tex och peta i den gamla hrdisken i s kan du se om du fr kontakt med den mot den nyinstallerade datorn sen.

Lycka till..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in