Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-10-18, 02:20
Medlem
Tjena, jag har alltid varit frlskad i Delfiner. Kan man kpa sm nyfdda ca 1-2 cm och ha dem i akvarie? De anpassar vl sig till miljn ssom alla andra fiskar. Allts, stor sj = stora fiskar.
Liten sj = sm fiskar. Gr det eller bli de fr stora? Akvariet kan byggas max 4 meter lngt och hjden 1,5 med hnsyn till att enkelt kunna mata dem.

Vilken ras spelar ingen roll men helst ngon som hoppar. Drmmen r en strre "pool" i kllaren. Den ekonomiska biten r begrnsad till 200 000 kr (sponsring frn en privatperson). Rcker vl knappast fr "akvariepool" ? Ungefr ngot shr fast mindre: http://www.petramedaoche.se/wp-conte...ds/Akvarie.jpg

Jag har inte ringt upp ngon firma som skulle st fr "akvariepoolen" n. Knns dumt och prata med dem och inte ha ngon koll alls.. De mindre akvariumet bygger grannen, s dr r det inga problem.
"Akvariepoolen" kan vara p 25-30 kvadratmeter, ni som sjlva har eller vet vad ska man ha, s litet eller s stort som mjligt? Strre r ju mer och skta i underhll.. Men det ska min skallade sponsor st fr. De r kontrakt men brjar glla frst nr saker och ting r bestmt.
Citera
2012-10-18, 02:22
Medlem
wajjzings avatar
Funkar inte
Citera
2012-10-18, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wajjzing
Funkar inte

Mste man ha tillstnd?? Eller krvs de att man mste ha det som njespark eller va man ska sga?? I s fall r de ju bara och starta kllaren som museum och ta hutlsa priser s ja slipper folk
Citera
2012-10-18, 02:31
Medlem
Svar-Nej det funkar inte.
Det finns regler om djurhllning och du skulle garanterat ka dit p dom! Och det behvs skert tillstnd fr dom.
Citera
2012-10-18, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykedeliskaboras
Tjena, jag har alltid varit frlskad i Delfiner. Kan man kpa sm nyfdda ca 1-2 cm och ha dem i akvarie? De anpassar vl sig till miljn ssom alla andra fiskar. Allts, stor sj = stora fiskar.
Liten sj = sm fiskar. Gr det eller bli de fr stora? Akvariet kan byggas max 4 meter lngt och hjden 1,5 med hnsyn till att enkelt kunna mata dem.

Vilken ras spelar ingen roll men helst ngon som hoppar. Drmmen r en strre "pool" i kllaren. Den ekonomiska biten r begrnsad till 200 000 kr (sponsring frn en privatperson). Rcker vl knappast fr "akvariepool" ? Ungefr ngot shr fast mindre: http://www.petramedaoche.se/wp-conte...ds/Akvarie.jpg

Jag har inte ringt upp ngon firma som skulle st fr "akvariepoolen" n. Knns dumt och prata med dem och inte ha ngon koll alls.. De mindre akvariumet bygger grannen, s dr r det inga problem.
"Akvariepoolen" kan vara p 25-30 kvadratmeter, ni som sjlva har eller vet vad ska man ha, s litet eller s stort som mjligt? Strre r ju mer och skta i underhll.. Men det ska min skallade sponsor st fr. De r kontrakt men brjar glla frst nr saker och ting r bestmt.
Delfiner........??? Delfinungar som r 1-2 cm........???? Delfiner r dggdjur och flockdjur, en unge behver dia frn sin mamma. Ls p om delfiner eller stavade du fel?!
Citera
2012-10-18, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Delfiner........??? Delfinungar som r 1-2 cm........???? Delfiner r dggdjur och flockdjur, en unge behver dia frn sin mamma. Ls p om delfiner eller stavade du fel?!

Men ja vet de finns hajar p ca 25 cm i Amerika de kan ju finnas delfiner d ocks sm.
Delfiner r ju samlingsnamn. Mnniskor finns ju dvrgar, hobbit och lnga s de kanske finns delfiner ocks
Citera
2012-10-18, 02:36
Medlem
FishHeads avatar
100% ond r du om gr s och lika mycket s troll gissar p jag
Citera
2012-10-18, 02:37
Medlem
Citat:
Men ja vet de finns hajar p ca 25 cm i Amerika de kan ju finnas delfiner d ocks sm.
Delfiner r ju samlingsnamn. Mnniskor finns ju dvrgar, hobbit och lnga s de kanske finns delfiner ocks
Jag tycker att du pluggar hrt i skolan och utbildar dig till delfin/djurparks-sktare eller s kper du rskort p Kolmrden och kollar p delfiner dr.
Citera
2012-10-18, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma4life
Svar-Nej det funkar inte.
Det finns regler om djurhllning och du skulle garanterat ka dit p dom! Och det behvs skert tillstnd fr dom.

Vad r de fr tillstnd? De gr skert ordna
Djurhllningen ska ja skter jag ocks br. Annars gr det kanske starta en forskningsorganisation och f tillstnd p s stt??
Citera
2012-10-18, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Haha, 1-2 cm missade jag! Inte ens katter r s sm vid fdseln.. XD

Citat:
Djurhllningen ska ja skter jag ocks br. Annars gr det kanske starta en forskningsorganisation och f tillstnd p s stt??

Misstnker vldigt starkt att du ker dit bara p det trnga utrymmet.
Citera
2012-10-18, 02:45
Medlem
Citat:
Men allts r du 12 r....tror du att du fr ihop kosing p en vanlig knegarln att skaffa dig en bassng stor nog fr en flock delfiner och ge dem mat och sysselsttning. Eller r du ett ltt frstndshandikappat barnbarnsbarn till Rausing s mamma och pappa betalar?
Citera
2012-10-18, 02:46
Medlem
"Delfiner trivs inte alls i fngenskap. De r intelligenta dggdjur med komplexa behov som inte kan levas ut i fngenskap.

Hade delfinerna varit i det ppna havet hade de kunnat simma sina vanliga 8 mil om dagen. Det r lngt ifrn mjligt i en bassng. Delfinerna fr dessutom sr och skador av solen eftersom de inte kan dyka tillrckligt djupt och goninfektioner av kemikalierna i vattnet. Infektionerna leder ibland till blindhet."

Knns inte som akvariet p 4m ger vad delfinen (flockdjur) behver..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in