• 1
  • 2
2012-10-18, 09:17
Bannlyst
Om jag skulle vilja kolla upp vad någon annan har i lön, går det? Och är det lagligt, borde väl finnas nån lag mot att kolla upp andras lön osv.
Citera
2012-10-18, 09:25
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Du kan kolla vad de betalade i skatt.
Sen räkna lite matte...
Citera
2012-10-18, 09:28
Medlem
Har du personens personnummer såstkan du gå till skatteverket och fråga efter senaste uppgifterna.
Har du inte personnumret så kan du få tag i det genom http://www.upplysning.se/ men du måste regga dig för att se dom sista 4 siffrorna

Eller köper en sådan här http://www.taxeringskalendern.se/
Citera
2012-10-18, 09:28
Medlem
Från skattemyndigheten kan du få reda på hur mycket inkomst av tjänst en viss person har. Inte samma sak som lön, men det kan ju ge en fingervisning. Inget olagligt i detta.
Citera
2012-10-18, 09:32
Medlem
ManJuices avatar
Upplysning.se som någon nämnt. Men jag har för mig att ett brev skickas till personen om man tagit en kreditupplysning på den, är dock inte helt säker.
Citera
2012-10-18, 09:55
Medlem
jannesvansloss avatar
extrakoll.com

Då smsar du och får ett sms tillbaka. Tar typ 5 min.

kostar 20 spänn eller nåt sånt.
Citera
2012-10-18, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Upplysning.se som någon nämnt. Men jag har för mig att ett brev skickas till personen om man tagit en kreditupplysning på den, är dock inte helt säker.

Ja, har också för mig att man alltid får ett brev hem när nån kollat upp din lön...
Citera
2012-10-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackup
Ja, har också för mig att man alltid får ett brev hem när nån kollat upp din lön...

Extrakoll.com säger att de inte meddelar någon om du tar en upplysning.

Dock verkar den sidan ganska gammal och lagen kom inte förrens 2011.
Citera
2012-10-18, 11:57
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Extrakoll.com säger att de inte meddelar någon om du tar en upplysning.
Det kan ju vara så att de själva begär ut uppgifter och på sätt kan det inte spåras till någon specifik person, det skulle dessutom förklara varför det tydligen tar fem minuter att få svar.
Citera
2012-10-18, 19:17
Bannlyst
Okej, men det är inte olagligt på något sätt att kolla upp en annan persons inkomst då? Är lite överrädd, jag vet, hehe.
Citera
2012-10-18, 22:29
Medlem
Själv tycker jag att det är skamligt att dessa uppgifter skall vara så lätta att tillgå. Känns skönt att bo i ett land där privatsfären tas på allvar, och denna typ av uppgifter inte lämnas ut av staten.
Citera
2014-07-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneddon
Själv tycker jag att det är skamligt att dessa uppgifter skall vara så lätta att tillgå. Känns skönt att bo i ett land där privatsfären tas på allvar, och denna typ av uppgifter inte lämnas ut av staten.

Håller med om att det är fel att det är så lätt att tillgå det här. Tror att http://www.inkomstkoll.se har samma affärsidé, verkar lite konstigt att dom inte tvingas stänga ner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in