• 1
  • 2
2012-10-20, 06:48
Medlem
tjena! om ni läst titeln har ni förmodligen fattat att jag sitter i skiten tänkte börja med lite kort info om mig själv.

Jag är en 27årig kille från jönköping som flyttade hemifrån när jag var 18år flyttade då ihop med en kompis för jag ville komma hemifrån pga dåliga familje förhållanden.

Sedan dess varit inneboende hos olika kompisar så aldrig haft en egen bostad. är nu som sagt 27år och precis börjat ta mitt liv på allvar funderar på att börja plugga.

1 december flyttar min kompis som äger lägenheten till norge och soc vägrar betala full hyra för en 3rums lägenhet så jag måste ju då flytta. senaste året har jag letat bostad som en galning för trivs inte i området eller med han jag bor hos så hur fan ska jag göra?

har ca 250 000kr i skulder och ett belastnings register på flera A4 sidor inget jobb och inget körkort. försöker verkligen att ta tag i allt men möter bara motstånd. flesta arbeten inom det jag kan kräver körkort för att få ett körkort måste jag ha ett jobb och för att få ett jobb måste jag få en chans.

"exempel"

förra veckan var jag på arbets intervju på proffice duschade slet på mig skjorta o rena skor allt för att se trevlig ut när jag kom dit visade det sig att det var en grupp intervju med sammanlagt 7 personer. tjejen som jobba där började ställa frågor till alla 1 i taget jag satt o lyssna när hon frågade ut alla om vanliga frågor och allt var frid o fröjd. tillslut var det min tur SIST av alla. hon började med vanliga frågor men till sist kom det som alltid kommer "har du någonting i belastnings registeret som jag borde veta" jag blev helt ställd! har ju fått den frågan många gånger innan men aldrig i en grupp intervju. okej om hon hade frågat dom 6 första samma sak men enbart mig och sist av alla ganska förnedrande. man vill ju inte ljuga så svarade ärligt men diskret Ja och hoppades på att inte få en följdfråga men den kom ju givetvis med "varför och vad gäller det?" svarade att det var gammalt sen tonåren och att det inte gällde stöld eller sexual brott mer än så vill jag inte säga. ni kan säkert räkna ut att jag inte fick det jobbet heller.

Tror anledningen till att det blir såhär är några dåligt placerade gaddar på händer och hals som gör att dom blir extra uppmärksamma dock börjar det bli mer acceptabelt men överväger att ta bort dom på händerna men då är vi tillbaka på cash problems :P

bostadssökandet går också åt helvete då det överlag är dåligt med bostäder men att jag inte har fast inkomst skulder och ingen borgenär vet jag inte vad jag ska ta mig till. skulle säkert kunna bo hos kompisar tillfälligt men för att få ordning på livet vill jag ha något eget.
soc gör inte ett skit förutom att pynta för hyran men lägenhet måste jag hitta själv.

om någon varit eller är i liknande situation snälla kom med tips förslag. man närmar ju sig 30 så ett riktigt liv med familj börjar ju tyna bort. och ett liv i total dekadens är inget jag vill ha längre....
Citera
2012-10-20, 07:19
Medlem
Fimparens avatar
Börja från botten.. sök jobb som man vanligt vis aldrig skulle söka för man tycker man är värd mer.. börja med städare, diskare, McDonalds m.m. Du kan absolut inte vara kräsen i din sits..
När du arbetar kan du söka arbete medans.. det ser bättre ut på en intervju att du arbetar redan men vill byta.. sen att du får en inkomst är ju kanon då du kan hyra något i 2:a hand kanske eller bo inneboende till att börja med.
Som sagt, det kommer ta ett gäng år att komma ur din sits, men det GÅR om man är ihärdig och arbetar HÅRT..

Har du riktigt tur kan du kanske få något genom en kompis kanske?

Som sagt, sök ALLT...

Grejar du det inte snart så har du ingen framtid alls då det är försent sent.. så se till att rycka upp dig fixa arbete och börja pensionspara på stört och gör en avbetalning på dina skulder..

LYCKA TILL !!!!!!!!!!!!!
Citera
2012-10-20, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjackpyllen
tjena! om ni läst titeln har ni förmodligen fattat att jag sitter i skiten tänkte börja med lite kort info om mig själv.

Jag är en 27årig kille från jönköping som flyttade hemifrån när jag var 18år flyttade då ihop med en kompis för jag ville komma hemifrån pga dåliga familje förhållanden.

Sedan dess varit inneboende hos olika kompisar så aldrig haft en egen bostad. är nu som sagt 27år och precis börjat ta mitt liv på allvar funderar på att börja plugga.

1 december flyttar min kompis som äger lägenheten till norge och soc vägrar betala full hyra för en 3rums lägenhet så jag måste ju då flytta. senaste året har jag letat bostad som en galning för trivs inte i området eller med han jag bor hos så hur fan ska jag göra?

har ca 250 000kr i skulder och ett belastnings register på flera A4 sidor inget jobb och inget körkort. försöker verkligen att ta tag i allt men möter bara motstånd. flesta arbeten inom det jag kan kräver körkort för att få ett körkort måste jag ha ett jobb och för att få ett jobb måste jag få en chans.

"exempel"

förra veckan var jag på arbets intervju på proffice duschade slet på mig skjorta o rena skor allt för att se trevlig ut när jag kom dit visade det sig att det var en grupp intervju med sammanlagt 7 personer. tjejen som jobba där började ställa frågor till alla 1 i taget jag satt o lyssna när hon frågade ut alla om vanliga frågor och allt var frid o fröjd. tillslut var det min tur SIST av alla. hon började med vanliga frågor men till sist kom det som alltid kommer "har du någonting i belastnings registeret som jag borde veta" jag blev helt ställd! har ju fått den frågan många gånger innan men aldrig i en grupp intervju. okej om hon hade frågat dom 6 första samma sak men enbart mig och sist av alla ganska förnedrande. man vill ju inte ljuga så svarade ärligt men diskret Ja och hoppades på att inte få en följdfråga men den kom ju givetvis med "varför och vad gäller det?" svarade att det var gammalt sen tonåren och att det inte gällde stöld eller sexual brott mer än så vill jag inte säga. ni kan säkert räkna ut att jag inte fick det jobbet heller.

Tror anledningen till att det blir såhär är några dåligt placerade gaddar på händer och hals som gör att dom blir extra uppmärksamma dock börjar det bli mer acceptabelt men överväger att ta bort dom på händerna men då är vi tillbaka på cash problems :P

bostadssökandet går också åt helvete då det överlag är dåligt med bostäder men att jag inte har fast inkomst skulder och ingen borgenär vet jag inte vad jag ska ta mig till. skulle säkert kunna bo hos kompisar tillfälligt men för att få ordning på livet vill jag ha något eget.
soc gör inte ett skit förutom att pynta för hyran men lägenhet måste jag hitta själv.

om någon varit eller är i liknande situation snälla kom med tips förslag. man närmar ju sig 30 så ett riktigt liv med familj börjar ju tyna bort. och ett liv i total dekadens är inget jag vill ha längre....

Jag är själv i din ålder, skulder och ingen flickvän.

Däremot har jag körkort och slutbetyg från gymnasiet och egen lägenhet. Men om du tror att körkort och egen lägenhet automatiskt ger dig flickvän och jobb så får du tänka om. Det är ändå väldigt svårt, och har du svårt utan körkort kommer du ha svårt med. Så är det bara.
Citera
2012-10-20, 10:12
Medlem
Är du förvånad?

Har du haft något jobb överhuvudtaget?
Citera
2012-10-20, 11:26
Medlem
MagisterBisters avatar
I Sverige finns det tiotusentals människor som är helt ostraffade, de har lång utbildning, arbetslivserfarenhet, fast adress, körkort och bil, men de får ändå inte något jobb. Varför tror du att du skulle lyckas? Det är faktisk väldigt bra att du lyckades komma på en intervju.

Fast jag är lite nyfiken; hur tänkte du när du begick alla de där brotten? (Vad är det för brott, förresten?) Trodde du att du inte skulle åka fast eller tänkte du att det inte skulle spela nån roll? Att ingen skulle bry sig?
Citera
2012-10-20, 13:32
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Sök som brevbärare, donken eller något. Är du trevlig och i bra form är det inga problem att få jobb som brevbärare.
Citera
2012-10-20, 14:08
Medlem
Vad är det för brott du begick? Du kan aldrig få jobbet om du vägra berätta om det när de vet att du begått brott. Har du sagt A måste du säga B. Det du borde göra är att våga stå för vad du gjort och lägg energi på att förklara varför du inte är samma person längre, att du ångrat dig, begått misstag, var ung o dum? Arbetsgivaren har rätt att få veta vad du gjort. Vill du inte berätta så förtjänar du inte att få jobb! Samtidig är arbetsgivare också människor och de kan mycket väl ge dig en ny chans om du kan ge dem en bra förklaring.
Citera
2012-10-20, 14:23
Medlem
frank_pes avatar
Citat:

Din kompis kan inte gå med på att byta lägenheten mot en mindre billigare innan flytten och hyra ut i 2:a hand så soc betalar hyran?

Du kan ju höra om du får hyra av Harry Franzén som hyr ut till de med anmärkningar.
Citera
2012-10-20, 17:08
Medlem
hallå tack för svaren. kan börja med att svara på att jag har haft arbete innan extra knegade på ett lager när jag gick i skolan o när jag vart färdig med skolan var jag kvar där i 3 årtills jag råkade tabba mig på fyllan och fick en semester. efter det har jag också jobbat 1 år som markanläggaremen är ju sässongs arbete så när vintern komsatt man ju där igen. dom flesta brott jag torskat dit på är sedan tidig tonår tänkte väl inte överhuvudtaget på den tiden om jag ska vara ärlig. sedan har det varit små grejer hit o dit. hade precis fyllt 15 när jag torska första gånger och det finns kvar i papprena fortfarande är 27 idag.
sist jag tabbade mig var 1 år sedan då vart det grov rattfylla olovlig körning. utöver det består mina tabbar av 2 ringa narkotikabrott, olaga vapeninnehav, misshandlar och grovt olaga hot.

söker fan dom sämsta skit jobben man kan tänka sig korvförsäljare o annat bara för o få nått o göra.

vill också tillägga att skaffa brud är inte det största problemet.
Citera
2012-10-20, 17:10
Medlem
fattar också att jag måste berätta för arbetsgivarn vad det är för brott om dom frågar dom får ändå reda på det i slut ändan. men inte fan tänker jag sitta o berätta det för 6 främlingar som inte har med det att göra.
Citera
2012-10-20, 17:54
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
fattar också att jag måste berätta för arbetsgivarn vad det är för brott om dom frågar dom får ändå reda på det i slut ändan. men inte fan tänker jag sitta o berätta det för 6 främlingar som inte har med det att göra.

Då är väl den bästa lösningen att svara nej på frågan om du är straffad när ni sitter i grupp och sedan enskilt förklara för den som intervjuar vad som är sant och varför du inte ville ta det inför de andra.

Inte för att jag tror att det direkt skulle förbättra dina chanser att få jobb, men...

Förstår att det är en jobbig sits, men samtidigt har du främst dig själv att skylla. Det vore ju toppen om dina föräldrar hade lärt dig att en persons handlingar får konsekvenser, men det är ju för sent att göra något åt saken nu. Det är fortfarande möjligt för dig att komma nånstans i livet, men du kommer att få det svårare än många andra. Bara att acceptera, tyvärr.
Citera
2012-10-21, 07:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Studier tror jag är din lösning. Att bli någon att lita på, någon med kompetens inom något område hade nog varit bra för dig. Samtidigt löser du boende biten då du blir berättigad till studentlägenhet. Förutom det så går det några år vilket är bra så det inte är så lång tid kvar innan dina prickar försvinner ( men du får ge fan i att göra nåt nytt brott då!!). När du är klar är nästa steg arbetsmarknaden.

Har varor i din sits men slutade innan 27...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in