2012-10-20, 21:42
Medlem
SmallTowns avatar
Gokväll FB

Den nya lagen om penningtvätt är mer falsk än man kan tro.
Jag tänker dela med mig av en händelse som drabbade mig för ett tag sedan.

Jag för över en sexsiffrig summa från mitt konto i storbank till min depå i Avanza.

Efter ett tag för jag tillbaka en sexsiffrig summa från Avanza till mitt konto i storbank och har ett annat ärende till mitt bankkontor. På kontoret möts jag av en "säljare" bakom ett skrivbord som vägrar hjälpa mig med mitt ärende och säger att jag flaggats för penningtvätt. Jag upplyser personen om att i transaktionen syns det till och med att det är från mitt konto hos avanza och att det är pengar jag redan haft hos den banken som jag nu för tillbaka. Säljaren till synes nonchalerar och säger att de skall koppla in finanspolisen för att granska mig.
Jag skriver ut avräkningsnota på min handel och lämnar till samma säljare. Personen säger en sista mening till mig innan jag går därifrån "vi får se vad juristerna säger".

Jag visste att jag hade lagen på min sida så jag var inte orolig. Efter detta hörde jag inget mer om ärendet och jag bytte så klart bank efter detta oproffessionella bemötande.

Min magkänsla är att detta kommer bli värre. Enligt lagen om pengatvätt "får banken inte utföra tjänsten" om de misstänker att du tvättar pengar på något sätt. Denna misstanke kan vara att du har fel färg på tröjan, fel hudfärg, vad som helst.

Jag är numer väldigt försiktig och ser till att ha papper för att backa upp allt jag gör via banken. Vill dom jävlarna komma efter mig igen utan grunder ska de fan få en fight.

Många slinker igenom och hör aldrig något om detta utan kan göra överföringar helt ostört.
Jag vet inte men låt gissa att 5% råkar ut för "kontrollen".

Om du är en av de 5% och du har tagit emot en muta, sålt något du måste skatta för över gränsbeloppet. Så får du problem.

Min lösning till det hela har varit att behålla min bankman som jag är bekant med och försöker vara vänlig med den personen. Om din banksäljare flaggar "OK!" eller "känd kund!" så införs ingen utredning. Om de ej känner dig och personkemin inte stämmer så kan du få problem.

Nu har förmodligen de allra flesta här på FB inte varit med om detta.
Dock så undrar jag om någon fler här varit med om samma och vill berätta hur det gick för er ?
Citera
2012-10-21, 01:33
Bannlyst
Jag har ofta flyttat stora belopp mellan olika banker / institut och aldrig råkat ut för någon som helst form av kontroll vad jag vet. Alltid antagit att det beror på att jag är kontoinnehavare på "båda sidorna" och att det då alltså automagiskt skulle vara ok.
Citera
2012-10-21, 12:58
Medlem
Samma sak här. För över sexsiffriga belopp mellan mina och fruns konton i olika banker. Däremot brukar man ju få ange var pengar kommer ifrån, hur ofta man planerar att sätta in / ta ut samt syfte när man öppnar ett nytt konto. Det känns som att TS har stött på en småpåve. Vilken bank var det?
Citera
2012-10-21, 15:14
Medlem
Låter helt sjukt att du skulle bli anklagad för penningtvätt om pengarna redan finns inne i systemet. Jag flyttar också ofta 6-siffriga belopp mellan olika finansinstitut och min vanliga bank (SHB), ingen har någonsin lyft ett ögonbryn...
Citera
2012-10-23, 19:20
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmallTown
Gokväll FB

Den nya lagen om penningtvätt är mer falsk än man kan tro.
Jag tänker dela med mig av en händelse som drabbade mig för ett tag sedan.

Jag för över en sexsiffrig summa från mitt konto i storbank till min depå i Avanza.

Efter ett tag för jag tillbaka en sexsiffrig summa från Avanza till mitt konto i storbank och har ett annat ärende till mitt bankkontor. På kontoret möts jag av en "säljare" bakom ett skrivbord som vägrar hjälpa mig med mitt ärende och säger att jag flaggats för penningtvätt. Jag upplyser personen om att i transaktionen syns det till och med att det är från mitt konto hos avanza och att det är pengar jag redan haft hos den banken som jag nu för tillbaka. Säljaren till synes nonchalerar och säger att de skall koppla in finanspolisen för att granska mig.
Jag skriver ut avräkningsnota på min handel och lämnar till samma säljare. Personen säger en sista mening till mig innan jag går därifrån "vi får se vad juristerna säger".

Jag visste att jag hade lagen på min sida så jag var inte orolig. Efter detta hörde jag inget mer om ärendet och jag bytte så klart bank efter detta oproffessionella bemötande.

Min magkänsla är att detta kommer bli värre. Enligt lagen om pengatvätt "får banken inte utföra tjänsten" om de misstänker att du tvättar pengar på något sätt. Denna misstanke kan vara att du har fel färg på tröjan, fel hudfärg, vad som helst.

Jag är numer väldigt försiktig och ser till att ha papper för att backa upp allt jag gör via banken. Vill dom jävlarna komma efter mig igen utan grunder ska de fan få en fight.

Många slinker igenom och hör aldrig något om detta utan kan göra överföringar helt ostört.
Jag vet inte men låt gissa att 5% råkar ut för "kontrollen".

Om du är en av de 5% och du har tagit emot en muta, sålt något du måste skatta för över gränsbeloppet. Så får du problem.

Min lösning till det hela har varit att behålla min bankman som jag är bekant med och försöker vara vänlig med den personen. Om din banksäljare flaggar "OK!" eller "känd kund!" så införs ingen utredning. Om de ej känner dig och personkemin inte stämmer så kan du få problem.

Nu har förmodligen de allra flesta här på FB inte varit med om detta.
Dock så undrar jag om någon fler här varit med om samma och vill berätta hur det gick för er ?

Du måste ljuga eller glömma massvis med detaljer. Såhär går det inte till överhuvudtaget.

Skrev du ut avräkningsnotan på banken eller varför gick det så snabbt?

Lagen om penningtvätt gäller allt, överföringar, insättningar, uttag, postväxlar, utbetalningskort m.m.
Senast redigerad av DanteAlighieri 2012-10-23 kl. 19:22.
Citera
2012-10-23, 19:22
Medlem
DanteAlighieris avatar
Det är dessutom inte bankerna som bestämmer när det gäller Lagen om penningtvätt. Det är Finansinspektionen. Bankerna måste rätta sig efter deras regler.
Citera
2012-10-23, 20:36
Medlem
Aldrig varit med om detta själv, men jag skulle också bytt bank om jag var i din situation.

Ganska dålig stil dock, men jag vet inte hur det fungerar från bankens sida, om dom ens har något att säga till om, kan ju vara så att FI har flaggat och då får dom inte göra ett skit varesig det är din fru eller okänd som sitter bakom desken.

Fast jag är ganska reko med mina banktjänstemän och dom känner till mina mönster.

Mvh
Koninja
Citera
2012-10-23, 21:18
Medlem
SmallTowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Du måste ljuga eller glömma massvis med detaljer. Såhär går det inte till överhuvudtaget.

Skrev du ut avräkningsnotan på banken eller varför gick det så snabbt?

Lagen om penningtvätt gäller allt, överföringar, insättningar, uttag, postväxlar, utbetalningskort m.m.

Japp jag lånade dator på kontoret och loggade in på mitt konto på avanza och skrev ut avräkningsnota på plats.

Du säger att det inte går till såhär ? hahaha
Jag har ju just varit med om det ? Vakna nu.
Citera
2012-10-23, 21:36
Medlem
Imaginatiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmallTown
Japp jag lånade dator på kontoret och loggade in på mitt konto på avanza och skrev ut avräkningsnota på plats.

Du säger att det inte går till såhär ? hahaha
Jag har ju just varit med om det ? Vakna nu.

Återvänd till det bankkontor och tala med kontorschefen, förklara läget och var artig. Den anställde som kom med anklagelserna har överskridit en rad stränga regler och rutiner, jag skulle lämna in ett klagomål i någon form så denne parvel lär sig.

Får jag fråga vad för typ av ärende du gick till banken för ursprungligen?
Citera
2015-10-07, 01:20
Medlem
Redors avatar
Lagen om penningtvätt är ibland orimlig och inte helt igenomtänkt..

Låt säga att jag har sparat på mig kontanter under årens lopp, och har dem hemma i madrassen. Men vill jag sen sätta in dessa på banken så kräver banken att jag redovisar vart dessa kommer ifrån, eftersom alla pengar har en "källa". Jo visserligen, men det är ju orimligt att behöva eller ens komma ihåg exakt var jag fått mina pengar sedan typ 5-10 år tillbaka ifrån. Lagt undan en 500-hundring av lönen varje månad..skulle det då godtas som förklaring?!. Om den gör det så är ju lagen helt meningslös för att alla kan säga på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in