• 1
  • 2
2012-10-22, 16:52
Medlem
Hej jag har sökt och försökt hitta om det finns någon statistik på dödsfall i Sverige pga anabola. Är det någon som har sett det någonstans? Finns det ens dödsfall?

Sen även om det finns något som behandlar långtidseffekterna av anabola? Har heller inte hittat någonting där. Enda som ja hittar är möjliga korttidseffekter.

MVH
Senast redigerad av Andrzon 2012-10-22 kl. 16:54.
Citera
2012-10-22, 16:58
Medlem
WhySoJuiceds avatar
"anabol" dödar inte dig men att missbruka det eller aldrig kolla upp din hälsa kan va farligt. En dålig diet med olika steroider kan få dina blodfetter att bli skyhöga(negativt.) Sen så kommer problemen på köpet om du fortsätter så. Leverskador, njurskador andra organ osv drabbas tungt.

mvh
Citera
2012-10-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhySoJuiced
"anabol" dödar inte dig men att missbruka det eller aldrig kolla upp din hälsa kan va farligt. En dålig diet med olika steroider kan få dina blodfetter att bli skyhöga(negativt.) Sen så kommer problemen på köpet om du fortsätter så. Leverskador, njurskador andra organ osv drabbas tungt.

mvh

Jo de bieffekterna har jag läst om alltså vad som KAN hända? Jag tänkte mer om det finns något som bevisar vad som händer i på sång sikt. om det finns artiklar eller liknande? har sökt men ej hittat
Senast redigerad av Andrzon 2012-10-22 kl. 17:10.
Citera
2012-10-22, 17:14
Medlem
WhySoJuiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrzon
Jo de bieffekterna har jag läst om alltså vad som KAN hända? Jag tänkte mer om det finns något som bevisar vad som händer i på sång sikt. om det finns artiklar eller liknande? har sökt men ej hittat
In på youtube och sök på massa unga kroppsbyggare som dött i tidig ålder... jag är helt 100 på att narkotika/steroider är inblandat i större mängder även mediciner osv. Men finns inte många artiklar eller studier som kan ge dig ett vetenskapligt stöd att det är just det.

mvh
Citera
2012-10-22, 17:22
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Det finns en artikel/rapport skriven av endokrinologen Thord Rosén, han är verksam på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. En värre hycklare än en honom får man leta efter. Han har tillsammans med kollegor skrivit en artikel där man över tid påstår sig se ett mönster gällande dödsfall/förstorat hjärta på kroppsbyggare/styrkelyftare som brukat aas. Jag sitter inte på plats nu och har inte tillgång till den, men sök och se ifall ni hittar den.
Citera
2012-10-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Det finns en artikel/rapport skriven av endokrinologen Thord Rosén, han är verksam på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. En värre hycklare än en honom får man leta efter. Han har tillsammans med kollegor skrivit en artikel där man över tid påstår sig se ett mönster gällande dödsfall/förstorat hjärta på kroppsbyggare/styrkelyftare som brukat aas. Jag sitter inte på plats nu och har inte tillgång till den, men sök och se ifall ni hittar den.

Det är ju inte en lögn, det stämmer per faktum. sen att alla inte skadas av det är en annan femma.
Citera
2012-10-22, 17:30
Medlem
LucNNs avatar
Fattar inte den överdrivna vetenskapsskepsis. Se hellre till att peta ut det användbara från den sortens litteratur. Erkänn riskerna och se, vad man kan göra för att minimera dem. Det är klart, det är farligt att leka med sin hormonbalans så som bodybuildare på AAS gör. Men det finns säkrare vägar än andra. Inga helt säkra vägar. Om man vill ha lite integritet ser man till at få en realistisk bild av riskerna innan man beger sig ut i det. Man gör inte saken med värdighet bara för att man blundar för verkligheten - som vissa härinne gör. Samma gäller drogboardet. Därmed inte sagd att riskerna betyder, att det bör vara olagligt. Det ställer bara ett krav till, vad förnuftig omgång med prep. innebär.
Citera
2012-10-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Det är ju inte en lögn, det stämmer per faktum. sen att alla inte skadas av det är en annan femma.
e det inte tillväxt hormoner som kan få hjärtat att växa och inte AAS i sig?
Citera
2012-10-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanonbulan
e det inte tillväxt hormoner som kan få hjärtat att växa och inte AAS i sig?

behöver det inte vara. hur ditt hjärta svarar på androgener är helt individuellt. finns ju 2 på brädan som drabbats av tjockare/större hjärta och tvingats sluta om de vill vara i liv. hjärtat är också en muskel,och en känslig sådan.
Citera
2012-10-22, 17:57
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhySoJuiced
In på youtube och sök på massa unga kroppsbyggare som dött i tidig ålder... jag är helt 100 på att narkotika/steroider är inblandat i större mängder även mediciner osv. Men finns inte många artiklar eller studier som kan ge dig ett vetenskapligt stöd att det är just det.

mvh

Problemet är etiken i det här fallet. Det vetenskapliga handlar tyvärr i många fall om ren statistik, och rena gissningar. Enligt Thord Rosen så är syntetiskt framställt testosteron djävulens påfund och orsaken till allt ont här på jorden. Den inställningen och faktiskt bristande bevis på verklig fakta diskvalificerar honom.
Citera
2012-10-22, 18:06
Medlem
WhySoJuiceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Problemet är etiken i det här fallet. Det vetenskapliga handlar tyvärr i många fall om ren statistik, och rena gissningar. Enligt Thord Rosen så är syntetiskt framställt testosteron djävulens påfund och orsaken till allt ont här på jorden. Den inställningen och faktiskt bristande bevis på verklig fakta diskvalificerar honom.
Dos relaterat självklart.
Citera
2012-10-22, 18:21
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp

Absolut men det vetskapsliga som svenska läkare försöker ge sken av är som jag nyss skrev rena gissningar. Alla idrottsmän som har förstorat hjärta är per automatik inte aas-brukare eller är tidigare brukare. Du förstår min poäng?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in