Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-16, 16:56
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nhimhist
Känner igen mig i din beskrivning, ärret är fortfarande väldigt synligt, vitt streck och jag har också några "påsar". Gjorde operationen för 3 månader sedan. Troligtvis inget att oroa sig för.
Borde det inte ha försvunnit om det är 3 månader sen din operation? Eller tar det faktiskt så länge före det blir helt bra?
Citera
2012-12-16, 19:05
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Borde det inte ha försvunnit om det är 3 månader sen din operation? Eller tar det faktiskt så länge före det blir helt bra?

Har fått höra att det tar cirka cirka 6 månader innan det har läkt såpass mycket att man kan se det fullständiga resultatet.
Citera
2012-12-17, 08:42
Medlem
RaggyMuffins avatar
Liten uppdatering, gått drygt 5 dagar sen jag opererade mig och det verkar läka riktigt bra.
Slutade blöda efter drygt 3 dagar och smärtan försvann samtidigt med det, så just nu försöker jag bara vänja mig vid att ha ollonet fritt i kallingarna.

Fortfarande lite svullen på en sidan fortfarande men utöver det verkar det läka riktigt bra.
Citera
2012-12-17, 14:57
Medlem
Yo, jag vill be om råd angående ett problem jag nu vill ta itu med.

Kan någon ställa en diagnos på mig?

I slakt tillstånd har jag en liten snabel med förhuden. I erigerat tillstånd så syns kanske 20% av ollonet. Det gör då inte ont, varken att ha stånd eller att runka. Däremot spänner det åt ordentligt om jag försöker dra tillbaka förhuden helt; jag undviker därmed detta helt. Med glidmedel eller olja går det däremot utan smärta om man jobbar bit för bit en liten stund.

Fråga: kan ni, efter operation eller innan, dra tillbaka förhuden bara sådär närhelst ni önskar? För det kan verkligen inte jag. Dessutom misstänker jag att min sträng är för kort. Men hur vet man det? Som sagt, med glidmedel funkar det, men jag vet inte om det är förhuden eller strängen som är trängst.

Fråga 2: min förhud har i princip alltid suttit lite klistrad till ollonet. Det ser ut att det sitter lim från post-its mellan förhud och ollon. Dessutom rullar förhuden upp sig lite kring sig själv, och den sitter därför inte bra alls vid ollonkanten (återigen så sitter det bättre med glidmedel).

Fråga 3: Vid kontakt med luft en kortare tid vår mitt ollon vad som ser ut som sprickor om ingen vätska tillförs, är ert ollon jämt och fint vid kontakt med luft?
Citera
2012-12-17, 16:05
Medlem
Kommer med lite update nu efter 2 och en halv månad :P
Vill inte skrämma någon men fyfan va fult dom har gjort min, ångrar faktiskt att jag gjorde det lite men funderar dock på att ringa tillbaka till sjukhuset och fråga om man kan få operera om det för detta sänkte mitt självförtroende oerhört mycket. Ser dock bättre ut än förut men dom verkar har skärt slarvigt då allt är snett osv. Har ett par små utstickande bucklor/påsar och fortfarande är undersidan riktigt ful. Aja man får väll nöja sig med vad man har
Citera
2012-12-17, 17:48
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillgoalie
Kommer med lite update nu efter 2 och en halv månad :P
Vill inte skrämma någon men fyfan va fult dom har gjort min, ångrar faktiskt att jag gjorde det lite men funderar dock på att ringa tillbaka till sjukhuset och fråga om man kan få operera om det för detta sänkte mitt självförtroende oerhört mycket. Ser dock bättre ut än förut men dom verkar har skärt slarvigt då allt är snett osv. Har ett par små utstickande bucklor/påsar och fortfarande är undersidan riktigt ful. Aja man får väll nöja sig med vad man har

Samma här, ser fortfarande hemskt ut för mig. Tre månader har gått för mig. Förhoppningsvis inget att vara orolig för.
Citera
2012-12-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi

Känner igen mig helt här. Mellan stygnen och ollonet ligger det små svullnader som ser ut som avlånga vattenblåsor. Dessa svullnader är större nu efter en vecka än de var dag 2 . Svullnaden verkar lägga sig på ett ställe ett tag sen bli värre på ett annat och sen fluktuerar det så från dag till dag. Jag nojjar lite över att dessa blåsorna ska läka fast som hudutbuktnader då det ser förjävligt.

Då det är rött och rejält svullet på sidorna, värker när man petar på stygnen som sticker ut samt att huden har en lätt gul färg så bestämde jag mig för att tvätta med lite sprit. Jag är paranoid när det gäller infektion så det kändes lite lugnande och det sved faktiskt inget alls.

En fråga till er som har genomgått detta, sa läkaren varför snabeln ska ligga uppåt mot naveln i minst två veckor? Jag har för mig att det hade med att svullnaden går ner snabbare bara, men kommer det att förändra det slutgiltiga resultatet? Jag tycker nämligen denna position är fruktansvärt obekväm, min vän där nere gillar att hänga fritt
Citera
2012-12-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Yo, jag vill be om råd angående ett problem jag nu vill ta itu med.

Kan någon ställa en diagnos på mig?

I slakt tillstånd har jag en liten snabel med förhuden. I erigerat tillstånd så syns kanske 20% av ollonet. Det gör då inte ont, varken att ha stånd eller att runka. Däremot spänner det åt ordentligt om jag försöker dra tillbaka förhuden helt; jag undviker därmed detta helt. Med glidmedel eller olja går det däremot utan smärta om man jobbar bit för bit en liten stund.

Fråga: kan ni, efter operation eller innan, dra tillbaka förhuden bara sådär närhelst ni önskar? För det kan verkligen inte jag. Dessutom misstänker jag att min sträng är för kort. Men hur vet man det? Som sagt, med glidmedel funkar det, men jag vet inte om det är förhuden eller strängen som är trängst.

Fråga 2: min förhud har i princip alltid suttit lite klistrad till ollonet. Det ser ut att det sitter lim från post-its mellan förhud och ollon. Dessutom rullar förhuden upp sig lite kring sig själv, och den sitter därför inte bra alls vid ollonkanten (återigen så sitter det bättre med glidmedel).

Fråga 3: Vid kontakt med luft en kortare tid vår mitt ollon vad som ser ut som sprickor om ingen vätska tillförs, är ert ollon jämt och fint vid kontakt med luft?

F1: Innan operation kunde jag med lite tryck dra tillbaks förhuden i slakt tillstånd, men det gjorde ont i strängen som var för kort och konstant inflammerad. I erigerat tillstånd var det naturligtvis svårare och gjorde mer ont strängen. Mitt största problem var strängen som aldrig ville läka, men eftersom förhuden har blivit trångare och trångare samt att jag hade ett rejält överskott så tyckte jag att det var lika bra att ta bort den helt. Har du endast problem med att förhuden är trång så kan du faktiskt stretcha den dagligen och praktisera att dra bak den vid stånd också. Det är ett tips som jag vet kan fungera om man nu verkligen vill undvika operation.

F2: Min satt också klistrad dock precis bakom ollonet som en skinnkrans (riktigt fult rent estetiskt i mitt tycke), och det var dessutom svårt att rengöra från all smegma (något som nu är fruktansvärt skönt att slippa).

F3: Innan ja, just nu ser det blankt och fint ut konstant, precis som om det har suktat efter luft och solljus i alla dessa år inlåst i skinngrottan . Läker det bara fint så tror jag ytterst få ångrar beslutet att lägga sig under kniven.

Hoppas det hjälpte.

Själv är jag tacksam att svenska sjukvården till sist tog mitt problem på allvar. Jag har hängt ut den till fyra olika läkare innan och de har endast skrivit ut verkningslösa salvor eller remitterat mig vidare. Citerar mina två senaste läkare "Salvan har du provat ja, hehe, den fungerar nästan aldrig". Snacka om att slösa bort över ett år av min tid, inkapabel till att ha sex eller tvätta mig utan att det svider. Hade hellre betalt >5000kr för en direkt privat operation. Svenska landstinget och sjukvården är långt från sämst i världen, men den har tyvärr många brister fortfarande.
Citera
2012-12-26, 19:18
Medlem
Blir till att ringa vårdcentralen imån! Denna tråden har både avskräckt mig lite men ändå givit mig mod till att ta itu med mitt "lilla" problem . Det är så att jag har kommit fram till att jag har en s.ka förhudsförträngning. Detta har gjort att det är oehört svårt att hålla soldaten ren så har åkt på en del svampinfektioner . Detta har även påverkat mitt självförtroende en del men nu äntligen så ska jag få tummen ur röven och fixa det här!

Men har ett par frågor:

Tror ni denna salvan mot trång förhud kan lösa detta eller blir det operation direkt?

Om det nu blir operation vilken är bäst? Av med allt eller en del av förhuden?

Mvh/ JImBo
Citera
2012-12-26, 21:38
Medlem
Nhimhists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JImBo90
Blir till att ringa vårdcentralen imån! Denna tråden har både avskräckt mig lite men ändå givit mig mod till att ta itu med mitt "lilla" problem . Det är så att jag har kommit fram till att jag har en s.ka förhudsförträngning. Detta har gjort att det är oehört svårt att hålla soldaten ren så har åkt på en del svampinfektioner . Detta har även påverkat mitt självförtroende en del men nu äntligen så ska jag få tummen ur röven och fixa det här!

Men har ett par frågor:

Tror ni denna salvan mot trång förhud kan lösa detta eller blir det operation direkt?

Om det nu blir operation vilken är bäst? Av med allt eller en del av förhuden?

Mvh/ JImBo

Salvan beror på, är det väldigt trångt så hjälper det troligtvis inte, men är det en mindre förträngning kan det lösa sig.

Bästa operation beror också på, vill du ta bort allt eller vill du ha kvar en del?
Läkaren kommer nog även råda dig om en metod beroende på hur trångt det är osv.
Det bästa är att prata med läkaren.
Senast redigerad av Nhimhist 2012-12-26 kl. 21:45.
Citera
2012-12-27, 00:07
Medlem
Jag tog tag i samtalet för några veckor sedan och var till Vårdcentralen förra veckan. Problemet med min snopp är strängen. Har inga som helst problem med att dra bak huden när jag är slak och oftast så är det inte några problem att dra bak förhuden när jag har stånd heller. Men jag är en av dom som har lite extra förhud och dessutom så är min sträng lite för kort. Ibland blir det så att när förhuden dras bak över ollonet brukar förhuden kunna vika in sig under ollonkanten. För att kunna lossa på det så behöver jag dra tillbaka förhuden lite grann vilket ibland är svårt pga min sträng.

Var iväg och visade upp min snopp för läkaren och hon verkade vara ganska omedveten om att folk ibland får kortisonsalva för att töja huden. Jag sa till henne att jag helst inte ville hålla på att skära något så det slutade med att jag fick en salva utskriven(Betnovat). Hon sa åt mig att jag skulle ha på den på strängen morgon och kväll i endast 5 dagar. Efter att ha läst en massa om det här på nätet så kändes det lite konstigt eftersom jag läst att många har smörjt med kortisonsalva under en betydligt längre tid.
Har tänkt att ignorera läkarens 5 dagar och köra på ett tag till. Någon som vet om jag kan fortsätta med salvan en längre tid? Hur länge har ni använt salvan till förhuden?
Citera
2012-12-27, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nhimhist
Salvan beror på, är det väldigt trångt så hjälper det troligtvis inte, men är det en mindre förträngning kan det lösa sig.

Bästa operation beror också på, vill du ta bort allt eller vill du ha kvar en del?
Läkaren kommer nog även råda dig om en metod beroende på hur trångt det är osv.
Det bästa är att prata med läkaren.

Jag har hört mycket om att salvan inte kommer att hjälpa osv så hade varit skönt att slippa ta den i 12 veckor eller vad det är så man kan få operations tid snabbare.

Det finns ju positiva/negativa saker med båda, men ska höra med farbror doktorn imorgon
Tack för svaret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in