Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Yo, jag vill be om råd angående ett problem jag nu vill ta itu med.
Kan någon ställa en diagnos på mig?
I slakt tillstånd har jag en liten snabel med förhuden. I erigerat tillstånd så syns kanske 20% av ollonet. Det gör då inte ont, varken att ha stånd eller att runka. Däremot spänner det åt ordentligt om jag försöker dra tillbaka förhuden helt; jag undviker därmed detta helt. Med glidmedel eller olja går det däremot utan smärta om man jobbar bit för bit en liten stund.
Fråga: kan ni, efter operation eller innan, dra tillbaka förhuden bara sådär närhelst ni önskar? För det kan verkligen inte jag. Dessutom misstänker jag att min sträng är för kort. Men hur vet man det? Som sagt, med glidmedel funkar det, men jag vet inte om det är förhuden eller strängen som är trängst.
Fråga 2: min förhud har i princip alltid suttit lite klistrad till ollonet. Det ser ut att det sitter lim från post-its mellan förhud och ollon. Dessutom rullar förhuden upp sig lite kring sig själv, och den sitter därför inte bra alls vid ollonkanten (återigen så sitter det bättre med glidmedel).
Fråga 3: Vid kontakt med luft en kortare tid vår mitt ollon vad som ser ut som sprickor om ingen vätska tillförs, är ert ollon jämt och fint vid kontakt med luft?
F1: Innan operation kunde jag med lite tryck dra tillbaks förhuden i slakt tillstånd, men det gjorde ont i strängen som var för kort och konstant inflammerad. I erigerat tillstånd var det naturligtvis svårare och gjorde mer ont strängen. Mitt största problem var strängen som aldrig ville läka, men eftersom förhuden har blivit trångare och trångare samt att jag hade ett rejält överskott så tyckte jag att det var lika bra att ta bort den helt. Har du endast problem med att förhuden är trång så kan du faktiskt stretcha den dagligen och praktisera att dra bak den vid stånd också. Det är ett tips som jag vet kan fungera om man nu verkligen vill undvika operation.
F2: Min satt också klistrad dock precis bakom ollonet som en skinnkrans (riktigt fult rent estetiskt i mitt tycke), och det var dessutom svårt att rengöra från all smegma (något som nu är fruktansvärt skönt att slippa).
F3: Innan ja, just nu ser det blankt och fint ut konstant, precis som om det har suktat efter luft och solljus i alla dessa år inlåst i skinngrottan
. Läker det bara fint så tror jag ytterst få ångrar beslutet att lägga sig under kniven.
Hoppas det hjälpte.
Själv är jag tacksam att svenska sjukvården till sist tog mitt problem på allvar. Jag har hängt ut den till fyra olika läkare innan och de har endast skrivit ut verkningslösa salvor eller remitterat mig vidare. Citerar mina två senaste läkare "Salvan har du provat ja, hehe, den fungerar nästan aldrig". Snacka om att slösa bort över ett år av min tid, inkapabel till att ha sex eller tvätta mig utan att det svider. Hade hellre betalt >5000kr för en direkt privat operation. Svenska landstinget och sjukvården är långt från sämst i världen, men den har tyvärr många brister fortfarande.