Letade efter ett träningsprogram som byggde på de stora övningarna och inte allt för många olika övningar. Och hittade Stronglifts och detta programmet verkar vara populärt så tänkte att jag kunde testa det jag med, kan tillägga att jag är nybörjare.
Har redan kört några veckor och märkte snabbt att jag var ruskigt svag i överkroppen så jag valde att starta med skolvikter i övningarna för överkroppen för att få några veckor till på mig.
Den övningen som jag har störst problem med är "Overhead Press" vad man nu skall översätta det med, har kollat på flera videor på youtube för att få klarhet i hur den skall utföras och tror att jag har vet hur utförandet skall vara nu, men tycker fortfarande att jag får dålig kontakt med bakre delen av deltamuskeln.
Min bålstabilitet lämnar också en del kvar att önska. Men både Marklyft och Knäböj fungerar bra såhär långt, Rodd funkar också bra, kände att jag hittade rätt där från första försöket.
8 tränings tillfället.
Knäböj. 5x5 67,5kg
Overhead press 5 5 5 4 2 27,5kg
Marklyft 5 70kg
Ändrade greppet i Overhead press och kände att jag fick mycket mer av vikten på rätt muskel men misslyckades i stället med att få upp stången på slutet.
Funderar på att lägga till en vad-övning i detta passet.
Knäböj 5x5 75kg
Bänkpress 5x5 42,5kg
Rodd 5x5 42,5kg
Vägde mig idag och vikten ligger still trots att jag äter mycket mer än innan jag började träna.
Betyder förhoppningsvis jag förlorar fett och ökar på med muskler.
Fail i bänkpress idag, gjorde ont i vänster baksida av axeln när jag skulle påbörja sista omgången,
så jag gick vidare till rodden utan att försöka mer, tar hellre ett par pass till utan skador.
Klarade knäböj 5x5 men med tveksamt utförande, bål-styrkan släpar fortfarande så det känns inte helt stabilt går ner till 70kg nästa pass.
Testar att köra lite front-böj också känner att jag vill variera mig lite känns som den kräver lite mer av magmusklerna också.
Knäböjen kändes bra.
Pressen var skakig, speciellt när jag skall räta upp mig och få stången över huvudet, fortfarande min sämsta övning.
Marklyftet gick fint men slarvade lite med greppet vilket straffade sig med lite upprivet skin i näven.
Varje knäböjares mardröm! Jag har klarat mig hittills men vissa shorts känner jag att de spänner gott när jag böjer ...
Det blev ett rejält ljud i lokalen när de sprack, som tur var hade shortsen innerbyxa (tänk gamla urtvättade Adidasshorts från förra århundradet) som höll så det var bara att fortsätta.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!