Citat:
Ursprungligen postat av
idasuperstar
Har skt runt lite men hittar ingenting om just detta mord. Det r ett mord inom min slkt som man helst inte ska prata om hemma. Det r lite knsligt. Drfr sker jag mig upp till internet fr att f veta lite mer.
Det jag vet r att mordet skedde i Herrljunga p tidigt 60-tal. Troligtvis 1961. En far ska ha mrdat sina tv dttrar, fru och sedan sig sjlv. Antagligen r det med ngot skjutvapen. Ngon mer information kan jag tyvrr inte f fram hemifrn.
Ngon som vet ngot mer om denna familjetragedi?
Denna hndelse fr ver 50 r sedan var bde omskakande och reste en del frgetecken som bestr n idag fr mig. Fantastiskt att den kommit upp hr. Jag trodde den var bortglmd fr lngesedan.
Familjen kom p besk hem till oss en kort tid fre de tragiska hndelserna. Kanske det bara handlade om veckor eller till och med dagar. Vi bodde i en grannkommun till Gteborg. Min mamma och mannen hade ngon form av vnskapsrelation och kom frn samma omrde i Ryssland/Sovjet men jag hade aldrig trffat honom eller hans familj tidigare. Omstndigheterna kring besket var mycket underliga. Jag minns att jag uppfattade mannen som lite pstridig och orolig av sig. Kvinnan och flickorna var vldigt tillbakadragna och stillsamma.
En kort tid efter detta besk lste jag i den Gteborgstidning vi hade hemma om tragedin som hade intrffat i trakten av Herrljunga. Beskrivningen stmde in p familjen och jag visade artikeln fr min mamma. Hon verkade inte frvnad, hon hade frmodligen redan hrt talas om hndelsen p andra vgar. Lngt senare, efter hennes bortgng, hittade jag tidningsurklippet med artikeln i hennes arkiv. Vi diskuterade aldrig vare sig besket eller vad som senare hnde. Jag vet inte om hon ngonsin kontaktade polis eller ngon annan myndighet om vad hon eventuellt visste.