Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-31, 22:29
Medlem
Jag tycker att skatterna ska sänkas
stoppa invandringen
avskaffa monarikin
höja straffen
främja induvidualismen
värna om våran historia och kultur
kvinnor ska få göra abort
satsa på skolan och den framtida generationen

har lite svårt att sätta fingret på vad jag är.
ställ gärna följfrågor.
Citera
2012-10-31, 22:35
Medlem
bump
Citera
2012-10-31, 22:47
Medlem
UAAs avatar
Rangordna efter hur viktig du tycker frågan är.

Få människor hittar en ideologi eller ett parti som de delar ALLA åsikter med, men om du rangordnar så blir det lättare att ge tips om läsning.
Citera
2012-10-31, 22:50
Medlem
faktist det jag gjort där =P högst upp på listan är viktigast
Citera
2012-10-31, 22:56
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainbow42
Jag tycker att skatterna ska sänkas
stoppa invandringen
avskaffa monarikin
höja straffen
främja induvidualismen
värna om våran historia och kultur
kvinnor ska få göra abort
satsa på skolan och den framtida generationen

har lite svårt att sätta fingret på vad jag är.
ställ gärna följfrågor.
Vi delar i princip samma åsikter och det närmaste partiet du kommer i dessa frågor idag är partiet som inte stödjer liberalism som sjuklövern gör. Både vänstern och högern har försvunnit idag och därför är det nog bra att få in nytt blod i riksdagens frågor. M stod tidigare för högre straff, sänkta skatter, värna om vår kultur och kvinnoabort. Vänder vi på steken har SD dessa frågor idag och M har halkat ner till liberalisternas nivå vilket är tråkigt för högern i allmänhet. Gå in på SD's hemsida och läs deras partiprogram och se om du känner igen dig. Det gjorde jag.
Citera
2012-10-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Vi delar i princip samma åsikter och det närmaste partiet du kommer i dessa frågor idag är partiet som inte stödjer liberalism som sjuklövern gör. Både vänstern och högern har försvunnit idag och därför är det nog bra att få in nytt blod i riksdagens frågor. M stod tidigare för högre straff, sänkta skatter, värna om vår kultur och kvinnoabort. Vänder vi på steken har SD dessa frågor idag och M har halkat ner till liberalisternas nivå vilket är tråkigt för högern i allmänhet. Gå in på SD's hemsida och läs deras partiprogram och se om du känner igen dig. Det gjorde jag.

Nu vet jag inte vad en liberalist är men som liberal så vill jag nog påstå att majoriteten av hans punkter är liberala.

Liberala
Jag tycker att skatterna ska sänkas (självklart liberalt)

avskaffa monarikin (självklart liberalt)

höja straffen (Det som fortfarande är förbjudet i ett liberalt samhälle kommer ha hårdare straff)

främja induvidualismen (kärnan i liberaliosmen)

kvinnor ska få göra abort (Ja självklart lika självklart är det att det är en personlig kostnad och inget som ska drabba andra mäniskor )

Icke liberalt
Stoppa invandringen (Finns ingen anledning utan bidragen så skulle problemet vara obefintligt)

värna om våran historia och kultur (Helt individuellt ifall du vill göra det eller inte)

satsa på skolan och den framtida generationen (gärna det men inte nödvändigtvis genom en stat)

Alts 5 liberala åsikter mot 3 ickeliberala.

Sen att du envisas att blanda ihop liberalismen med sörjan som 7 av våra riksdagspartier står för(vänstern är undantaget) alltså socialliberalismen är ditt problem.
Citera
2012-10-31, 23:28
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Nu vet jag inte vad en liberalist är men som liberal så vill jag nog påstå att majoriteten av hans punkter är liberala.

Liberala
Jag tycker att skatterna ska sänkas (självklart liberalt)

avskaffa monarikin (självklart liberalt)

höja straffen (Det som fortfarande är förbjudet i ett liberalt samhälle kommer ha hårdare straff)

främja induvidualismen (kärnan i liberaliosmen)

kvinnor ska få göra abort (Ja självklart lika självklart är det att det är en personlig kostnad och inget som ska drabba andra mäniskor )

Icke liberalt
Stoppa invandringen (Finns ingen anledning utan bidragen så skulle problemet vara obefintligt)

värna om våran historia och kultur (Helt individuellt ifall du vill göra det eller inte)

satsa på skolan och den framtida generationen (gärna det men inte nödvändigtvis genom en stat)

Alts 5 liberala åsikter mot 3 ickeliberala.

Sen att du envisas att blanda ihop liberalismen med sörjan som 7 av våra riksdagspartier står för(vänstern är undantaget) alltså socialliberalismen är ditt problem.
Nu stämmer inte din liberalism med verkligheten, den vi har idag är socialliberalism som har skurit ner på rättssystemet och gjort rättegångarna förlamade. Ingen av sjuklövern har pratat om höjt straff en enda gång vilket skrämmer mig.
Citera
2012-10-31, 23:29
Medlem
Partierna i riksdagen är mer eller mindre socialliberala. Du verkar ha några drag av socialkonservatism / neokonservatism. Det är dock helt omöjligt att säga vilken ideologi som ligger dig närmast; det beror på hur mycket vill du sänka skatten, hur mycket vill du värna om vår historia och kultur (du vill avskaffa monarkin) samt mer exakt hur du vill att invandringspolitiken ska se ut. Du vill å ena sidan se ett individualistiskt samhälle, men å andra sidan värna om kultur och andra gemensamma traditioner ...

Ideologier (partipolitik i allmänhet) kan du lämna åt människor som inte kan tänka själva. Om du vill försvara dina egna tankar och åsikter i stället för någon annans idioti och tillkortakommanden, tror jag att det är bäst att du försöker att undvika att definiera dig själv som det ena eller det andra. Säg i stället att du är »ganska« konservativt lagd.
Senast redigerad av scheutz 2012-10-31 kl. 23:50.
Citera
2012-11-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Nu stämmer inte din liberalism med verkligheten, den vi har idag är socialliberalism som har skurit ner på rättssystemet och gjort rättegångarna förlamade. Ingen av sjuklövern har pratat om höjt straff en enda gång vilket skrämmer mig.

Min liberalism stämmer mycket väl med verkligheten eftersom det finns en inriktning som heter liberal och en som heter socialliberal vilka knappast går att jämföra med varandra.

Sju av våra riksdagspartier är socialliberaler SD inkluderat vänstern är kommunister så det är inte socialliberaler.

Att säga att socialliberalismen är samma sak som liberalismen är t.o.m längre från sanningen än att påstå att invandringskritisk=rasist=nazist.
Citera
2012-11-01, 21:14
Bannlyst
Gissningsvis konservativt socialliberal/liberal.
Citera
2012-11-01, 21:19
Medlem
Högerpopulist. http://en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_populism

Dina åsikter stämmer väl överens med t.ex. norska Fremskrittspartiets.
Citera
2012-11-03, 05:12
Medlem
Spaeckhuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Icke liberalt

Det är klassisk ideologisk blindhet det där tyvärr eftersom att det visst finns god anledning att reglera vilka som kommer in här även om de inte ges bidrag. T.ex. är det bra mycket mer lönsamt att begå brott i Sverige än i många andra länder. Vill vi ha alla människor här som kan försörja sig även om de förpestar livet för oss andra på icke-kriminella sätt? Troligtvis inte. Arbetarklassen vill troligtvis inte ha 5 miljoner lågutbildade till att konkurrera med men det är kanske bra för företagen som får arbetskraft superbilligt så det beror på vem du vill premiera där. Människor med tusentals olika värdegrunder/kulturer leder till mer missförstånd, våld och konflikter i samhället samt mindre tillit osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in