Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-01, 01:08
  #1
Medlem
Shifthappenss avatar
Varför finns det bara torra äckliga korvbröd att köpa? Går det att baka egna?

Vad tycker ni själva om köptas korvbröd?
__________________
Senast redigerad av Allaballawalla 2024-03-18 kl. 18:20. Anledning: Rubrik korrad.
Citera
2012-11-01, 01:13
  #2
Medlem
Det går säkert att baka egna, men det är nog knappast värt besväret?

Tips om du har korvbröd som börjar bli lite torra/gamla: Doppa dom i mjölk! Sjukt gott!
Citera
2012-11-01, 01:14
  #3
Medlem
passains avatar
Är ingen expert på området men jag köpte Pågens samt Korvbrödsbagaren. I Mitt tycke var den sistnämnda mycket godare.
Citera
2012-11-01, 01:43
  #4
Medlem
Givetvis går det att baka egna...Bara att söka!
Citera
2012-11-01, 02:12
  #5
Medlem
Bror.s avatar
Att baka egna korvbröd låter överkurs för mig. Brukar köra på korvbrödsbagarns grova bröd. De är inte speciellt torra, och om man fryser dem kan de ju förvaras länge innan de blir äckliga. Om man vill lyxa till det någon gång så kanske man kan köpa på ett bageri? Är inte helt säker men kan ju alltid testa.
Citera
2012-11-01, 09:31
  #6
Medlem
negerbarns avatar
Pågens är ett av få korvbröd du hittar som kommer färska til butik, dvs inte frysta. Lyckas du plocka ett paket sådana samma dag eller dagen efter de bakades så är de de godaste korvbröd jag har lyckats hitta.
Citera
2012-11-01, 12:15
  #7
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Pågens är ett av få korvbröd du hittar som kommer färska til butik, dvs inte frysta. Lyckas du plocka ett paket sådana samma dag eller dagen efter de bakades så är de de godaste korvbröd jag har lyckats hitta.
Instämmer.
Citera
2012-11-01, 22:34
  #8
Medlem
cookizs avatar
Ifall det inte finns några i hyllan som känns fräscha eller om det kommer ta ett par dar innan du ska äta dem kolla med personalen om dem har några frysts som du kan köpa istället. Men jag tycker inte att korvbröd är så torra men köper inte så ofta iof.
Citera
2015-05-05, 00:21
  #9
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Hamburgertrenden har inte bara lätt till att burgarbrödssortimentet har förbättrats i butikerna även korvbröden har fått nya ansikten. Mer anpassning till USA-inspirerad street food. Någon som smakat Brooklyn Hot Dog Bun från Korvbrödsbagaren? http://www.korvbrodsbagarn.se/vara-b...n-Hot-dog-buns

Pågens nyhet Stora Korvbröd åt jag för ett par veckor sedan och de var riktigt bra, stora och saftiga, men undrar som sagt om någon satt tänderna i Brooklyn Hot Dog Bun än?

Pågens Stora Korvbröd: http://www.pagen.se/matbrod/korv-och...tora-Korvbrod/
Citera
2015-05-05, 00:23
  #10
Medlem
Elementarts avatar
Jag köper alltid Korvbröd Bagarns "Grov Korvbröd", tycker den är mycket godare än det "vanliga" som man alltid brukade köpa förut.
Citera
2015-05-05, 09:41
  #11
Medlem
macys avatar
Jag bakar mina egna, tycker inte det är någon överkurs. Lätt som en plätt.

Jag använder receptet som finns i Bröd från Brunkebergs bageri. Så här (uttryckt i "bagerimatematik"):

Vetemjöl 100%
mjölk 67%
smör 6%
salt 2%
jäst 1%
Citera
2015-05-11, 21:05
  #12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Pågens är ett av få korvbröd du hittar som kommer färska til butik, dvs inte frysta. Lyckas du plocka ett paket sådana samma dag eller dagen efter de bakades så är de de godaste korvbröd jag har lyckats hitta.

Jag tycker också att Pågens är bra, men jag skulle vilja ha dem större. Jag testade Brooklyn Hotdog Buns, brorsan till Brooklyn Burger Buns, men det var ingen höjdare. Lite för fluffiga, det blev för mycket bröd till korven.

Om man vill baka korvbröd borde det väl vara rimligt att anpassa något av alla hamburgerbrödsrecept som finns nu? "Alla" ska ju baka egna hamburgerbröd numera, och det kan väl inte vara någon jätteskillnad förutom formen...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback