2012-11-08, 12:38
Medlem
TMac1s avatar
Om detta e fel område jag skriver i, bara flytta mig till rätt..

Hej!
Jag vill kolla mer e vilken av E-on och Tele energi som e bäst med sina priser?
Citera
2012-11-08, 12:41
Medlem
Det lättaste är att du går in på respektive bolags hemsida och kollar priset för just dig.
Citera
2012-11-08, 12:46
Medlem
TMac1s avatar
Jo sant, men man hör massa att dom 2 e dom bästa, ville mest kolla vilken andra har och vad dom tycker om just den..
Citera
2012-11-08, 12:58
Medlem
Skellefteå Kraft har jag. Så det hjälpte inte dig.

När det kommer till er så är det bara priset du skall titta på. Eftersom alla elleverantörer använder samma nät så får du inte sämre eller bättre ström från någon.

Så hitta den med lägst avgifter och lägst pris för dig och ditt boende.

Jämförelser gör du på deras hemsidor eller via sidor som tex Elskling.se
Citera
2012-11-08, 14:35
Medlem
Hej!

Ta varken E-on eller Telgeenergi om du är ute efter bästa pris. E-on har inte konkurranskraftiga priser och Telgeenergi har ofta onödiga kostnader såsam faktureringsavgift och hög månadsavgift.

Förbrukar du över 10 000 kwh/år och vill ha ett rörligt där du inte behöver bry dig särskilt mycket så är telinet bäst, dom har ett negativt påslag på inköpspriset och har haft det under en lång tid nu.

Är du villig att vara mer aktiv är korta fasta avtal alternativt rörliga kampanj-avtal som är bäst.

Bor du i Villa rekommenderar jag antingen 3årigt avtal eller en kombo där du kör rörligt under 8-9 månader och ett kort fast avtal som ligger mellan 3-4 månader under vintern med den leverantören som ligger lägst för tillfället . Detta ska du teckna under hösten och alltså senarelägga till vintern. Anledningen till det är att elbolagen oftast har ett riktigt lågt pris på sådana här perioder i hopp om att kund stannar en längre tid.

Dock finns det lika många åsikter om hur man ska göra som det finns bolag men jag anser detta vara dom bästa lösningar beroende på hur DU är som person.
Citera
2012-11-08, 14:43
Moderator
v50s avatar
Du kan jämföra priser mellan olika elbolag på t.ex. www.elskling.se www.elprisguiden.se och www.elpriskollen.se den sistnämnda drivs av energimarknadsinspektionen och får nog ses som mest objektiv.

Det är viktigt att du jämför det totala elpriset när du jämför olika bolag och inte endast energipriset per kilowattimme då många bolag kan ha någon form av pålaga i form av fasta avgifter antigen månads- eller årsvis m.m. Då kanske ett bolag har lägre energipris för själva elen men inkluderar man diverse andra avgifter de tar ut så kan de mycket väl vara dyrare i slutändan.

Så det du ska titta på när du jämför elpriserna är totalpriset per kilowattimme där elpris, skatt, moms, elcertifikat samt andra eventuella påslag från elbolaget m.m är inkluderat.

Du skall även undersöka noga innan du tecknar ett avtal de avtalsvillkor som finns, vissa bolag kan ha ett lockerbjudande som gäller ett par månader och som är betydligt billigare än jämförbara bolag. Fast om du inte sedan själv aktivt byter avtalsform inom en viss tid innan detta erbjudande går ut så kan du bli sittande med ett dyrt avtal som du är bunden till i upp till ett år då lockerbjudandet automatiskt övergår till ett dyrare avtal om man inte byter avtalsform själv.

Det är många som har gått på den här blåsningen och de är inte så lyckliga då det kan bli betydligt dyrare jämfört med det avtal de hade från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in