Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne
Domare som sätter sig själv i centrum före spelet.
Domare som inte kan ta diskussioner med lagkaptener utan att börja hyvla gula kort till höger och vänster.
Domare som i vissa tveksamma situationer hellre tar kontroversiella beslut för att skapa sig ett namn, en karriär.
Domare som i total avsaknad av spelförståelse, hellre fäller än friar trots beslutets negativa konsekvenser på spelets gång.
Domare som Anders Frisk.
Jag håller givetvis med om allt i ovanstående. Jag vill möjligtvis ta bort det där med lagkapteni allafall när det gäller fotboll. Lagkaptenen har ingen funktion gentemot domaren annat än är välja sida på slanten. det skall inte hålla på och diskuteras en massa saker på en fotbollsplan annant än i undantagsfall. Man skall föra en snabb konversation publiken är inte intresserade av diskussioner det kan jag garantera.
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne
Kilgore: Du menar att spelare och tränare bör öka sina regelkunskaper genom att gå domarkurser. Jag ser hellre att vissa domare bör öka sin spelförståelse för att förbättra sin förmåga att kunna läsa spelet. Där har vi det största problemet enligt mig. Om en domare konsekvent skulle följa regelboken till punkt och pricka skulle det inte bli mycket till match. Varje fast situation skulle omedelbart innebära minst fyra till fem gula kort och det skulle inte dröja länge förrän det inte längre finns några spelare kvar på planen.
Du har givetvis rätt i att det är bar om domaren har spelförståelse. Än bättre, brukar jag säga, om han har domarförståelse. I det begreppet innefattar jag spelförståelse. Enligt mitt förmenande så är detta knappast ett problem.
Du har helt rätt i att man inte kan följa regelboken till punkt och pricka men vissa regler är viktigare än andra. En bra domare kan skilja på det och det har inte det minsta med spelförståelse att göra.
Man kan heller inte säga att en domare gör fel när han följer regelboken. Han kan vara inkosekvent (som Ukalovic i Bajen-AFF när han varnade för spelförstörelse i ett fall och friade i ett likadant - jag tror att han uppfattade dem olika, men man kan inte säga att det var fel att varna AFF-spelaren i det läget bara för att han inte varnade bajenspelaren) eller så kan har han fattat ett beslut som var sämre än att göra tvärtom och då var ju båda sätten rätt.
När referensgruppen (som består av spelare, tränare, förbundsfolk och en elitdomare) inför varje säsong i sverige samlas och kommer överens om vad som måste tillämpas hårdare (som t ex spelares angrepp på varandra i fasta situationer som har varit i ropet un der ett par år nu). så ger de en instruktion till domarna att "oavsett vad ni tycker är rätt eller fel så skall ni döma såhär i dessa fall".
När spelare sedan gnäller på domaren för att han dömer så så gnäller de ju på fel kille - de borde istället gnälla på sina spelarrepresentanter som de själva har valt.
Ett exempel är när referensgruppen instruerade domarna inför säsongen 2003 att inte stoppa spelet vid skada om inte skadan såg ut att vara väldigt allvarlig (blödande från huvudet eller medvetslös). Samtidigt ville referensgruppen att spelarna inte skulle hålla på och spela ut bollen till inkast så fört någon låg ned. Man ville t o m se över om man inte kunde varna spelare som ändå spelade ut bollen vid sådana tillfällen (domarna tackar för att så inte blev beslutet). Man kom istället fram till att om någon spelade ut bollen skulle domaren fråga om spelaren behöve hjälp för att komma av planen. Om svaret var nej skulle domaren se till så att spelet snarast kom igång och det skadade spelaren fick ligga kvar (eller som de flesta gjorde studsade upp flyförbannade). Vilka fick för det ? Domarna naturligtvis...
Eller som när man skulle varna för taktiska förseelser även om förseelsen i sig inte är allvarlig. Det vill säga en lätt knuff i ryggen i samband med kontring. Upprepade förseelser av en spelare (2-4 frisparkar under en halvlek enligt referensgruppen) eller upprepade förseelser mot en spelare d v s flera motspelare turas om att begå förseelser mot en motspelare för att sätta denne ur balans.
Vilka får skit för sådana varningar? (Johan Andersson drog på sig två taktiska varningar på mittplan direkt och blev utvisad vill jag minnas). Inte är det referensgruppen i allafall.
Slutligen bara några ord om att hellre fria än fälla...
Det är gammalt nu. Sedan några år tillbaka är det ungefär "hellre fälla än fria om det gynnar anfallet" som gäller, även om detta inte kan uttalas så klart.
I praktiken innebär det att domaren skall döma fler straffar. Hellre hörna än inspark osv. Detta är kanske kontroversiella beslut, men helt enligt de instruktioner som domarna får.
Menar du att det inte vore en taktisk fördel och därmed också en del av en spelförståelse att känna till dessa bitar?