Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-19, 18:53
Medlem
Bucketshops avatar
Testar att återuppliva den här tråden då det eventuellt blir en flytt till USA men försöker samla på mig så mycket kött på benen jag kan. Det visa som för tillfället är aktuellt är ett L1B då jag kommer ha samma arbetsgivare, med fördelen att det tycks vara ganska lätt att skaffa, och den uppenbara nackdelen att man blir bunden till företaget. Även om jag inte har några planer på att byta jobb så är väl mer flexibilitet alltid bättre än mindre, men frågan är vad det finns för rimliga alternativ.

Ni som flyttat (eller bara råkar veta ändå), är det helt värdelöst att sitta på ett L1B? Kan man byta från ett L1 till ett H1(?) när man väl varit där något år? Finns det någon möjlighet att få något annat än ett L1 direkt (är det ens teoretiskt möjligt, brukar företag vara öppna för andra typer av visa)? All möjlig input på visasituationen uppskattas.
Citera
2018-02-19, 19:12
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Ja, det är möjligt men tyvärr är efterfrågan betydligt större än tillgången, 65 000 visum finns tillgängliga och förra året ansökte 200 000 så man har drygt 33% chans. L-visum är det inget större fel på men man är som sagt bunden.

Ett alternativ är att gifta sig med en amerikanska och få green card den vägen.
Citera
2018-02-19, 19:18
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Ja, det är möjligt men tyvärr är efterfrågan betydligt större än tillgången, 65 000 visum finns tillgängliga och förra året ansökte 200 000 så man har drygt 33% chans. L-visum är det inget större fel på men man är som sagt bunden.

Ett alternativ är att gifta sig med en amerikanska och få green card den vägen.
Men dessa kan man söka år efter år? Så om det är 33% per år är det ju hyfsat stor chans att få något om man stannar och deltar i ett par år?
Citera
2018-02-19, 19:27
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Men dessa kan man söka år efter år? Så om det är 33% per år är det ju hyfsat stor chans att få något om man stannar och deltar i ett par år?
En H1B-ansökan är rätt omfattande och kräver att ett företag sponsrar så då måste du hitta ett som är villigt att göra det vilket kan vara knepigt.
Citera
2018-02-19, 20:59
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
En H1B-ansökan är rätt omfattande och kräver att ett företag sponsrar så då måste du hitta ett som är villigt att göra det vilket kan vara knepigt.

Så gissar att intressent från företagets sida att mecka med en H1B-ansökan inte är superstort om man redan sitter på ett L1 visa? Och andra sidan är väl L1B tidsbegränsat så vill de ha kvar mig måste dom väl genomgå någon form av process, då känns det rätt smidigt att ansöka om H1B redan ganska tidigt?
Citera
2018-02-19, 23:27
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Så gissar att intressent från företagets sida att mecka med en H1B-ansökan inte är superstort om man redan sitter på ett L1 visa? Och andra sidan är väl L1B tidsbegränsat så vill de ha kvar mig måste dom väl genomgå någon form av process, då känns det rätt smidigt att ansöka om H1B redan ganska tidigt?
Jag kan inte detaljerna i regelverken men om jag minns rätt är ett L1 begränsat till fem år. Jag vet faktiskt inte om du kan byta från L1 till H1B inom samma företag. När du väl landat i tillvaron, börja knyta kontakter med rekryterare som kan hitta företag som är villiga att sponsra ett H1B. Kom dock ihåg att ett H1B också är knutet till ett specifikt företag.
Citera
2018-02-19, 23:42
Medlem
supremanics avatar
Hur ser marknaden ut för en mjukvaruutvecklare? Ganska medioker utbildning och inte jättelång erfarenhet. Är inte talanglös men heller inte nästa Bill Gates. Finns i belastningsregistret för grov rattis.
Låter det som en bakgrund man kan segla över atlanten på och kunna få bo där?
Kanske behöver åka dit lite i min nuvarande befattning så småningom. Kommer mitt förflutna göra det svårt med visum att ens göra det?
Citera
2018-02-20, 05:27
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Hur ser marknaden ut för en mjukvaruutvecklare? Ganska medioker utbildning och inte jättelång erfarenhet. Är inte talanglös men heller inte nästa Bill Gates. Finns i belastningsregistret för grov rattis.
Låter det som en bakgrund man kan segla över atlanten på och kunna få bo där?
Kanske behöver åka dit lite i min nuvarande befattning så småningom. Kommer mitt förflutna göra det svårt med visum att ens göra det?

Mjukvaru-utvecklare är ju väldigt brett. Vissa sorters utvecklare skriker folk efter, medan andra finns det gott om i landet, och företag är inte intresserade av att lägga pengar på visumansökningar när de kan anställa lokalt.

Rattfylleri kan eventuellt ställa till det.

Citat:
"A DUI or DWI is not considered a crime involving moral turpitude (very bad for immigration) and therefore you cannot be deported or denied entry into the U.S. solely based on this conviction. However, a DUI or DWI with aggravating factors may be considered a crime involving moral turpitude"

"A DUI or DWI arrest, regardless of the final disposition of the case, will result in an automatic revocation of your visa through the Department of State. If you are already in the United States, the arrest will not affect your status; however, if you leave the U.S. and then attempt to reenter on your visa, you will face the unpleasant news of finding out that your visa has been revoked. Again, a DUI or DWI is not a crime of moral turpitude so you are not found inadmissible based on criminal grounds but rather on medical grounds."

Så efter att ha läst texten ovan så ser du att USA ser hårt på rattfylla. Hoppas det hjälper.
Citera
2019-11-22, 15:32
Medlem
Mommis avatar
är faderskapsmål offentliga handlingar i usa? kan vem som helst få reda på vem som är pappan?
Citera
2020-06-29, 21:45
Medlem
Har amerikaner en typisk 8-17 jobb eller är det 9-16 jag har sett?
Citera
2020-06-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Har amerikaner en typisk 8-17 jobb eller är det 9-16 jag har sett?

Kontorsarbete var väl traditionellt 9 to 5, vilket gett namn till filmen "9 to 5" (och låten i filmen med samma namn av Dolly Parton).

https://nypost.com/2018/10/18/the-tr...-job-is-dying/
Citera
2020-06-29, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Kontorsarbete var väl traditionellt 9 to 5, vilket gett namn till filmen "9 to 5" (och låten i filmen med samma namn av Dolly Parton).

https://nypost.com/2018/10/18/the-tr...-job-is-dying/

Det jobbar alltså en timme mindre än oss för samma lön

Dettq borde förklara till varför det kan ha en ok lång frukost om de stiger upp 07.00

Lider av alla svenskar som måste till kontoret 08.00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in