Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2020-11-07, 10:36
Medlem
Hur är det med att ta semester i USA? Antar att det inte är fem veckors semester betalda.

Jag har själv varit i USA och inspirationen jag fick där är att alla strävar efter en karriär för att ens få förmåner från ett företag. I Sverige kan man jobba på Samhall eller Städjobb och ändå ha lika bra förmåner som andra branscher dock mindre lön förvisso.

Svårt att se en städare i delstaten Alabama få 5 veckors betald semester för att bla utnyttja två av dem för att resa runt i Europa.

En städare i Sverige kan det i princip, en enkel weekend i New York.
Citera
2022-03-29, 11:19
Medlem
Är lite inne på samma fråga som andra ställt i tråden, men hur mycket jobbar egentligen amerikaner? Hittade en studie om att amerikaner jobbar mer än svenskar:
https://chef.se/amerikaner-jobbar-mest/

Men hur ser det faktiskt ut i praktiken?

1. Kontorsjobb: Någon nämnde 9-5, men är det så på riktigt? Är det inte så i många yrken att man förväntas jobba betydligt mer än så? Att en vanlig arbetsdag sällan slutar innan 7, 8 eller 9 på kvällen? Eller gäller det bara vissa yrkesgrupper? Advokater exempelvis? När man hör folk tala om arbetsveckor på 60 eller 80 eller 100 timmar, är det bara överdrifter?

2. Låglönejobb: Man hör ju ibland folk prata om att de tvingas ha 2-3 jobb för att få ekonomin att gå ihop, men det är ju knappast 2-3 stycken 8-timmarsjobb de går till varje dag. Är det ändå i snitt en 40-timmars arbetsvecka vi pratar om?

3. Hur intensiv är arbetsdagen rent allmänt? På vissa svenska arbetsplatser har man ju fikaraster varje dag, men hur ser det ut på exempelvis en amerikansk advokatbyrå? Sitter man i förhandlingar 8-10 timmar varje dag, eller är det långa luncher och tid när folk tar pauser och går och pratar med kollegor?
Citera
2023-11-26, 17:08
Medlem
Less-Than-Zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Är lite inne på samma fråga som andra ställt i tråden, men hur mycket jobbar egentligen amerikaner? Hittade en studie om att amerikaner jobbar mer än svenskar:
https://chef.se/amerikaner-jobbar-mest/

Men hur ser det faktiskt ut i praktiken?

Jag väcker liv i den här då jag lite insikt i hur det är att Jobba i USA. Det kan mycket möjligt vara så att amerikaner jobbar mest, men om så är fallet så är det kopplat till att många inte har något val. Dom måste jobba så mycket för att kunna få det att gå runt.

Citat:
1. Kontorsjobb: Någon nämnde 9-5, men är det så på riktigt? Är det inte så i många yrken att man förväntas jobba betydligt mer än så? Att en vanlig arbetsdag sällan slutar innan 7, 8 eller 9 på kvällen? Eller gäller det bara vissa yrkesgrupper? Advokater exempelvis? När man hör folk tala om arbetsveckor på 60 eller 80 eller 100 timmar, är det bara överdrifter?

Beror på vilken bransch och vilken position du har. Junior person inom finansbranschen, ja då jobbar du långa dagar. Men det gör du i London också. Kontorist-tant i 50-års åldern som jobbar med "Customer engagement" för Salesforce i Atlanta. Då jobbar du 9-5.

Citat:
2. Låglönejobb: Man hör ju ibland folk prata om att de tvingas ha 2-3 jobb för att få ekonomin att gå ihop, men det är ju knappast 2-3 stycken 8-timmarsjobb de går till varje dag. Är det ändå i snitt en 40-timmars arbetsvecka vi pratar om?

Det beror på vilken grupp av människor du pratar om och vilken plats dom bor på. Många från arbetarklassen i de större städerna kör Lyft/Uber för att få det att gå ihop. Men det är ju inte 2x8 timmar på en dag vi talar då om. men självklart helger. När folk beskriver 2-3 jobb så är det 2-3 jobb som räknar ihop till 40-60 timmar i veckan för att få ihop pengar till att betala hyran och levernet. Som tur är för individen så är många av dessa jobb inte mer komplicerade än att man kan stå och glo i sin mobil 8 timmar om dan, så det är ju definitivt genomförbart, om än tråkigt. Hade varit värre om man behövde jobba i kolgruvan 60 timmar per vecka för att överleva.

Citat:
3. Hur intensiv är arbetsdagen rent allmänt? På vissa svenska arbetsplatser har man ju fikaraster varje dag, men hur ser det ut på exempelvis en amerikansk advokatbyrå? Sitter man i förhandlingar 8-10 timmar varje dag, eller är det långa luncher och tid när folk tar pauser och går och pratar med kollegor?

Jag har inte jobbat som jurist eller revisor, men min uppfattning är att de som är seniora inom liknande branscher inte jobbar ihjäl sig. Det finns i nästan all "white-collar" verksamhet, en mängd utförare/sekreterare, något som vi tog bort i Sverige för länge sedan för att spara pengar. I USA finns dessa kvar i mångt och mycket. Så i t.ex. "legal advice", som oftast är det så att konsultation med klienten innehållande svävande utsagor om t.ex. köplagen sköts av den seniora juristen, men pappersarbetet och allt det administrativa sköts av en tjej i 30-års åldern, som har en markant lägre ersättning för sin tid. Det kan säkert vara så att att en senior person jobbar 8-10 timmar om dagen, beroende på om det är golfsäsong eller inte (om man inte bor i Florida...) men det känns som att komplexiteten går ned lite och det finns ett lager av utförare under en som gör grovjobbet. Gällande lunchernas längd så säger jag att det varierar, min uppfattning är att det är kortare luncher generellt.
Citera
2023-11-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Less-Than-Zero
Jag väcker liv i den här då jag lite insikt i hur det är att Jobba i USA.
Tack så jättemycket för svaren, väldigt intressant att höra från nån som faktiskt vet. Jag jobbar ju själv som CFO här i Sverige på ett mindre bolag (färre än 20 anställda), så jag funderar ibland på vad en liknande typ av tjänst skulle innebära om jag bodde i Amerika istället.
Citera
2024-04-06, 18:06
Medlem
Stämmer det i USA att vissa praktikplatser bygger på att man är där 3-6 månader helt gratis utan ersättning? I Sverige kompenseras ju oftast praktikplatser med CSN eller ersättning från Arbetsförmedlingen.

Har många chefer i USA den där snedvridna attityden att du förväntas ställa upp på allt en chef för annars får man sparken? I princip att du förväntas vara kvar 30 minuter extra på kontoret för att inte anses vara en quiet quittter.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in