Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-12, 21:36
Medlem
sedans avatar
Eftersom samma frågor besvaras om och om igen i den andra tråden ( https://www.flashback.org/t1862058 ) så skriver jag här en sammanställning för vad som FÖR NÄRVARANDE gäller. Däremot så är det felaktig information som Läkemedelsverket går ut med, så inom en snar framtid så kommer det antagligen att ändras.

Är ni inte intresserade av all information så kommer det finnas en TLDR om hur man bör gå till väga för att handla i det andra inlägget!

Bakgrundsinformation;
I början av året kom en EU-anpassning som gällde handel med kanyler och sprutor. Mestadels så berörde detta handeln mellan fabrikör och återförsäljare, men det ändrade också det tidigare kravet på att styrka medicinskt bruk för privatpersoner. Hela dokumentet återfinnes att läsa här;

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...112/?text=true

Detta röstades sedan igenom, och upphäver då den tidigare förordningen.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...v-r_GZ01SoU24/

Lagen och förordningen som skrivs (och som nu är gällande) heter 2012:595 samt förordning 2012:596
( http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-2012-595/ samt http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-2012-596/ )

Mestadels så behandlas här som sagt handel mellan fabrikör och återförsäljare, så jag klipper ut det som direkt berör oss;

Ur 2012:595;

• Införselförbud
    2 § En privatperson får inte föra in sprutor eller kanyler till Sverige. Detta gäller dock inte om privatpersonen för in produkterna för sitt eget eller familjemedlems medicinska bruk eller annat lovligt ändamål.

Det är därmed INTE tillåtet att importera (vilket det inte längre finns någon anledning att göra) trots att det är tillåtet att köpa som privatperson.

• Åldersgräns
    4 § Försäljning av sprutor eller kanyler till den som inte har fyllt 20 år får endast ske om köparen kan styrka att produkterna behövs för köparens eget eller familjemedlems medicinska bruk.

Det finns med andra ord en åldersgräns på 20 år för att slippa styrka medicinskt bruk. Av den MYCKET begränsade erfarenheten jag har (det vill säga, cirka 30 fall där vi försökt köpa kanyler) har jag inte hört talas om någon som behövt visa legitimation. Men förhoppningsvis är de flesta som preppar över 20 år, så det spelar ingen större roll.

Ur 2012:596 (förordningen);

• Försäljning av sprutor och kanyler
    3 § Den som bedriver handel med sprutor eller kanyler ska iaktta att försäljning inte sker när omständigheter ger anledning till misstanke att varan kan komma till användning vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.

Det här är det enda som EGENTLIGEN limiterar köp för privatpersoner. Lagen fungerar ungefär som på systembolaget, att först när personal misstänker missbruk skall de neka köpet. Det innebär INTE som så många apotek för närvarande tolkar det som, att man måste styrka att bruket är lagligt. Så är inte fallet. Så länge som de inte har anledning att misstänka dig (det vill säga, gå inte runt med pump i ett linne, eller påtänd) så skall det inte vara något strul alls.

Om det nu vore så att det här var slut på lagdravel så skulle vi ju inte ha några som helst problem. Tyvärr, i och med att vi bor i landet Sverige, så finns det ett litet hinder.

Läkemedelsverket är tillsynsmyndighet, och därmed de som skriver den interna policy som (mig veterligen) alla svenska apotek följer. Och de har klantat till det rätt rejält. I den information som de gått ut med till alla apotek så har de gjort en felaktig tolkning som i mitt tycke direkt strider mot gällande lag och förordning. Den lyder såhär;
( http://www.lakemedelsverket.se/malgr...utor--kanyler/ )

• Den som handlar med sprutor eller kanyler ska vid försäljning försäkra sig om att dessa inte kan komma att användas vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.
  • Sprutor och kanyler får inte säljas till den som är under 20 år, om inte denne kan styrka att varorna ska användas för medicinskt bruk.

Här är det som ni ser en stor skillnad från ovan, där personal skall neka köp först när gällande omständigheter ger anledning till att misstänka missbruk. Detta är något jag driver ett ärende med hos Läkemedelsverket och är något jag har förhoppning om kommer ändras inom en MYCKET snar framtid.
Senast redigerad av sedan 2012-11-12 kl. 21:52.
Citera
2012-11-12, 21:37
Medlem
sedans avatar
Så, hur bör man gå tillväga för att handla?

Well, först och främst råder jag dig att skriva ut rådande lag och förordning (2012:595 samt 2012:596) men även den felaktiga policy som Läkemedelsverket gått ut med. Dessa finnes här;
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-2012-595/
samt här;
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-2012-596/
och till sist här;
http://www.lakemedelsverket.se/malgr...utor--kanyler/

Ta de fina PDF-filerna så ser det seriöst ut.

Förutsätt att personalen (i vart fall till en början) kommer att att hänvisa till att man måste styrka medicinskt bruk. Då nickar ni ödmjukt, och säger att ni förstår att de hänvisar till Läkemedelsverkets information, och hinkar upp den utskriften. Vidare så berättar ni, återigen ödmjukt, hur detta är en gammal och felaktig tolkning på rådande lag. Där visar ni upp 2012:596, och specifikt paragraf tre;

3 § Den som bedriver handel med sprutor eller kanyler ska iaktta att försäljning inte sker när omständigheter ger anledning till misstanke att varan kan komma till användning vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.

Detta skiljer sig markant från den information som Läkemedelsverket gått ut med, eftersom man inte har någon varken skyldighet eller anledning att berätta vad bruket skall vara. Här lämpas det däremot att lägga in någon sidokommentar om vad det skall användas till; tapetsering, precisionsfogning, limning av modeller, målning av Warhammerfigurer - låt fantasin flöda.

Efter att ha gett ovan information så skall de flesta normalt funtade apotekare givetvis gå med på att sälja kanylerna, möjligen efter ett kort snack med deras chef. Om de trots det ändå nekar er så kan ni få be om att veta vad som ligger till grund för deras nekande, vad det är för specifik omständighet som ger misstanke om att de skall missbrukas. Här har de faktiskt ingen skyldighet att berätta, utan en butik har rätt att neka ett köp för mer eller mindre vad som helst, men det är ju ingenting vi vill berätta, eller hur? Visa henne igen paragrafen och be henne förklara hur ett nekande i detta läge inte direkt strider mot lagen. Så här långt kan jag inte tänka mig att det går, men om hon fortfarande vägrar så gå helt enkelt till nästa apotek. Men som sagt, jag kan inte föreställa mig att de skulle neka ett köp efter att man lugnt och vänligt förklarat hur det ligger till.
Senast redigerad av sedan 2012-11-12 kl. 21:50.
Citera
2012-11-12, 23:57
Medlem
MaxOn123s avatar
Bra sammanfattat, lysande hade varit om mod la in den som första inlägg på den gamla tråden.

Nice work ts.

Precisonslimmande... nice
Citera
2012-11-13, 00:08
Medlem
BengtZzs avatar
Sjukt bra sammanfattat. Tack så mycket. Du gör våra liv lite enklare. Kanske jag en dag vågar mig ner till apoteket och köpa lite nålar.

Just nu känns det lite sisådär.
Citera
2012-11-13, 00:14
Medlem
naturs avatar
det verkar vara delade åsikter beroende på vilka apotek man vänder sig till. vissa bryr sig inte öht medans andra tvär vägrar sälja fast man gett bra anledningar:/

fungerade på 1/5 apotek
Citera
2012-11-13, 00:24
Medlem
Bigzys avatar
Riktigt bra!

Blir nog att besöka några apotek iaf.
Man har ju inget att förlora.
Alltid fint att spara lite cash med :P
Citera
2012-11-13, 00:36
Medlem
Skallpans avatar
Helt perfekt!
Tack så mycket Sedan, bra initiativ!

Mvh
Citera
2012-11-13, 09:30
Medlem
Bra med en vettig sammanfattning det tackar vi för.
Dock är jag fortfarande osäker på införsel.
Är inte speciellt sugen på att knalla in på ett apotek.
Så funderade på import från danmark med netmedical.com
Som jag förstår är det lagligt för eget bruk men i denna sammanfattning står det att all införsel är olaglig.
Så skulle gärna få lite klarhet i detta då jag behöver köpa på mig väldigt snart.
Citera
2012-11-13, 09:57
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dashivas
Bra med en vettig sammanfattning det tackar vi för.
Dock är jag fortfarande osäker på införsel.
Är inte speciellt sugen på att knalla in på ett apotek.
Så funderade på import från danmark med netmedical.com
Som jag förstår är det lagligt för eget bruk men i denna sammanfattning står det att all införsel är olaglig.
Så skulle gärna få lite klarhet i detta då jag behöver köpa på mig väldigt snart.
Den första fetstilta paragrafen behandlar det. Du har förstått rätt, införsel är fortfarande no-no, och det är rätt smaskigt straff på det också (av någon dum jäkla anledning).
Citera
2012-11-13, 10:13
Medlem
whatnots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Den första fetstilta paragrafen behandlar det. Du har förstått rätt, införsel är fortfarande no-no, och det är rätt smaskigt straff på det också (av någon dum jäkla anledning).

Det står ju dock att förbudet inte gäller om de ska användas för medicinskt bruk eller annat lovligt ändamål.
Detta tolkar ju jag som att det är ok om man ska syssla med modellbygge.
Citera
2012-11-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Det sabbade mina planer hmm får väl komma på en vettig historia och knalla in på apoteket.

Vilka apotek är privat ägda?
Citera
2012-11-13, 10:18
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatnot
Det står ju dock att förbudet inte gäller om de ska användas för medicinskt bruk eller annat lovligt ändamål.
Detta tolkar ju jag som att det är ok om man ska syssla med modellbygge.
Så fattar jag det också. Som du alltså, men alla verkar säga annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in