2012-11-13, 23:02
Medlem
Jag har fått nytt fiberbredband. Leverantören har dragit nya fiberkablar i väggen, och vi har fått ny router. Problemet är att routern från leverantören ansluts med fiberkabel på WAN port. Anledningen till att jag måste använda denna router är att den är satt upp med flera vlan(?) för VoIP och TV, samt att den har fiberanslutning på WAN port.
Jag vill hellre använda min egen router (WNDR3700), eftersom jag har lagt in DD-WRT och den har bättre WiFi signal bland annat.

Hur sätter jag då upp nätverket så att all internettrafik går till min egen router? Skall jag sätta min egen router i LAN port på leverantörs router fast i en annan IP range? Skall jag bara sätta min egen router i DMZ? Jag skall i tilläg köra en server på min egen router, som jag funderar på att köpa ett domännamn till. Serven bör kanske också stå i DMZ på min egen router?

Hur går jag tillväga på bästa sätt?
Citera
2012-11-15, 01:30
Medlem
Mike.Andersens avatar
Vilken modell har du?
  • EchoLife HG8245R
  • EchoLife HG8245T
  • EchoLife HG8245

Jag laddade ner manualen till den första modellen, på sidan 279 så står det att man kan välja vilka portar som ska vara i layer 3, eller layer 2. På sidan 26 och 128 finns exempel på hur man konfigurerar så att man får ut publika IP adresser på valfri port.

Det känns inte som att det är en enkel sak att konfigurera, samt att man också behöver kunna en hel del om nätverk för att lyckas med detta.

Vilka tjänster kommer du att få?
  • Internet
  • VOIP
  • IP TV

Om du tänker använda din WNDR3700 bara för att den har bättre trådlöst nätverk, konfigurera om den till att fungera som en accesspunkt. Tyvärr så kan jag inte förklara i detalj hur DD-WRT konfigureras.
  • Konfigurera din WNDR3700 med en IP adress inom samma nätverk som EchoLife HG8245 (olika adresser).
  • Stäng av DHCP tjänsten på WNDR3700 (annars blir det konflikt).
  • Koppla ihop bägge enheterna på LAN sidan med en TP-kabel.

Om du har gjort rätt, så kommer dina datorer att få en IP adress tilldelad från EchoLife HG8245. Tänker du köra servrar som behöver nås från internet, då konfigurerar du portforward på EchoLife HG8245. På sidan 297 så står det hur man konfigurerar detta (Huawei kallar detta för PortMapping).
Citera
2012-11-15, 11:54
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Jag har fått nytt fiberbredband. Leverantören har dragit nya fiberkablar i väggen, och vi har fått ny router. Problemet är att routern från leverantören ansluts med fiberkabel på WAN port. Anledningen till att jag måste använda denna router är att den är satt upp med flera vlan(?) för VoIP och TV, samt att den har fiberanslutning på WAN port.
Jag vill hellre använda min egen router (WNDR3700), eftersom jag har lagt in DD-WRT och den har bättre WiFi signal bland annat.

Hur sätter jag då upp nätverket så att all internettrafik går till min egen router? Skall jag sätta min egen router i LAN port på leverantörs router fast i en annan IP range? Skall jag bara sätta min egen router i DMZ? Jag skall i tilläg köra en server på min egen router, som jag funderar på att köpa ett domännamn till. Serven bör kanske också stå i DMZ på min egen router?

Läste dåligt först.
Men borde det inte gå att brygga en av portarna och där koppla på din egna router?
Citera
2012-11-15, 16:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Läste dåligt först.
Men borde det inte gå att brygga en av portarna och där koppla på din egna router?

Det beror på. Leverantören KAN välja att "låsa ner" de där burkarna. Antingen helt eller delvis. Så svaret på frågan beror på hur "snäll" leverantören är.

Jag _skulle kunna tänka mig_ att leverantören i alla fall låst ner allt som har med TV och VoIP att göra för att minimera chansen att kunden stökar till något.
Citera
2012-11-15, 16:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj

Du får ta reda på om det finns NAT eller inte. Anslut datorn och kolla om du får en publik eller lokal adress. Lokal = 192.168.xx.xx. Är det en publik så är det bara att stänga av det trådlösa i den och ansluta din egen router till en LAN på Huawei. Alla inställningar gör du i din router.
Citera
2013-12-29, 16:29
Medlem
Vill bara säga jag löste detta genom OpenwRT och VLAN tagging, så nu är ISP:s router borttagen och jag får iptv och andra vlan genom min egen :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in