Jag läste nyligen en tämligen gammal artikel om hur vi lät Amerika studera våran ubåt Gotland som är i spetsen av ubåts teknologin. Och jag började undra varför vi glatt pallrar oss över dit och avslöjar vad man tycker borde vara hemlighetsstämplad teknologi.
Det kan inte vara nyttigt att visa världen och dessutom hjälpa andra hur de kan detektera våra fartyg som är menat att vi ska använda i krigstider. Varför gör vi detta? Jag är medveten om att vi har diverse utbyten med Amerika som det bland annat står i artikeln, men är det verkligen ett rättvist utbyte? Topnotch teknologi som vi är (åtminstonde var) ensamma om i utbyte mot JAS delar. Det låter inte rätt i mina öron.
Är det politikerna eller försvaret som har bestämt detta? Om det är politikerna, vilka är det? Statsministern? Försvarsministern? Jag har svårt att se att försvaret faktiskt skulle VELA detta. De måste ju vara hjärndöda isånafall. Våran nuvarande riksdag är ju inte särskilt förtjust i vårat försvar överhuvud taget. Det är ju bara SD och VP som ens är intresserad av att ha värnplikt. Medan resten tycker att det bara ska vara det under krigstider. Ungefär som att sätta på kondom efter att man har knullat.
Vad säger ni?
Artikeln:
http://www.fokus.se/2006/12/svensk-ubat-usas-skrack/