2012-11-18, 20:24
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Jag läste nyligen en tämligen gammal artikel om hur vi lät Amerika studera våran ubåt Gotland som är i spetsen av ubåts teknologin. Och jag började undra varför vi glatt pallrar oss över dit och avslöjar vad man tycker borde vara hemlighetsstämplad teknologi.

Det kan inte vara nyttigt att visa världen och dessutom hjälpa andra hur de kan detektera våra fartyg som är menat att vi ska använda i krigstider. Varför gör vi detta? Jag är medveten om att vi har diverse utbyten med Amerika som det bland annat står i artikeln, men är det verkligen ett rättvist utbyte? Topnotch teknologi som vi är (åtminstonde var) ensamma om i utbyte mot JAS delar. Det låter inte rätt i mina öron.

Är det politikerna eller försvaret som har bestämt detta? Om det är politikerna, vilka är det? Statsministern? Försvarsministern? Jag har svårt att se att försvaret faktiskt skulle VELA detta. De måste ju vara hjärndöda isånafall. Våran nuvarande riksdag är ju inte särskilt förtjust i vårat försvar överhuvud taget. Det är ju bara SD och VP som ens är intresserad av att ha värnplikt. Medan resten tycker att det bara ska vara det under krigstider. Ungefär som att sätta på kondom efter att man har knullat.

Vad säger ni?

Artikeln: http://www.fokus.se/2006/12/svensk-ubat-usas-skrack/
Citera
2012-11-18, 20:33
Medlem
Otroligt vilken NY artikel TS letat fram... allmänt känt att svenska ubåtsvapnet agerat B-styrka åt USA/Nato i många år... bra träning för alla..
Citera
2012-11-18, 20:41
Medlem
> Dessutom ägs ju försvarsindustrin av utländska intressen.

Mm..

> Vi kommer ju att få oerhört kompetenta officerare.

Kan han nog glömma, antar de bästa köps upp. I övrigt inget vi har nytta av direkt.

Kan ju även påpeka att det är inte så att tekniken är det häftiga. Amerikanarna kan kopiera skiten nu när de sett det göras och inser värdet. Men fram tills att de har en egen u-båt eller annan strategi som fyller luckan så gör de det bästa för att mitigera.
Citera
2012-11-18, 20:43
Medlem
GetBack2Kitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedonisten
Otroligt vilken NY artikel TS letat fram... allmänt känt att svenska ubåtsvapnet agerat B-styrka åt USA/Nato i många år... bra träning för alla..

Läste du ens vad jag skrev? Ja, det är känt. Men VARFÖR? Bra träning att man samarbetar, självklart. Men att avslöja sådana här saker är inte nyttigt. Och jag undrar om det är politikerna eller försvaret som beslutar sådana här dumma saker.
Citera
2012-11-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetBack2Kitchen
Läste du ens vad jag skrev? Ja, det är känt. Men VARFÖR? Bra träning att man samarbetar, självklart. Men att avslöja sådana här saker är inte nyttigt. Och jag undrar om det är politikerna eller försvaret som beslutar sådana här dumma saker.

Försvaret får pengar, inget vettigt att göra med dem, vi tjänar pengar bäst vi kan, best for all. U-båten existerar ju. Vi vill träna med den. De vill träna mot den. Vem är hotet egentligen? Kanske inte USA, då är det profit för båda.
Citera
2012-11-20, 11:21
Medlem
DoubleWoods avatar
FM bestämmer inte över FM.
Regering (Riksdagen) bestämmer över FM.

FM är - eller snarare var - endast ett politiskt instrument. Numera är det en demonstrator över vad FM och försvarsindustrin skulle kunna göra, samt en poänghämtare hos De Stora Killarna.

USAs flotta saknar mycket kompetens gällande s.k. brown water/littoral operations, något som Sverige råkar vara (ha varit) världsledande på, inte minst när det gäller ubåtsfrågan.

Alltså skickar USA en begäran om att få öva mot svenska ubåtar, och precis så blev det.
Svenskarna växte några centimeter över allt beröm och jänkarna lärde sig några hårda läxor.

Sverige är beroende av USAs välvilja till oss, alltså gör Sverige och svenska politiker (oavsett tillhörighet) allt för att hålla dem nöjda. Samtidigt håller USA oss med god vilja (så länge vi inte stör dem) och allehanda utbyte.

Svårare än så var det inte.
Det var inte första gången, och inte heller sista.
Citera
2012-11-20, 14:31
Medlem
Nate Blacks avatar
Eh, om vårt land hamnar i krig där vi måste försvara oss så är USA det enda land som egentligen kan kanske tänkas hjälpa till i vårt försvar (troligtvis inte de närmsta åren). Att byta information/teknologi med dem är bara nyttigt för oss. Annars står vi med skägget i brevlådan när stormakt röd anfaller, utan delar för Gripen och ett USA som inte är bra på att bekämpa AIP-båtar. Vad vinner vi på det?

Vidare tror jag att USA håller denna teknologi långt mer säkrare i icke-spridnings-synvinkel än vad vi kan tänkas göra. Jämförelsevis läcker Sverige som ett såll när det kommer till underrättelseuppgifter som kan vara till intresse för främmande makt.

Till sist så är detta ingen teknologi som USA tänkt investera i. De vill bara veta hur man upptäcker och bekämpar den. Alltså inget de vill köpa in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in