2012-11-19, 07:22
Medlem
Thegns avatar
Detta är alltså en tråd där man visar exempel på politiskt korrekt skrivna krönikor, ledare och andra offentliga debattinlägg. Om moderator finner tråden mer hemmahörande i Medier och journalistik får hen gärna flytta den dit.

Igår sprang jag på en av de mest politiskt korrekta krönikor jag någonsin läst och jag satte bokstavligen morgonkaffet i halsen när jag läste Jens Liljestrands krönika "Ett obehagligt förvandlingsnummer" (om Jens Liljestrands reflektioner angående den aktuella " SD-skandalen") i Sydsvenska Dagbladet av igår:

Länk till Jens Liljestrands krönika i Sydsvenskan

Som det anstår en politiskt korrekt formulerad text nuförtiden, ska det givetvis göras "motsatta" rasistiska kopplingar med termer som "den vite mannen" etcetera:

Citat:
Det som Kent Ekeroths mobilkamera registrerar är den vite mannens position i det offentliga rummet. Hans självklara tillträde, tillhörighet, anspråk på att bli lyssnad på och respekterad.

Och vad menar han här egentligen, när han återigen lyfter fram invandrare som några slags offerlamm? Vadå "just det"?

Citat:
Tänk efter nu. Tänk dig i stället att tre killar från Botkyrka eller Rosengård skulle löpa amok på öppen gata, för att sedan lämna platsen och nöjt konstatera, som Almqvist gör, att ingen vågar följa efter: ”Alla blev rädda för oss.”

Tänk sedan att polisen kommer. Hur hade de tre invandrarkillarna reagerat då?

Just det.

Den omvända rasismen och offermentaliteten tar aldrig slut i Jens Liljestrands krönika:

Citat:
Efter det misslyckade terrordådet på Drottninggatan, bara ett stenkast från Kungsgatan, skrev författaren Jonas Hassen Khemiri texten ”Jag ringer mina bröder”, om hur ursprung, hårfärg och namn skuldbelägger en hel grupp. Någon sådan bok kommer aldrig att skrivas om oss vita svenska medelklassmän.

Tankar, reflektioner, kommentarer? Andra exempel på "duktigt" politiskt korrekt formulerade texter i offentliga sammanhang? Diskutera!
Senast redigerad av Thegn 2012-11-19 kl. 07:29.
Citera
2012-11-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Om moderator finner tråden mer hemmahörande i Medier och journalistik får hen gärna flytta den dit.
Moderator flyttar tråden om hen tycker den ska flyttas, vare sig du ger tillåtelse eller inte. Desutom är väl konspirationsforumet tydligen rätt plats:

Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Andra exempel på "duktigt" politiskt korrekt formulerade texter i offentliga sammanhang? Diskutera!

En del av PK konspirationen alltså... fast några bevis lägger du inte fram. En sak som man bara sådär magiskt veet?
Citera
2012-11-20, 09:11
Moderator
Siegfrids avatar
Till Medier & Journalistik.
/Mod.
Citera
2012-11-20, 09:14
Medlem
Citat:
Tänk dig i stället att tre killar från Botkyrka eller Rosengård skulle löpa amok på öppen gata, för att sedan lämna platsen

Behöver inte föreställa mig det, det händer varje dag, varje minut i Sverige......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in