2005-04-17, 13:29
Det behövs en liten Flashbacks "Guide Michelin" här, dels för de infödda och de som besöker platserna där vi bor såväl i Sverige som utomlands.
Här kan vi berätta var vi äter bäst i de städer vi bor/bott i osv.
Då jag huserar i 08-området tänker jag ge ut mina utmärkelser till de restauranger i området jag verkligen gillar.
Kategorierna jag valt är ingen regel, ni kan nominera era favvisar i hur många eller få som helst och lägga till ytterligare kategorier allt efter vad som passar.
Allt från varmkorv till piggvar och allt däremellan kan listas. Skriv gärna en liten informerande kommentar om ställena.
Stockholm
Gourmet:
Edsbacka Krog i Sollentuna
Förtjänar sina Michelinstjärnor och missa inte de ofta prisvärda luncherna.
Franska Matsalen, Grand Hotel
Här avnjöt jag min mest perfekta biffstek jag fått i Sverige. Utmärkt vinlista som inte rånar dig för mycket.
Operakällaren
Fantastisk mat men jag saknar lite det förnämliga smörgåsbord man dukade upp på 80 och 90-talen. Vinet för dyrt ta en stark istället (även om denna också är svindyr)
Bon Lloc
Avsmakningsmenyn är dyr men otroligt god. Åt här för första gången för inte så jäkla länge sen och blev klart impad.
F 12
Hette Fredsgatan 12 förut. God mat men här äter man med ögat med, maten är snygg att se på.
Svensk husmanskost:
Eriks Bakficka
Husmansluncherna här är (nästan) lika gott som mammas mat, hit smiter jag in om jag kan gama åt mig diverse ärenden som förlänger lunchrasten.
Italienskt:
La Camera
Gamla Martini i ny regi, maten är fortfarande god. Det gamla Martinigänget äger restaurang Sopranos nu som också rekommenderas. Mycket god pasta.
Ciao Ciao "Due"
Bra italienare, huvudstadens bästa pizza enligt undertecknad.
La Famiglia
Kanonbra italienare, prova "dagens färska pasta", alltid gott.
Asiatiskt:
MoonCake
I Sthlms "kineskvarter" på Luntmakargatan, svindyrt men förbannat gott.
East
Deras yakiniku är supergod, men ett trendhak sedan starten har det väl varit?
(Förr var Guldhästen på Nybrogatan min favoritasiat men icke längre, tyvärr...)
Snabbmat:
Pizza Hut
"Gourmanden" Mysonoxen är avslöjad. Jag brukar gilla att sitta med polarna och beställa in en pizza och en kanna öl (den som dricker upp sin kanna först innan den blir avslagen vinner). Av nån anledning gillar jag pizzorna där, precis som burgarna på
Burger King
och
Max
och jag erkänner att jag saknar Clock, speciellt tiden man kunde å en slice från Pizza Hut
Fler förslag i Sthlm och annorstädes välkomnas som sagt med glädje
Här kan vi berätta var vi äter bäst i de städer vi bor/bott i osv.
Då jag huserar i 08-området tänker jag ge ut mina utmärkelser till de restauranger i området jag verkligen gillar.
Kategorierna jag valt är ingen regel, ni kan nominera era favvisar i hur många eller få som helst och lägga till ytterligare kategorier allt efter vad som passar.
Allt från varmkorv till piggvar och allt däremellan kan listas. Skriv gärna en liten informerande kommentar om ställena.
Stockholm
Gourmet:
Edsbacka Krog i Sollentuna
Förtjänar sina Michelinstjärnor och missa inte de ofta prisvärda luncherna.
Franska Matsalen, Grand Hotel
Här avnjöt jag min mest perfekta biffstek jag fått i Sverige. Utmärkt vinlista som inte rånar dig för mycket.
Operakällaren
Fantastisk mat men jag saknar lite det förnämliga smörgåsbord man dukade upp på 80 och 90-talen. Vinet för dyrt ta en stark istället (även om denna också är svindyr)
Bon Lloc
Avsmakningsmenyn är dyr men otroligt god. Åt här för första gången för inte så jäkla länge sen och blev klart impad.
F 12
Hette Fredsgatan 12 förut. God mat men här äter man med ögat med, maten är snygg att se på.
Svensk husmanskost:
Eriks Bakficka
Husmansluncherna här är (nästan) lika gott som mammas mat, hit smiter jag in om jag kan gama åt mig diverse ärenden som förlänger lunchrasten.
Italienskt:
La Camera
Gamla Martini i ny regi, maten är fortfarande god. Det gamla Martinigänget äger restaurang Sopranos nu som också rekommenderas. Mycket god pasta.
Ciao Ciao "Due"
Bra italienare, huvudstadens bästa pizza enligt undertecknad.
La Famiglia
Kanonbra italienare, prova "dagens färska pasta", alltid gott.
Asiatiskt:
MoonCake
I Sthlms "kineskvarter" på Luntmakargatan, svindyrt men förbannat gott.
East
Deras yakiniku är supergod, men ett trendhak sedan starten har det väl varit?
(Förr var Guldhästen på Nybrogatan min favoritasiat men icke längre, tyvärr...)
Snabbmat:
Pizza Hut
"Gourmanden" Mysonoxen är avslöjad. Jag brukar gilla att sitta med polarna och beställa in en pizza och en kanna öl (den som dricker upp sin kanna först innan den blir avslagen vinner). Av nån anledning gillar jag pizzorna där, precis som burgarna på
Burger King
och
Max
och jag erkänner att jag saknar Clock, speciellt tiden man kunde å en slice från Pizza Hut
Fler förslag i Sthlm och annorstädes välkomnas som sagt med glädje