2012-11-22, 11:29
Medlem
dannutts avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15815906.ab

Känns väl som generellt bra nyheter när grannarna verkar fatta vad som ska göras...

"Många som började röka hasch som unga är i dag vuxna med ett förnuftigt förhållande till drogen, de röker kanske en – två gånger i veckan, sade Jensen i en tidigare intervju med Sydsvenskan."

Känner att jag passar in ganska bra i den folkgruppen, skulle gärna se Cannabis på marknaden i ett system liknande Systembolaget. 20 åldersgräns, information om skador och eventuella risker osv osv med skattereglering. Vi drar väl in rätt bra med skatt på Systembolaget kan jag tänka mig?

Vad tycker ni ?
Citera
2012-11-22, 11:41
Medlem
whaks avatar
Jag har aldrig rökt canabis och har inga planer på det heller.
Men jag är för att legalisera det.

Dock skall det inte säljas hur som helst, utan det skall vara kontrollerat.
Tex som systembolaget, kanske på vissa krogar, fik eller liknande.

Då skulle vi ju även få in skattepengar.
Citera
2012-11-22, 11:42
Medlem
håller med, är trött på att bli kallad för knarkare bara för att man röker. Nolltoleransen ställer till med mer problem än den löser.
Citera
2012-11-22, 11:58
Medlem
I dagens läge är det ju polisen, rättsstaten som.gör att man mår dåligt, - inte cannabisen
Citera
2012-11-22, 11:59
Medlem
SunshineBlinds avatar
Det är narkotikapolitikens dödskamp vi ser just nu. De sista, desperata försöken att försöka hålla ute internationella tendenser i en globaliserad värld.
Citera
2012-11-22, 12:33
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineBlind
Det är narkotikapolitikens dödskamp vi ser just nu. De sista, desperata försöken att försöka hålla ute internationella tendenser i en globaliserad värld.

Håller med, kan vi förvänta oss en revolt / revolution snart i politiken gällandes detta ?
Rör vi oss mot en " friare " värld där man kan få bestämma vad man sätter i sig och vad man gör med sin egen kropp gällandes droger ?
Citera
2012-11-22, 13:54
Medlem
HighTemplars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannutt
Håller med, kan vi förvänta oss en revolt / revolution snart i politiken gällandes detta ?
Rör vi oss mot en " friare " värld där man kan få bestämma vad man sätter i sig och vad man gör med sin egen kropp gällandes droger ?
Jag tror att tyngre droger än cannabis tyvärr är en bra bit bort men att det börjar pratas om legalisering eller en avkriminalisering av CB i vettigare länder är bara en bra sak. Synd bara att "informationen" som publiceras i mainstream-media här i Sverige får oss att framstå som nordens NordKorea.

Får hoppas revolutionen börjar nu inom de närmsta åren.
Citera
2012-11-22, 13:57
Medlem
Vänta bara några år... Klimatet förändras snabbt
Citera
2012-11-22, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Vänta bara några år... Klimatet förändras snabbt

Tror du det i landet lagom? Sverige är nog säkerligen sista landet att legalisera cannabis, trångsynta idioter i regeringen.
Citera
2012-11-22, 14:13
Medlem
HighTemplars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry
Tror du det i landet lagom? Sverige är nog säkerligen sista landet att legalisera cannabis, trångsynta idioter i regeringen.
Inte bara i regeringen. Vi har blivit indoktrinerade sen barnsben här att tro att allt redan olagligt bruk av vilken drog som helst kommer leda till ett heroinmissbruk och majoriteten håller kvar vid detta.
Citera
2012-11-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry

Ja visst fan är dem trångsynta, men sen får man tänka också att medelåldern i riksdagen 2006 var ca 47 år, idag har den nog inte förändrats något lavinartat,

Den största gruppen som röker cannabis i Sverige kan jag tänka mig är mellan 18-25 år & det är dem som är mest aktiva och följer den här debatten och propagerar för den osv. För att dra en parallell mellan dem som sitter i riksdagen idag & aktiva Cannabisaktivister så tror jag tyvärr det är för stor olikhet mellan dem som sitter i styret idag & cannabisaktivisternas uppväxt & syn på cannabis.

För min egen konspiration är, är du uppväxt på 90 talet idag, så tror jag att minst 50% mer än folket som växte upp på 70-80 talet dvs om du inte bodde i skåne & var mycket i danmark, har kommit i kontakt med cannabis än den äldre generationen.
JUST DÄRFÖR tror jag också att eftersom 80-90 talisterna är uppväxta i en ungdom där det accepteras av din umgängeskrets och det inte ses på som så stor synd, dem är mycket mer beresta och förstår att Sveriges narkotikapolitik är jävligt stram när dem kommer till t.ex Spanien, USA, Ja köpenhamn räcker ju i stor mån.

Iaf to the point.

Jag tror att en legalisering av CANNABIS främst kommer till folkomröstning 2025 kanske, när den yngre generationen av Sverige (idag då dvs) får sitta med och bestämma. Då dem äldre trötta damerna & herrarna har lämnat sina stolar och vårt land är redo för att låta Dödsknarket flöda.

Men jag vet inte om jag tror på en legalisation även om jag är "dailystoner", tror mer på ett lagförslag som tar bort den trångsynta jävla lag som förbjuder dig att ha det i kroppen. Dvs en av kriminalisering av Cannabis för eget bruk & kanske en mer kontrollerad form av försäljning så ungdomsgrupperna slipper komma i kontakt med dem s.k "Dealers" som numera har oftast rätt mycket i produktutbud.

MEN VISST FAN VILL JAG HA EN LEGALISATION I DANMARK, men eftersom det är så liberalt där redan är nog den enda skillnaden som skulle uppkomma är att slippa deala med though guysen på chriss & att dem kanske öppnar lite coffeshops osv. Dock tror jag att köpenhamn hade tjänat enormt på en legalisation.

Det kanske blev lite såsigt men har inte kontrollerat texten för 5 öre då jag är "in a hurry".

Tack för mig

Over and out!
Citera
2012-11-22, 14:30
Medlem
Balonzos avatar
Det kommer nog ta en 5 eller 6 val innan vi har apotek som säljer cannabis skulle jag tro. Det är inget som ligger runt hörnet sålänge 50 och 60-talisterna har makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in