Jag har gått och funderat på hur sexuell selektion startar.
Låt oss anta att vi har en art som är under starkt selektionstryck. Såpass starkt att någon sexuell preferens egentligen inte finns; hane och hona parar sig alltid med den första den möter, eftersom chanserna att få para sig är så små.
Sedan upphör plötsligt trycket (matbrist, predatorer, eller vad det än är) och det finns plötsligt mängder av potentiella partners att para sig med. Allteftersom generationerna lever och dör så borde det med tiden bli en stark sexuell selektion istället.
Frågan är, vad bestämmer vilken egenskap som kommer att premieras sexuellt? Om vi pratar om en fågel, vad bestämmer om det blir färg, sång, storlek, eller kamp mellan hannar som premieras?
Om vi antar att det är hannen som utvecklar sexuella attribut, har honan under hela den tid som förflyter i mitt exempel haft denna preferens, eller utvecklas preferensen samtidigt som det sexuella attributet?
Jag vore tacksam om någon kunnigare än jag ville klarlägga detta, alternativt tipsa om någon bok som behandlar sexuell selektion. Jag är ren amatör inom evolutionsbiologin, så påpeka gärna om mitt exempel brister någonstans.