Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-29, 10:00
  #1
Medlem
Väldigt nya på forumet som kanske några av er lagt märket till. Även trots att jag är ny på denna bräda försöker jag dra mitt strå till stacken och hjälpa till så gott det går.

Även trotts att flashback redan har en PCT tråd, så känns det som många här inne och på andra brädor saknar kunskapen och säkerheten på hur deras PCT ska se ut. Förhoppningsvis kan jag med hjälp av denna tråd lösa ett och annat frågetecken samtidigt som vi djup dyker lite mer i själva PCT'n och på vilka olika sätt man kan utföra en PCT på.

Jag skulle säga att det i grund och botten bara finns 1 PCT, men med tiden har detta växt och idag skulle jag kunna säga att de är 3 huvud PCT's och sedan har vi flertalet olika och mer avancerade PCT's utgrenade från dessa "huvud PCT's".

PCT (Post Cycle Therapy) är vad jag lärt mig mycket av en individuell process. Du måste hitta preparatet som just funkar för dig och med till vilka doser du bör hålla dig till. Men fortfarande finns det riktlinjer du bör följa då du är osäker.

PCT #1 SERM (Selective Estrogen Receptor Modulator)
Idén med SERM är enkel. SERM fungerar som en östrogen och/eller anti-östrogen i våra kroppar. Enkelt förklarat så slåss östrogenet från en SERM PCT med kroppens egna östrogen från dess receptorer och vinner.

Östrogenet från en SERM PCT binder alltså sig till dina östrogenreceptorer innan... hur ska jag säga detta, östrogenet i din kropp hinner binda sig. Östrogenet som din kropp producerar kommer fortfarande flöda fritt i ditt blodomlopp men kommer inte ha någon möjlighet att binda sig till dennes receptorer. WIN!

Denna åtgärd lurar kroppen i tron om att det i nuläget inte finns något östrogen att ha tillgodo. ”Då inget östrogen existerar” vad kroppen vet så kommer den besluta sig att göra mer. De enda sättet kroppen kan producera mer östrogen är genom att producera mer testosteron för att i sin tur konvertera överflödet av testosteron till östrogen.

Det är just såhär en SERM PCT stimulerar LH och FSH hormonerna. LH och FSH är hormoner i vår kropp som i regel stimulerar och reglerar produktionen av vårt eget testosteron. Ju högre mängder vi lyckas ha av dessa två hormoner per blodvolym desto rikare blir signalen om att producera större mängd testosteron.

Alltså, SERM stimulerar LH och FSH hormon som i sin tur kommer försöka att påskynda processen av testosteron produktion.

En SERM PCT är perfekt då du gått på en lätt steroidcykel. En lätt cykel i mina ögon är en cykel där du endast använder dig av ett preparat i begränsad mängd. Testosteron, Dboll, Deca är vissa preparat som jag anser enkla då du använder dem i rimliga mängder och för sig själv. SERM är en utmärkt PCT för den som inte vill blanda in HCG i sin cykel, och i många fall räcker SERM för att bli relativt återhämtad efter en lätt steroidcykel.

PCT upplägg;

(vid snabba estrar.)
Testosteron Propionat, Dboll, NPP mm.
4 dagar efter sista intag påbörjas en så kallad SERM behandling.

(vid långsamma estrar)
Testo/Tren/Mast/Deca alla E och C former mm.
10 – 14 dagar efter sista intag påbörjas en så kallad SERM behandling.

3 olika val av SERM produkter.
# 1 Nolvadex 40mg under 14 dagar, följt av 20mg under 28 dagar.
# 2 Torimefine 60mg under 14 dagar, följt av 40mg under 28 dagar.
# 3 Clomid 50mg under 42 dagar.

Viktigt att notera här är att du påbörjar en SERM behandling beroende på vilken ester du använt dig av. Desto snabbare ester desto snabbare påbörjar du din behandling mot östrogenet.
Du bör även veta att HCG inte kommer ha någon inverkan på din SERM behandling. Jag lägger helt enkelt HCG på is för tillfället och återkommer ikväll om de resterande PCT behandlingarna.

Mvh
Bola-san

Coming up:
PCT #2 AI
PCT #3 HCG
Snabb kurs i "boll kontroll" (folk som är oroliga om sina pungkulor)
__________________
Senast redigerad av Bola-San 2012-11-29 kl. 10:02.
Citera
2012-11-29, 14:31
  #2
Medlem
AI (Aromatase Inhibitor)

I detta kapitel ska vi prata om Aromasin.

”Aromasin är indicerat för behandling av avancerad bröstcancer hos kvinnor i naturligt eller inducerat postmenopausalt tillstånd.” Aromasin är en “självmordsbenägen hämmare”, dess effektivitet påverkas inte av en SERM cykel (PCT #1 som vi tidigare diskuterat). Alltså är en aromasin kur tillsammans med en SERM cykel att förslå.

Varför?
Jo om man använder en typ 2 hämmare så som adex tillsammans med en SERM cykel så blir effekten av preparaten väsentligt försvagad. Detta handlar om funktionen hos preparaten och var de aktiveras i kroppen.

Istället för att sätta sig på östrogenets receptorer som nolva gör så kommer AI att fästa sig till enzymet kallat “Aromatas”. Då Aromasin fäster på detta enzym så bromsas omvandlingen av testosteron till östrogen, genom detta kan vi sänka den totala östrogennivån i kroppen.

När den suppresiva föreningen har lämnat kroppen (under vår SERM behandling) är testosteron och östrogenet ration i kroppen i obalans. Det östrogena hormonet är betydligt högre än våra testosteron nivåer. Det är därför vi mår som “skit” under denna tid.

I ett försök att hålla våra nivår någerlunda normala så förslår jag en aromasin behandling tillsammans med våran SERM cykel. Att lägga till aromasin i din PCT bör lindra dina problem med en obalanserad hormon ratio. Aromasin har även visats i studier att den kan höja testosteronnivåerna i kroppen. (hittar tyvärr inte studien som är djupgående på ämnet. Återkommer då jag fått tag i den.)

SERM och AI är två områden i PCT djungeln. SERM är och ska vara en del av VARJE enskild PCT cykel du någonsin gör. De är den mest grundläggande formen av en PCT. Hur du doserar din SERM kur bör aldrig ändras. Doser som bör ändras och vara individuella är de extra tilläggen du gör i din SERM cykel. Exempel på detta är AI och HCG!

Mvh
Bola-san
Citera
2012-11-29, 21:02
  #3
Medlem
Så were on it, igen. Efter att internet var struligt igår då jag kom hem, så kör vi idag istället. Ämnet vi täcker idag är fortfarande en fördjupning på PCT men inom området HCG.

PCT #3 HCG (Human Chorionic Gonadotropin):
HCG, favorit preparatet vid en PCT för många som håller på med doping. De används också i vissa fall under en pågående steroidkur för att minska förminskningen av pungen (detta är en bieffekter som alltid uppstår, men ej är vidare farlig på korta och låg doserade kurer).

HCG kommer i pulverform. Därefter får mottagaren sköta blandningen av pulvret själv. HCG blandas med en steril koksaltlösning även kallat natriumklorid. Denna vätska injiceras sedan i den subkutana vänvaden.

Det HCG gör är att den "härmar" LH-signalen (LH = hormon). Så när en injektion av HCG uppstår så skapas en exogen källa för falskt LH. Denna falska signal av LH kommer få dina testiklar att producera testosteoron även trotts att du tillför en överdriven mängd av hormoner via ditt steroidbruk. Tänk på att de är både LH och FSH som har frisläppts i dessa mängder på grund av AAS.

Eftersom kroppen känner igen föreningen från AAS som sin egna LH produktion, kommer den samtidigt sluta producera LH från testiklarna då de redan finns i så pass höga mängder i kroppen. Därför är HCG suppressiv vår endogena LH-signal.

HCG kommer även kunna stimulera hypofysen som i sin tur motar ett hormon kallat GnRH. När hypofysen får tillgång till hormonet GnRH kommer den skicka ut signaler som kallar på en utökat produktion av LH och FSH-hormon.

Som vi har lärt oss så stimulerar HCG hypofysen, men de kommer att kunna stimulera hypofysen i en mycket högre takt då ens testosteron nivåer är på väg ned. Alltså. När du slutar att injicera den suppresiva föreningen (AAS) kommer nivån av denna förening i vår kropp att sakta sjunka. Takten de tar för suppresiva föreningen att sjunka beror på vilken ester du har använt.

Alfa sub-styrenheter, är en faktor som ger material så att våra testiklar måste och kan producera testosteron. Detta sker inte bara genom olika signaler utan även genom olika metaboliska vägar.
__________________
Senast redigerad av Bigorexia 2012-12-02 kl. 13:14.
Citera
2012-11-29, 22:29
  #4
Medlem
Snabb kurs i "boll kontroll" (folk som är oroliga om sina pungkulor)

Har inte haft den tid jag velat att skriva klart hela min information om PCT, men här kommer sista delen om PCT. Hoppas ni njuter även av detta avsnitt.

Jag anser att alla tyngre cykler ska inneha en veckodos av HCG. En tung cykel är då du är och leker med 3 preparat eller flera samtidigt. Exempel Deca, Testo, Mast.

Är du på en tung cykel ska du ta 1000 UI EW i fem veckor efter detta tar du ett uppehåll på en vecka för att sedan starta om med fem nya veckor av sammanlagt 5000 IU. Gör detta under hela cykeln för att minimera skadan på dina testiklar.

Blast fas:
Denna fas sker då du väntar på att dina föreningar lämnar kroppen. Alltså inleds denna fas direkt då du tar din sista injektion eller orala ester. Blast fasen fortsätter upp till fyra dagar innan din SERM-behandling och är endast nödvändigt om du ej har kört HCG under din AAS cykel.

Olika typer av Blaster:
#1 750 UI ED
#2 1000 UI EoD (Denna blast kan köras även trotts att du kört HCG under kuren, bara för att garantera att du snabbt är på banan trotts att du inte brukar AAS.)
#3 1500 UI EoD

Varför vi väljer att blasta med HCG beror på att vi helt enkelt skippade att köra HCG under kuren (vilket jag brukar göra), och/eller vill garantera att våra bollar fortfarande lever och samtidigt minskar vi tiden för bollarna att återhämta sig än om vi skulle gå av "cold turkey".

Eftersom HCG direkt stimulerar aromatiseringen i din Leydigcell kan vissa människor utveckla så kallad gynokomasti (Bitch tits) vid höga doser av HCG. Innan du kliver på en HCG blast är de viktigt att du är säker på hur känslig du är mot GYNO. Är du osäker på hur känslig du egentligen är så rekommenderar jag dig att du börjar med ED blast på en dos runt 500UI.

3 anledningar till varför du ska ha "boll kontroll":
#1 för att kunna testa dina testiklar och se om de kommer kunna producera testosteron till samma kapacitet som vanligt. Om testiklarna inte kan producera testosteron till maximal kapacitet har du utvecklad så kallad hypogonadism. De kan vara klokt att ta ett blodprov under denna tid för att se om du uppnått dina testosteronnivåer inom fysiologiska omfång. Om du inte lyckats uppnå en stabil testosteron nivå efter din HCG blast är de ingen ide att avsluta din HCG kur. Du borde istället fortsätta med din HCG blast samtidigt som du kliver på din SERM-behandling.

#2 Genom att blasta HCG under denna tid ser vi till att vår testosteron produktion är inom fysiologisk omfång. Vilket gör att vi inte går in i ett katabolt stadium.

#3 För att stimulera hypofysen. Med en stimulerad hypofys får testiklarna de "material" de behöver för att producera testosteron.

Så. Detta borde täcka alla frågetäcken någon kan ha där ute. Är de slarvigt skrivit, saknas något eller har ni fortfarande frågetäcken kan ni gärna kontakta mig via PM eller här i tråden.

Lycka till
Bola-San
__________________
Senast redigerad av Bigorexia 2012-12-10 kl. 17:18.
Citera
2012-11-29, 23:24
  #5
Medlem
Ser bra ut, men har jag förstått det rätt att Nolvadex är en SERM-produkt?
Har tänkt att hoppa på en Dboll kur någon gång efter nyår 30mg och som pct är det tänkt att iallafall köra 40mg Nolva i 7dagar och sedan börja med 1 om dagen i 23-30 dagar till. Är det verkligen värt att köra 40mg i 2 veckor istället för 20? Och varför köra det 4 dagar efter avslutad kur när halveringstiden på dboll är rätt låg? Bara nyfiken

mvh
Citera
2012-11-29, 23:27
  #6
Medlem
BodyGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFL
Ser bra ut, men har jag förstått det rätt att Nolvadex är en SERM-produkt?
Har tänkt att hoppa på en Dboll kur någon gång efter nyår 30mg och som pct är det tänkt att iallafall köra 40mg Nolva i 7dagar och sedan börja med 1 om dagen i 23-30 dagar till. Är det verkligen värt att köra 40mg i 2 veckor istället för 20? Och varför köra det 4 dagar efter avslutad kur när halveringstiden på dboll är rätt låg? Bara nyfiken

mvh

Efter dbolkur käkar du första nolvan dagen efter sista dbolen.
Citera
2012-11-30, 00:10
  #7
Medlem
chebmamis avatar
Bra initiativ!

Är det inte rekommenderat att börja med pct DIREKT efter avslutad kur, tex på Testo-e?
Citera
2012-11-30, 01:09
  #8
Medlem
MaxOn123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chebmami
Bra initiativ!

Är det inte rekommenderat att börja med pct DIREKT efter avslutad kur, tex på Testo-e?

Svar: Nej.
Citera
2012-11-30, 06:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFL
Ser bra ut, men har jag förstått det rätt att Nolvadex är en SERM-produkt?
Har tänkt att hoppa på en Dboll kur någon gång efter nyår 30mg och som pct är det tänkt att iallafall köra 40mg Nolva i 7dagar och sedan börja med 1 om dagen i 23-30 dagar till. Är det verkligen värt att köra 40mg i 2 veckor istället för 20? Och varför köra det 4 dagar efter avslutad kur när halveringstiden på dboll är rätt låg? Bara nyfiken

mvh
Det flesta orala är så pass snabba att du inleder PCT efter 1 dag och i vissa udda fall 2 - 4 dagar efter avslut!
Dbollar hoppar du på PCT 1 - 2 dagar efter avslut!

Citat:
Ursprungligen postat av chebmami
Bra initiativ!

Är det inte rekommenderat att börja med pct DIREKT efter avslutad kur, tex på Testo-e?
Nej de är det inte chebmami! I första artikeln skriver jag om vad som är bäst vid en Testo E kur (långsam Ester). Här rekommenderas det att inleda en SERM behandling 14 dagar efter sista injektion.

Mvh
Citera
2012-12-01, 12:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bola-San
Det flesta orala är så pass snabba att du inleder PCT efter 1 dag och i vissa udda fall 2 - 4 dagar efter avslut!
Dbollar hoppar du på PCT 1 - 2 dagar efter avslut!

Mvh

Jo, det vet jag, angående dboll men tänkte att du hade skrivit 4 dagar efter, det var därför jag blev fundersam!

Trevlig helg!
Citera
2012-12-01, 13:27
  #11
Medlem
informativ tråd.

Om jag tex ska kura i 4 veckor för att ha ett jämnt antal dagar, när ska jag påbörja PCT behandlingen?

Jag har bestämt mig för en maxlängd på 3 veckor, vilket borde minimera skadeverkningarna och jag behöver dessutom inte mer.

Jag äter Testo E och Masteron (Masteron motverkar ju Bitch Tits tex). Rek PCT?
Citera
2012-12-01, 13:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkiced
informativ tråd.

Om jag tex ska kura i 4 veckor för att ha ett jämnt antal dagar, när ska jag påbörja PCT behandlingen?

Jag har bestämt mig för en maxlängd på 3 veckor, vilket borde minimera skadeverkningarna och jag behöver dessutom inte mer.

Jag äter Testo E och Masteron (Masteron motverkar ju Bitch Tits tex). Rek PCT?

Du skrev ju ett väldigt bra inlägg förut såg jag i någon tråd, är du ny inom AAS? Testo E brukar inte börja kicka in förrän vid vecka 5-6 så att köra i 4 veckor är alldeles för lite, rekommenderat och ändå bra längd är 10-12 veckor. Testot är kvar i kroppen i två veckor efter sista sticket så 14 dagar efteråt börjar du din PCT.

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback