Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-05, 00:20
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Pops i Vintermstarnas final:
Det viskas i mitt ra att cannabis r marijuana.
Legaliseringen r nra?!
Citera
2023-03-05, 08:04
Medlem
eternussermos avatar
Jag stller alltid upp, det vet du

- Daniel Nannskog till Yvette Hermundstad under Vasaloppet
Citera
2023-03-07, 10:19
Medlem
Det r ju fr dligt

-Jens Burman mest hela tiden.
Citera
2023-03-11, 18:08
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Det r ju fr dligt

-Jens Burman mest hela tiden.

Favorit i repris efter dagens 25:e plats i Kollen.

Citat:
N, det r fr dligt.
Citera
2023-03-17, 13:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Kajsa Kling under grdagens Super-G:

- Han kommer p travers.
Jag trodde att han kom p skidor. r travers ngot slags fikonsprk inom utfrskningen fr att komma p tvrs?
Citera
2023-03-17, 16:41
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Kajsa Kling under grdagens Super-G:

- Han kommer p travers.
Jag trodde att han kom p skidor. r travers ngot slags fikonsprk inom utfrskningen fr att komma p tvrs?

Fr att citera Svensk ordbok:

travers lyftkransanordning fr vgrt frflyttning ovanfr marken med hjlp av en lpvagn i en tvrbalk med skena

Lter bkigt.

"Traversen" brukar de kalla ett parti i slutdelen av Kitzbhels strtlopp dr de ker p skr, nstan lika mycket i sidled - p tvren - som i lngsled. Kanske kommer det drifrn. Eller s r det bara svengelska.
Citera
2023-03-17, 18:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Fr att citera Svensk ordbok:

travers lyftkransanordning fr vgrt frflyttning ovanfr marken med hjlp av en lpvagn i en tvrbalk med skena

Lter bkigt.

"Traversen" brukar de kalla ett parti i slutdelen av Kitzbhels strtlopp dr de ker p skr, nstan lika mycket i sidled - p tvren - som i lngsled. Kanske kommer det drifrn. Eller s r det bara svengelska.

Jo jag vet vad en travers r, men dremot visste jag inte att en del i Kitzbhels strtlopp kallades fr det. Kan hon ha blandat ihop det gngse uttrycket p tvrs med det i s fall eller r det fler som sger s inom utfrskningen? Hur skulle det kunna ses som svengelska, r det en engelsk term traverse som dpt passagen i Kitzbhels strtlopp? r det lite grann som chikan och hrnl?
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-03-17 kl. 18:38.
Citera
2023-03-17, 18:43
Medlem
Citat:
Jo jag vet vad en travers r, men dremot visste jag inte att en del i Kitzbhels strtlopp kallades fr det. Kan hon ha blandat ihop det gngse uttrycket p tvren med det i s fall eller r det fler som sger s inom utfrskningen? Hur skulle det kunna ses som svengelska, r det en engelsk term traverse som dpt passagen i Kitzbhels strtlopp? r det lite grann som chikan och hrnl?

Det r fler som sger s och r inte srskilt ovanligt. Jag har aldrig reflekterat ver riktigheten i uttrycket dock.

"Hocke" (istllet fr "fartstllning", men ej synonym) r ett annat utfrskningsuttryck som dyker upp ibland, srskilt frn Lindell-Vikarby. Taget frn norskan, som i sin tur tagit det frn tyskan i hyfsad nrtid om jag minns rtt.
Citera
2023-03-17, 18:55
Medlem
Travers i den meningen r enligt mig vedertaget, vilket ocks bekrftas av snabb slagning i SAOB. Ursprung i franskan.
Citera
2023-03-17, 19:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det r fler som sger s och r inte srskilt ovanligt. Jag har aldrig reflekterat ver riktigheten i uttrycket dock.

Det r ju uppenbarligen s att det blivit en utbredd missuppfattning fr det r ju p tvrs eller p tvren de kommer. Om det sedan r utvecklat frn benmningen p slutdelen i Kitzbhels strtlopp som gett upphov till detta och om det r svenskt eller internationellt r svrt att veta.

Citat:
"Hocke" (istllet fr "fartstllning", men ej synonym) r ett annat utfrskningsuttryck som dyker upp ibland, srskilt frn Lindell-Vikarby. Taget frn norskan, som i sin tur tagit det frn tyskan i hyfsad nrtid om jag minns rtt.

Det r vl ungefr som svenska att sitta p huk.
Citera
2023-03-17, 19:01
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Travers i den meningen r enligt mig vedertaget, vilket ocks bekrftas av snabb slagning i SAOB. Ursprung i franskan.
Ja, inte sllsynt inom alpina skidkningen. Kan tnka mig att de tagit det frn ridsporten dr hstarna traverserar.
Citera
2023-03-17, 19:21
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Jag trodde att hon sa "hockey" och frstod inte riktigt liknelsen . Annars r ju "gget" eller "ggstllning" rtt etablerat och lttbegripligt.

Lindell-Vikarby svnger sig f.. ofta med ett lingo som skert r glasklart fr dem i branschen men inte lika mycket s fr vanligt folk. Nn p Viasat borde kanske ppeka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in