Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-17, 19:32
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ja, inte sllsynt inom alpina skidkningen. Kan tnka mig att de tagit det frn ridsporten dr hstarna traverserar.

Enligt Svenska Akademiens ordbok kan travers betyda:

Citat:
2) i frga om bredd l. sned riktning o. d.; srsk.

c) [jfr motsv. anv. av nor. travers o. eng. traverse; jfr v. TRAVERSERA 1 b] (i sht i vissa kretsar, mera tillf.) om frflyttning i sidled lngs bergssida l. ver berg(smassiv) frn en sida till en annan. TillFjlls 1940, s. 68. Frsket att fullflja traversen upp p Mrmapakte misslyckades. Tur 1941, s. 379.

https://svenska.se/saob/?id=T_2391-0019.8D5K
Citera
2023-03-17, 19:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Enligt Svenska Akademiens ordbok kan travers betyda:

https://svenska.se/saob/?id=T_2391-0019.8D5K

Det viktiga dr r det inom parentes: (i sht i vissa kretsar, mera tillf.), allts: i synnerhet i vissa kretsar, mera tillflligt.

Trots att jag sett alpina sndningar sedan VM i Portillo 1966 d Bengt-Erik Grahn krde ur i andra ket med stor ledning har jag aldrig hrt det frrn nu. Har inte kollat lika flitigt de senaste ren s det har skert frekommit, men det mste vara relativt nytt. Konstruktionen p travers blir emellertid mrklig eftersom travers i sig r prepositionsinnefattande med betydelsen p snedden, p p snedden.
Citera
2024-01-07, 13:18
Medlem
"Hon ker och slpper sig"
"Det r gastronomiska avstnd"

/Lindell Vikarby (som pratar hellre n bra)
Citera
2024-01-13, 11:42
Medlem
"Nu har dom korrigerat den hr listan som jag har att Stads r tva, s kanske det r, men jag tycker nd att Emil var fre!"

/Blomman i hejarklacksform
Citera
2024-02-18, 16:06
Medlem
katws avatar
Yvette i Vinterstudion nyss:

Citat:
- Johan Olssons femmilsguld under VM i Val di Fiemme r en av dom dagar som jag aldrig minns.

Hon upphr aldrig att "briljera" som studioankare.
Senast redigerad av katw 2024-02-18 kl. 16:09.
Citera
2024-02-18, 23:26
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Yvette i Vinterstudion nyss:

Hon upphr aldrig att "briljera" som studioankare.

Hon kanske sg femmilen i stllet som gick samtidigt
Citera
2024-03-15, 11:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Lou Jeanmonnot p frgan om hur hon kan vara s pigg i slutet p ssongen samtidigt som Justine Braisaz-Bouchet sger sig vara bde fysiskt och mentalt utpumpad:
- Hon har ett barn medan jag r ett barn.
Citera
2024-03-15, 12:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Per Forsberg lskar att lgga till stycken dr det inte behvs:

Kristine Stavs Skistad har vunnit fyra stycken gnger
.
Citera
2024-03-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
"Nu har dom korrigerat den hr listan som jag har att Stads r tva, s kanske det r, men jag tycker nd att Emil var fre!"

/Blomman i hejarklacksform

Inget konstigt.
ven om juryn sger en sak s kan blomman tycka en annan, dessutom hnder det att juryn ndrar sig efter att ha granskat mlfotot ytterligare
Citera
2024-03-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Per Forsberg lskar att lgga till stycken dr det inte behvs:

Kristine Stavs Skistad har vunnit fyra stycken gnger
.

Skistad nobbar det norska damlandslaget och sger: "Jag har en annan kropp - passar inte in".

Jo tack det har vi mrkt. Du passar bttre bland herrskidkarna n damskidkarna. Du br tvla i herrloppen i fortsttningen.
Citera
2024-04-13, 16:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Blomman frn dagens Ski Classic nr Hrd nmner de svenska kare som normalt hvdar sig under ret (Ida Dahl och Emil Persson):

- Ja det r ju de som p allvar kan vara med och slss under en hel ssong, sedan har vi kare som Alvar...
Citera
2024-08-09, 18:38
Medlem
Kanske inget citat men nr strm idag tyckte Kramer blev instngd kom jag att tnka p hur de norska kommentatorerna oroade sig fr hur Svahn och Sundling stngde Stenseth i denna lagsprint

https://youtu.be/4gXG38LwN1k?si=J_UI4ovzkjgGKWBR
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in