• 5
  • 6
2019-04-02, 02:09
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renaultmegane
Testade klorin och det hade ingensomhelst effekt.
Andra förslag?
Vi pratar alltså om beläggningar som suttit där i flera år.

Köp en så där glasflaska med 24%-ig ättika och häll i den över natten, men innan det så häller du en kastrull kokande vatten i toan. Blir en lite större variant på hur man avkalkar en kaffebryggare, men det funkar. Man bör dock ha locket nedfällt, ångan med ättika är väldigt stark.
Citera
2019-04-02, 05:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renaultmegane
Tack så mycket för tipset! Trevligt att det fanns på Ica med.
Lite nytta hade klorinet gjort ändå såg jag sen.
Nu ska skiten bort!👍
Spola ett par tre gånger innan du häller i nåt efter klorin så slipper vi läsa i tidningen om någon som dött av klorgas
https://giftinformation.se/kemikalie...listPageId=692
Citera
2019-04-02, 10:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Spola ett par tre gånger innan du häller i nåt efter klorin så slipper vi läsa i tidningen om någon som dött av klorgas
https://giftinformation.se/kemikalie...listPageId=692

En städare av toaletter i Londons t-banestationer råkade göra så och t-banestationerna i stora delar av london evakuerades eftersom man befarade terrorattacker..
Citera
2019-04-02, 10:48
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Efter googlande så ha rjag kommit fram till att det är beläggningar. Hur tas dessa bort?

Rengör först ordentligt. Sedan tar du ur hälften av vattnet i vattenlåset och slår i en flaska ättika, låt detta stå gärna över en arbetsdag då du är på arbetet. iaf. minst 5-6 timmar. Sedan gnuggar du bort de uppluckrade avlagringarna och spolar då allt lossnat.

Ättika tar bort kalkavlagringar och urinsten som de kallas (det bruna i botten) ättikan tar även bort dålig lukt och ser till att holken blir ren utan att förgifta naturen på väg ut i avloppssystemet.
Citera
2019-04-02, 15:14
Bannlyst
Hur tusan kan man få dessa problem?
Normalt folk använder väl alltid borsten i toan efter man bajsat. Dvs inga intorkade bajs-rester.
Citera
2019-04-03, 02:12
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmxmail67
Normalt folk använder väl alltid borsten i toan efter man bajsat. Dvs inga intorkade bajs-rester.

Helt enig med dig, har också funderat på hur det öht blir en sån beläggning om man håller efter när man "gjort sitt". Det enda jag kan tänka mig är att man flyttar in någonstans där det bott synskadade 90-åringar eller liknande - då kan man kanske få sån beläggning på köpet. Då skulle iofs jag köpa en ny toalettstol, har ingen lust att försöka få bort andra människors gamla bajs...
Citera
2019-04-03, 11:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmxmail67

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Helt enig med dig, har också funderat på hur det öht blir en sån beläggning om man håller efter när man "gjort sitt". Det enda jag kan tänka mig är att man flyttar in någonstans där det bott synskadade 90-åringar eller liknande - då kan man kanske få sån beläggning på köpet. Då skulle iofs jag köpa en ny toalettstol, har ingen lust att försöka få bort andra människors gamla bajs...

Det är inte bajs, det bara ser ut så. I vissa delar av Sverige innehåller vattnet mycket kalk och järn, då kan denna beläggning bildas lättare, det börjar med en osynlig beläggning, så småningom byggs den på och missfärgas av järnet i vattnet.
Det kan undvikas om man gnuggar kröken i toaletten ofta, även om det inte ser ut att behövas.

Denna information har jag fått av en gammal rörmokare.
Citera
2019-04-03, 11:49
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är inte bajs, det bara ser ut så. I vissa delar av Sverige innehåller vattnet mycket kalk och järn, då kan denna beläggning bildas lättare, det börjar med en osynlig beläggning, så småningom byggs den på och missfärgas av järnet i vattnet.
Det kan undvikas om man gnuggar kröken i toaletten ofta, även om det inte ser ut att behövas.

Denna information har jag fått av en gammal rörmokare.
Jag läste rövbrukare...

Du har helt rätt. Vi har kalk- och järnrikt vatten och det blir brunt väldigt fort om man inte är på det regelbundet med sura medel. Syra tar alla former av oxid.
Citera
2019-04-03, 11:56
Medlem
Giant Squids avatar
Mitt tips är att du först snortar ca:0,4g Ketamin tar på dig ett par diskhandskar och går ner till Bauhaus och köper en ny toastol. Kommer bli garanterat rent.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in