Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-09, 00:51
Medlem
MaxentiusDeciuss avatar
Ja, en polare (som går på gymnasiet) nämnde för mig häromdagen att han hade bett om att få en negerboll, uttryckligen, i caféet, varpå kärringen i kassan hade lackat och sagt att han inte fick handla där fler gånger ifall han använde sådana "rasistiska" uttryck. Blev i och för sig inte särskilt förvånad, då det går ganska många babbar och NEGRER på skolan, men ändå. Har även hört av honom att det har snackats i korridorerna om att blattarna snart kommer att ta över Sverige osv.

Topic: Var det rätt av kassörskan att slå ett slag för antirasismen och förhindra spridningen av dessa fruktansvärt diskriminerande uttryck?
Senast redigerad av MaxentiusDecius 2012-12-09 kl. 00:57.
Citera
2012-12-09, 00:54
Medlem
JasonVs avatar
Invandrarkula är väldigt PK,negerboll låter väldigt osmakligt.
Citera
2012-12-09, 00:56
Medlem
Neger = Kränkande!
Citera
2012-12-09, 00:56
Medlem
DeathRockDans avatar
Om Negrerna inte vill bli kallade negrer varför kan inte en bakelse få det namnet då!
Citera
2012-12-09, 00:57
Medlem
glaspsykes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeathRockDan
Om Negrerna inte vill bli kallade negrer varför kan inte en bakelse få det namnet då!

Så du tycker att jag som konditor ska kalla mina brownies för blattar?

mvh
Citera
2012-12-09, 01:02
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxentiusDecius
Ja, en polare (som går på gymnasiet) nämnde för mig häromdagen att han hade bett om att få en negerboll, uttryckligen, i caféet, varpå kärringen i kassan hade lackat och sagt att han inte fick handla där fler gånger ifall han använde sådana "rasistiska" uttryck. Blev i och för sig inte särskilt förvånad, då det går ganska många babbar på skolan, men ändå. Har även hört av honom att det har snackats i korridorerna om att blattarna snart kommer att ta över Sverige osv.

Topic: Var det rätt av kassörskan att slå ett slag för antirasismen och förhindra spridningen av dessa fruktansvärt diskriminerande uttryck?

Tycker jag beror på, om en äldre dam skulle använda uttrycket så skulle det kunna ses som något charmigt för att hon förmodligen aldrig ens reflekterat över att det kan vara olämpligt. Om en hånflinande yngling däremot går och säger det högt bara för att väcka uppmärksamhet och vara kaxig så kan han gott gå därifrån utan sitt bakverk. Man behöver inte vara överkänslig, men töntar som bara dummar sig förtjänar att sättas på plats.
Citera
2012-12-09, 01:03
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glaspsyke

Det tycker jag! Skulle göra Sverige mer mångkulturellt om vi faktiskt blanda våra mörka bakelser med "Babbe", "Neger", "Blatte" och andra förträffliga ord - skulle vi inte alla få ett gladare Sverige där vi kan skratta över en Neger? Eller varför inte en Blatte?
Citera
2012-12-09, 01:04
Medlem
DeathRockDans avatar
Citat:

mvh

haha XD Inte nödvändigtvis men de skulle ju vara ganska festligt!
Citera
2012-12-09, 01:09
Medlem
aaajos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxentiusDecius
Ja, en polare (som går på gymnasiet) nämnde för mig häromdagen att han hade bett om att få en negerboll, uttryckligen, i caféet, varpå kärringen i kassan hade lackat och sagt att han inte fick handla där fler gånger ifall han använde sådana "rasistiska" uttryck. Blev i och för sig inte särskilt förvånad, då det går ganska många babbar och NEGRER på skolan, men ändå. Har även hört av honom att det har snackats i korridorerna om att blattarna snart kommer att ta över Sverige osv.

Tycker att det är ett ganska otrevligt uttryck. Cockladboll funkar ju lika bra
Citera
2012-12-09, 01:10
Medlem
RutSvenssons avatar
Citat:

mvh

Nu har ju betydelsen för Blatte inget o göra med färgen på Brownies.
Negerboll har ordet neger för färgen.
Citera
2012-12-09, 01:21
Medlem
MaxentiusDeciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Tycker jag beror på, om en äldre dam skulle använda uttrycket så skulle det kunna ses som något charmigt för att hon förmodligen aldrig ens reflekterat över att det kan vara olämpligt. Om en hånflinande yngling däremot går och säger det högt bara för att väcka uppmärksamhet och vara kaxig så kan han gott gå därifrån utan sitt bakverk. Man behöver inte vara överkänslig, men töntar som bara dummar sig förtjänar att sättas på plats.

Är ganska övertygad om att det bara är ett ord som instinktivt används, att man alltid har sagt så och inte ser någon anledning att ändra på vokabuläret. Om någon sedan blir kränkt av det är det deras problem enligt mig.
Citera
2012-12-09, 01:23
Medlem
borde dom inte vara glada över att dom har ett bakverk döpta efter sig? Jag hade inte blivit upprörd om gräddbakelse började kallas för "svenne boll"

men skämt åsido, tycker jag fan det är att överreagera, de är fan nästan mer rasistiskt att låta bli! Det är ändå bara svenskar som blir förbannade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in