Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-10, 00:57
  #1
Avstängd
Benghuvuds avatar
Är detta möjligt?
Citera
2012-12-10, 01:00
  #2
Medlem
backtraces avatar
Har svårt att tro att det skulle gå med en vanlig tändare, lär väl knappast kunna komma upp i tillräckligt hög värme? men vad vet jag.
Citera
2012-12-10, 01:00
  #3
Medlem
micaeles avatar
Torde fungera, om du har en redig stormtändare med rejäl låga. Dessa kan komma upp i ~2000 grader, och glas har väl en smältpunkt där omkring om jag inte minns fel.
Citera
2012-12-10, 01:02
  #4
Medlem
Pinterest är fullt med pins om att man kan "skära" i glas med aceton, tråd och eld - om det funkar på riktigt vet jag inte.
Citera
2012-12-10, 01:02
  #5
Avstängd
Benghuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Torde fungera, om du har en redig stormtändare med rejäl låga. Dessa kan komma upp i ~2000 grader, och glas har väl en smältpunkt där omkring om jag inte minns fel.

Hade nämligen tänkt göra en bong. Är detta en bra idé?
Citera
2012-12-10, 01:03
  #6
Avstängd
Benghuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvestia
Pinterest är fullt med pins om att man kan "skära" i glas med aceton, tråd och eld - om det funkar på riktigt vet jag inte.

Det låter som humbug
Citera
2012-12-10, 01:09
  #7
Medlem
Repolainens avatar
"Det finns många kända glastyper och brännkurvor till olika glas. Vad man bör vara klar över är om man ska gjuta glaset, forma det som blåsarna gör eller forma det i sk slumpingformar (bendingformar).

Tumreglen är att glas av Bullseyetyp bränns samman vid ca 835 grader, fönsterglas (floatglas) bränns samman vid 870 grader och ugnsgjutning sker vid ca 880-950 grader.

Glasblåsarna värmer sin smälta till ca 1100-1200 grader och kan sedan bearbeta glaset tills anfånget ( glaset på pipan) sjunkit till runt 800 grader - då blir det stelt och omöjligt att forma. Därför värmer de upp glaset igen i en sk invärmningsugn och kan fortsätta forma det - om och om igen till formningen (drivningen) av glaset är klar.

Varmgjutning sker oftast med flytande glas som ligger runt 1200-1250 grader för mer normalt hyttglas och flaskglas måste värmas upp till ca 1250-1300 grader för att bli bra att gjuta med."
http://glaskonst.ifokus.se/discussio...yper-av-glas#5
Citera
2012-12-10, 01:12
  #8
Avstängd
Benghuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repolainen
"Det finns många kända glastyper och brännkurvor till olika glas. Vad man bör vara klar över är om man ska gjuta glaset, forma det som blåsarna gör eller forma det i sk slumpingformar (bendingformar).

Tumreglen är att glas av Bullseyetyp bränns samman vid ca 835 grader, fönsterglas (floatglas) bränns samman vid 870 grader och ugnsgjutning sker vid ca 880-950 grader.

Glasblåsarna värmer sin smälta till ca 1100-1200 grader och kan sedan bearbeta glaset tills anfånget ( glaset på pipan) sjunkit till runt 800 grader - då blir det stelt och omöjligt att forma. Därför värmer de upp glaset igen i en sk invärmningsugn och kan fortsätta forma det - om och om igen till formningen (drivningen) av glaset är klar.

Varmgjutning sker oftast med flytande glas som ligger runt 1200-1250 grader för mer normalt hyttglas och flaskglas måste värmas upp till ca 1250-1300 grader för att bli bra att gjuta med."
http://glaskonst.ifokus.se/discussio...yper-av-glas#5

Det här är ju skitsvåra grejer?! Vad fan ska jag med den här informationen till?
Citera
2012-12-10, 01:14
  #9
Medlem
Repolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benghuvud
Det här är ju skitsvåra grejer?! Vad fan ska jag med den här informationen till?

Förstudier. Istället för att bara börja göra nåt på måfå och få brännskador på händerna så pluggar du på i förväg så du vet vad fan du pysslar med.
Citera
2012-12-10, 01:14
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benghuvud
Det låter som humbug
Tvärtom, skär inte i glaset förvisso men värme och kyla får glas att spricka och görs det rätt kan man få glaset att spricka där man vill med lite tur, en del förordar att man ska ritsa glaset först.

https://www.youtube.com/watch?v=yHWYjMlYH50
Citera
2012-12-10, 01:17
  #11
Avstängd
Benghuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tvärtom, skär inte i glaset förvisso men värme och kyla får glas att spricka och görs det rätt kan man få glaset att spricka där man vill med lite tur, en del förordar att man ska ritsa glaset först.

https://www.youtube.com/watch?v=yHWYjMlYH50

Jaha, nja, det där verkar lite för invecklat.
Citera
2012-12-10, 01:18
  #12
Avstängd
Benghuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repolainen
Förstudier. Istället för att bara börja göra nåt på måfå och få brännskador på händerna så pluggar du på i förväg så du vet vad fan du pysslar med.

Äsch, nån tändare funkar väl? Dom är ju varma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback