Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-01-11, 22:40
  #25
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag provade att försöka smälta glas med en gasolbrännare, det gick inte. Hade tänkt smälta ihop ett provrör med ämne i. Sen efter det misslyckade smältningsförsöket hällde jag vatten på, o då sprack det i 1 000 bitar.
Citera
2013-01-12, 00:26
  #26
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag provade att försöka smälta glas med en gasolbrännare, det gick inte. Hade tänkt smälta ihop ett provrör med ämne i. Sen efter det misslyckade smältningsförsöket hällde jag vatten på, o då sprack det i 1 000 bitar.

Fast provrör är ju oftast tillverkade av borosilikatglas vilket är gjort för att tåla höga temperaturer, så det går inte riktigt att jämföra med en vanlig glasflaska.
Citera
2013-01-12, 01:46
  #27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Borosilikatglas mjuknar vid ~820 grader så tycker de borde räcka med gasolbrännare om utrustningen är rätt.
Citera
2013-01-12, 02:29
  #28
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Borosilikatglas mjuknar vid ~820 grader så tycker de borde räcka med gasolbrännare om utrustningen är rätt.

Jag har själv fått provrör i glas att smälta med bunsenbrännare, så det går i alla fall..
Citera
2013-01-12, 03:11
  #29
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Borosilikatglas mjuknar vid ~820 grader så tycker de borde räcka med gasolbrännare om utrustningen är rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Jag har själv fått provrör i glas att smälta med bunsenbrännare, så det går i alla fall..

Det har ni ju faktiskt helt rätt i! Fick för mig att det klarade mer än så men måste tänkt på nåt annat. När jag tänker efter har ju jag också smält provrör med en vanlig bunsenbrännare
Citera
2013-02-01, 19:35
  #30
Avstängd
Benghuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag provade att försöka smälta glas med en gasolbrännare, det gick inte. Hade tänkt smälta ihop ett provrör med ämne i. Sen efter det misslyckade smältningsförsöket hällde jag vatten på, o då sprack det i 1 000 bitar.

Det där låter faktiskt aningen krånglit.
Citera
2013-02-01, 19:35
  #31
Avstängd
Benghuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Borosilikatglas mjuknar vid ~820 grader så tycker de borde räcka med gasolbrännare om utrustningen är rätt.

Vilken utrustning? Du får det att låta väldigt invecklat
Citera
2013-03-05, 16:48
  #32
Medlem
Enklaste sättet är att köpa en pistol, sen trycker du bottnen av flaskan mot pannan - hårt.
Stoppar mynningen i flaskhalsen och trycker av. Då får du ett snyggt hål i bottnen på flaskan.
Enkelt som fan. Dessutom slipper du fler svar på mer komplicerade förfarande.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback