Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-12-19, 01:20
Medlem
Hall i natten

Snade in lite p den hr forumsdelen fr en gngs skull, och kom att tnka p en sak som lnge har frbluffat mig. Har varit med om lite olika s.k. vernaturliga fenomen, ngot har jag skrivit om hr fr ganska lngesen om jag inte missminner mig helt. Och det gr jag inte, s det var lite konstigt formulerat.
Kan vl inte direkt kalla mig fr varken "troende" eller skeptiker, jag vet bara att jag har varit med om saker som konventionellt inte anses vara "normala", s nr jag har snackat med andra om vissa saker s har de sagt att "det finns skert en naturlig orsak". Varfr paranormala fenomen skulle vara onaturliga begriper jag inte, men kan ngon som inte tror p paranormala fenomen frklara fljande sak fr mig?

Hur kan man sga "Jag tror inte p snt, det bara r s", och samtidigt hvda att jag drigenom inte anklagas fr att ljuga?
Har snackat med flertalet mnniskor som sagt just detta: "Jag tror ju p dig, men jag tror inte p vernaturliga saker".
Hur gr detta ihop? Jag har frskt frst det sedan jag som barn upplevde mitt frsta "ofrklarliga" fenomen och vill vldigt grna frst hur man tnker nr man sger s.

Ngon?
Citera
2012-12-19, 01:41
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh-a
Hall i natten

Snade in lite p den hr forumsdelen fr en gngs skull, och kom att tnka p en sak som lnge har frbluffat mig. Har varit med om lite olika s.k. vernaturliga fenomen, ngot har jag skrivit om hr fr ganska lngesen om jag inte missminner mig helt. Och det gr jag inte, s det var lite konstigt formulerat.
Kan vl inte direkt kalla mig fr varken "troende" eller skeptiker, jag vet bara att jag har varit med om saker som konventionellt inte anses vara "normala", s nr jag har snackat med andra om vissa saker s har de sagt att "det finns skert en naturlig orsak". Varfr paranormala fenomen skulle vara onaturliga begriper jag inte, men kan ngon som inte tror p paranormala fenomen frklara fljande sak fr mig?

Hur kan man sga "Jag tror inte p snt, det bara r s", och samtidigt hvda att jag drigenom inte anklagas fr att ljuga?
Har snackat med flertalet mnniskor som sagt just detta: "Jag tror ju p dig, men jag tror inte p vernaturliga saker".
Hur gr detta ihop? Jag har frskt frst det sedan jag som barn upplevde mitt frsta "ofrklarliga" fenomen och vill vldigt grna frst hur man tnker nr man sger s.

Ngon?

Jag kanske inte kan frklara hur man tnker eller varfr!? men jag mste sga att det var ett intressant perspektiv, jag hller fan med dig!

Jag skulle ocks vilja ha svar p detta
Citera
2012-12-19, 01:53
Medlem
DennisReynoldss avatar
Det r vl helt enkelt s att man accepterar att personen i frga tror sig ha haft en vernaturlig upplevelse, men att man samtidigt r vertygad ver om att det finns en naturlig orsak till det hela.

r ngorlunda skeptiskt lagt i det att jag hellre sker efter ett rimligt svar n att direkt tro p allting jag lser eller hr. Berttar en vn fr mig ngot som lter paranormalt s litar jag ven p honom/henne (s lnge det r en plitligt vn dvs), men jag reserverar mig samtidigt fr att det till absolut strsta sannolikhet finns en naturlig orsak till det.

Ser faktiskt inget paradoxalt alls i det. Du behver inte dela en persons tro eller vrldsbild fr att lita p det han/hon sger.
Citera
2012-12-19, 01:55
Medlem
Citat:
"Jag tror ju p dig, men jag tror inte p vernaturliga saker"

jag skulle sga "jag tror inte p dig och jag tror inte p vernaturliga saker" detta r dock inte desamma som att jag tror att du ljuger men du har inte dragit rtt slutsats frn verkligheten!

det jag tror han menar r att han tror p dig nr du beskriver en viss hndelse men han sger ocks att han tror att du dragit fel slutsatts d den mnskliga felfaktorn finns och nr du har sett ngot vernaturligt r det du menar jag kunde inte frklara det!

hoppas det ger lite klarhet i frgan
Citera
2012-12-19, 02:27
Medlem
Det dom flesta menar r nog att de tror att du sjlv upplevde det som en paranormal hndelse och drmed sjlv talar sanning. Det behver dock inte betyda att hndelsen i sig r paranormal ven om du tolkade den som sdan. Vra sinnen r ytterst oplitliga vilket har konstaterats otaliga gnger genom historien. Drmed inte sagt att det finns folk som ljuger om snt hr ocks men vldigt mnga tror nog sjlva att de upplevt kta paranormala fenomen ven om s inte r fallet.
Senast redigerad av Mino44 2012-12-19 kl. 02:33.
Citera
2012-12-19, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisReynolds
Det r vl helt enkelt s att man accepterar att personen i frga tror sig ha haft en vernaturlig upplevelse, men att man samtidigt r vertygad ver om att det finns en naturlig orsak till det hela.

r ngorlunda skeptiskt lagt i det att jag hellre sker efter ett rimligt svar n att direkt tro p allting jag lser eller hr. Berttar en vn fr mig ngot som lter paranormalt s litar jag ven p honom/henne (s lnge det r en plitligt vn dvs), men jag reserverar mig samtidigt fr att det till absolut strsta sannolikhet finns en naturlig orsak till det.

Ser faktiskt inget paradoxalt alls i det. Du behver inte dela en persons tro eller vrldsbild fr att lita p det han/hon sger.

Ja, men det r ju hr det skr sig lite, nr man brjar dra in begreppet "naturlig orsak". Fr mig som upplevde ngot mycket kryptiskt redan i ~7rsldern ungefr, s blir ju det "onaturliga" lika naturligt som det "naturliga" med tiden.
Vem har sagt att paranormala fenomen inte r naturliga? Fr mig tycks de hypernaturliga snarare, eftersom det r ngot som mnniskan har tvistat om ganska lnge.
Eller andra sidan, sjlva tvistandet kom nog lite senare, jag har en knsla av att mycket som nu anses vernaturligt frr bara togs fr givet, men jag kan vara ute och cykla hr. Men som exempel: hur naturligt r egentligen fenomenet att vi sitter uppkopplade mot internet och skriver till varandra just nu?

Hm, jag har lite svrt med det sista du skrev, jag tycker faktiskt att det r lite paradoxalt. Jag tror exempelvis inte p ngon gud, och nr jag diskuterar gudstro med kristna s gr det inte ihop fr mig. Jag har mycket svrt att tro att Jesus eller Jahve lyssnar p en bn, om det inte kan frklaras och bevisas p ett rationellt stt. Det blir ju inte riktigt samma sak dock, eftersom troende bara "har en knsla av" eller "bara vet" att gud hr bn. Jag kan inte anklaga dem fr att ljuga, fr de har sjlva inga som helst bevis.
Jag har varit med om saker som jag kan beskriva nstan exakt. h, vet inte om du hnger med i resonemanget, jag krnglade nstan in mig i det sjlv...

Citat:
Ursprungligen postat av Namemelater
jag skulle sga "jag tror inte p dig och jag tror inte p vernaturliga saker" detta r dock inte desamma som att jag tror att du ljuger men du har inte dragit rtt slutsats frn verkligheten!

det jag tror han menar r att han tror p dig nr du beskriver en viss hndelse men han sger ocks att han tror att du dragit fel slutsatts d den mnskliga felfaktorn finns och nr du har sett ngot vernaturligt r det du menar jag kunde inte frklara det!

hoppas det ger lite klarhet i frgan

Nu r det ju inte s att jag springer omkring och skriker "spke!!!" s fort ngot knepigt hnder. Det kan vara ngot s simpelt som att jag sger att jag hrde fotsteg i trappan, men bara jag var fysiskt nrvarande. D ska det genast frklaras fysiskt, typ "trappan knarrar" etc., men nog fan hr mnniskor skillnad p fotsteg och vanligt, organiskt tr-knarrande?
Det verkar vara skeptikerna som r mer rdda om sin syn p vrlden n vad de som har upplevt paranormala fenomen r. Det r vl troligtvis individuellt, men ville grna f med det.

Jo, lite klarhet gav det, men jag frstr nd inte riktigt. Du skulle hjlpa mig ytterligare om du kunde svara p denna frga:
Om ngon du knner vl sger sig ha sett ett spke, fr att ta ngot enkelt, skulle du d hellre n att tro att denna din vn verkligen sg ett spke fresl att han/hon uppskte lkare p.g.a. hallisar?
Citera
2012-12-19, 02:47
Medlem
Citat:
Jo, lite klarhet gav det, men jag frstr nd inte riktigt. Du skulle hjlpa mig ytterligare om du kunde svara p denna frga:
Om ngon du knner vl sger sig ha sett ett spke, fr att ta ngot enkelt, skulle du d hellre n att tro att denna din vn verkligen sg ett spke fresl att han/hon uppskte lkare p.g.a. hallisar?

Om personen i frga r helt sker p att det den sett r ett spke skulle jag rdgiva personen till att g till psykolog/lkare, ja!

Jag resonerar s att hur stor r chansen att min vn har gjort ett misstag / spken finns
enligt mig r det troligare att min vn gjort ett misstag n att spken finns!

man kan ocks vga in hur stor ndring i det jag tror mig veta jag mste gra fr att den nya bilden av verkligheten ska fungera.

Tycker du det r mer givet att tro p din vn n att sga han gjorde nog ett misstag?
Citera
2012-12-19, 02:55
Medlem
Citat:
Nu r det ju inte s att jag springer omkring och skriker "spke!!!" s fort ngot knepigt hnder. Det kan vara ngot s simpelt som att jag sger att jag hrde fotsteg i trappan, men bara jag var fysiskt nrvarande. D ska det genast frklaras fysiskt, typ "trappan knarrar" etc., men nog fan hr mnniskor skillnad p fotsteg och vanligt, organiskt tr-knarrande?
Det verkar vara skeptikerna som r mer rdda om sin syn p vrlden n vad de som har upplevt paranormala fenomen r. Det r vl troligtvis individuellt, men ville grna f med det.

Hr handlar det nog mycket om sannolikheter och vad vi vet om vrlden idag. S mycket talar emot spkens existens och framfrallt har vi ingen evidens fr. Men om vi fortstter med sannolikheter.
Lt mig tydliggra med ditt exempel.
Sg att du r ensam hemma och hr de dr fotstegen i trappan. Du fr kalla krar och upplever det som att det r ngon dr och ser efter men det r ingen dr. Nu kan vi brja rada upp troliga naturliga frklaringar. En av de troligaste r att du helt enkelt hrt fel och misstagit knarret fr ljud av fotsteg.

Som jag nmnde tidigare r vra sinnen mycket bedrgliga. Kan ocks vara s att du inte tnkte p hur ljudet lt i brjan utan direkt "knde" att ngon var dr och sedan fyllde din hjrna i ett falskt minne t dig med fotstegsljudet i stllet fr knarrandet.

Sen finns det en uppsj andra naturliga frklaringar som skulle vara mer sannolika en att det skulle rra sig om ett spke. Detta eftersom spkfrklaringen strider s mycket mot det vi vet om vrlden idag. Ta en riktigt absurd lngskt naturlig frklaring. Sg att en drngfull Mikael Persbrandt lyckas smyga in i ditt hus, staplar halvvgs upp trappan fr att sedan inse att han befinner sig i fel bostad, vnder p klacken och smyger ut igen.

ven den frklaringen r nstan ondligt mer sannolik n spkfrklaringen p grund av den kunskap vi idag besitter. Tnk d hur lng listan ver naturliga frklaringar kan gras.
Citera
2012-12-19, 03:40
Medlem
Aliennas avatar
Kanske den hr lnken, till tidigare kommentar jag skrivit, kan vara till lite hjlp:
https://www.flashback.org/sp32685356

Och vad gller sannolikhet...
Ingen sannolikhetsberkning kan avgra om det finns t.ex. spken.
Vad ngon individ anser vara sannolikt, avgr inte heller vad som faktiskt ligger bakom en upplevd hndelse.
Citera
2012-12-19, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namemelater
Om personen i frga r helt sker p att det den sett r ett spke skulle jag rdgiva personen till att g till psykolog/lkare, ja!

Jag resonerar s att hur stor r chansen att min vn har gjort ett misstag / spken finns
enligt mig r det troligare att min vn gjort ett misstag n att spken finns!

man kan ocks vga in hur stor ndring i det jag tror mig veta jag mste gra fr att den nya bilden av verkligheten ska fungera.

Tycker du det r mer givet att tro p din vn n att sga han gjorde nog ett misstag?

Okej, det frklarar ju lite mer. Du r allts mer bengen att tro att en nra vn som fr vrigt verkar helt normal pltsligt har drabbats av ngon sorts selektiv schizofreni, n att han sg vad han sger att han sg, om det rr sig om paranormala saker?
(Menar inte att lgga ord i munnen p dig eller att vara dryg, notera frgetecknet!)

Jag r ocks lagd t hllet att jag letar inom de "vanliga" referensramarna frst och frmst, fr som jag tidigare skrev: jag skriker ju inte "spke!" s fort ngot mystiskt sker. Frgan r vl fr min del huruvida detta r korrekt eller inte. Det kanske r en ondig omvg, s.a.s., d.v.s. att frst leta efter vedertagna frklaringar, men nog skulle jag gra det nd.
Jag skulle snacka med vnnen och g igenom olika mjligheter, och om det inte skulle finnas ngon frklaring som gr att frklara med det man lrde sig i skolan, och vnnen fr vrigt r trovrdig, inte brukat hallucinogener vid tillfllet och inte r desorienterad eller har andra problem med perceptionen, s skulle jag godta spket, svar ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Hr handlar det nog mycket om sannolikheter och vad vi vet om vrlden idag. S mycket talar emot spkens existens och framfrallt har vi ingen evidens fr. Men om vi fortstter med sannolikheter.
Lt mig tydliggra med ditt exempel.
Sg att du r ensam hemma och hr de dr fotstegen i trappan. Du fr kalla krar och upplever det som att det r ngon dr och ser efter men det r ingen dr. Nu kan vi brja rada upp troliga naturliga frklaringar. En av de troligaste r att du helt enkelt hrt fel och misstagit knarret fr ljud av fotsteg.

Som jag nmnde tidigare r vra sinnen mycket bedrgliga. Kan ocks vara s att du inte tnkte p hur ljudet lt i brjan utan direkt "knde" att ngon var dr och sedan fyllde din hjrna i ett falskt minne t dig med fotstegsljudet i stllet fr knarrandet.

Sen finns det en uppsj andra naturliga frklaringar som skulle vara mer sannolika en att det skulle rra sig om ett spke. Detta eftersom spkfrklaringen strider s mycket mot det vi vet om vrlden idag. Ta en riktigt absurd lngskt naturlig frklaring. Sg att en drngfull Mikael Persbrandt lyckas smyga in i ditt hus, staplar halvvgs upp trappan fr att sedan inse att han befinner sig i fel bostad, vnder p klacken och smyger ut igen.

ven den frklaringen r nstan ondligt mer sannolik n spkfrklaringen p grund av den kunskap vi idag besitter. Tnk d hur lng listan ver naturliga frklaringar kan gras.

Intressant!
Jag undrar en sak i detta specifika fallet, eftersom jag har ftt hra just det du skriver, men om jag sitter i ett rum med en trappa, r fysiskt ensam och hr ett steg i trappan, s anser jag (mhnda naivt och sjlvbedrgligt) att det var ett fotsteg jag hrde. Vi kan vnda p steken, s kanske du frstr mitt resonemang:
Om du skulle sitta i ett rum med en trappa, och andra mnniskor r fysiskt nrvarande p en annan vning, och ngon av dessa brjar g i trappan, d hr du vl direkt att ngon gr i trappan? Man misstar vl inte ljudet av fotsteg fr tr som "stter sig"? Detta har tminstone aldrig hnt mig, s jag kan inte frst varfr det skulle vara s bedrgligt t det andra hllet.
Jag fr fr vrigt inte kalla krar lngre nr jag hr fotsteg i en viss trappa, jag har accepterat att den trappan - i mina gon helt uppenbart - brukas av ngon/ngot som jag inte kan se. Jag blir allts inte uppskrrad av det, sneglar mjligtvis lite fr att se om man kanske kan f en skymt av vad-det-nu-m-vara, men inte mer n s, och inte heller kas lngre min puls ens, vad gller just denna specifika trappa.

Ditt exempel med den knde skdespelaren var ju roande, men faller p sin egen orimlighet: dels skulle jag se honom, dels skulle det hras i drren (som fr vrigt alltid r lst), dels skulle han i det tillstndet antagligen ge tskilliga andra ljud ifrn sig, och dessutom skulle det lukta alkohol. Det sistnmnda skulle jag definitivt reagera p, jag knner alkohol-lukt ofantligt ltt eftersom jag r nykter alkoholist. Den enda lukt jag misstagit fr alkohol r lukten av psk/jul-must.
Men jag frstr att det bara var ett exempel. Dock inte ett rimligt sdant.

Den kunskap vi idag besitter borde vl nd ses som ganska bristfllig, eller har jag fel? Det r dessutom otroligt svrt att f nya insikter/kunskaper om man bara pekar p de som r allmnt vedertagna s fort ngot hnder.
De flesta tror exempelvis inte lngre att jorden r platt, men det gjorde majoriteten fr inte s vrst lngesen. Jag har sjlv en teori som skulle frklara bde spken och UFOs och ven deras lnga historia, men d blir det vldigt OffTopic, om jag skulle frklara den teorin.

Det finns vl massvis av dokumentationer av paranormala fenomen, det r bara det att dessa inte accepteras. Jag skulle sjlv vilja jmfra detta med uppfattnings-ndringen om huruvida jorden r rund eller platt, men vill absolut inte frringa eller gra mig ljlig ver benhrda skeptiker, det bara frbryllar mig att man mste ha s jvla absolut vattentta bevis nr det kommer till paranormala fenomen, men inte nr det kommer till andra saker. Om jag exempelvis skulle sga "Jag sg en lg nr jag var ute i skogen", s skulle f mnniskor ifrgastta detta och komma med en massa andra, mer trovrdiga frklaringar, men om jag skulle sga att jag sg ngot mer obskyrt, lt sga en halvtransparant dam som frsvann bakom ett trd, d skulle det lta helt annorlunda.
Skulle inte sinnena kunna lura oss lika mycket i lg-fallet, eller i vilket fall som helst, d man ser eller hr ngot? Eller luras sinnena enbart vid "vernaturliga" hndelser?

Med all respekt.
Citera
2012-12-19, 10:17
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Varfr paranormala fenomen skulle vara onaturliga begriper jag inte
Paranormalitt r precis just det. Definitionen av onaturliga hndelser, d det inte kan beskrivas vetenskapligt. Om en paranormal hndelse observeras och sedan bevisas enligt vetenskapliga observationer, r hndelsen inte lngre paranormal.

Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Ingen sannolikhetsberkning kan avgra om det finns t.ex. spken.
Helt korrekt. Sannolikhetsberkning enligt den vetenskapliga metoden kan aldrig bestmma att det inte finns spken.

Sannolikhetsberkning kan dock utesluta vad som troligen intrffade. Enligt logiska regler r det t.ex. mer sannolikt att personen har psykiska egenheter, eller att det personen observerat varit fullt naturligt. Det r drfr vi skeptiker hetsar eld i diskussioner dr vederbrande bestmt sig fr att han sett spken, utan att ta ovanstende sannolikhetsberkning i tanke.
Citera
2012-12-19, 14:33
Medlem
Citat:
Intressant!
Jag undrar en sak i detta specifika fallet, eftersom jag har ftt hra just det du skriver, men om jag sitter i ett rum med en trappa, r fysiskt ensam och hr ett steg i trappan, s anser jag (mhnda naivt och sjlvbedrgligt) att det var ett fotsteg jag hrde. Vi kan vnda p steken, s kanske du frstr mitt resonemang:
Om du skulle sitta i ett rum med en trappa, och andra mnniskor r fysiskt nrvarande p en annan vning, och ngon av dessa brjar g i trappan, d hr du vl direkt att ngon gr i trappan? Man misstar vl inte ljudet av fotsteg fr tr som "stter sig"? Detta har tminstone aldrig hnt mig, s jag kan inte frst varfr det skulle vara s bedrgligt t det andra hllet.

Jag frstr ditt resonemang. Ja, oftast hr man att ngon gr i trappan. Problemet r att vi mnniskor hr och ser fel. Det hnder hela tiden och det gr att visa hur ltt det r att lura vra sinnen ven om vi r beredda p det. Och i ditt exempel sitter man ju inte direkt och vntar p att hra ljud i trappan utan oftast r hjrnan upptagen p ngot annat hll och det r ltt att saker och ting tolkas fel eller i alla fall inte helt korrekt ven om vi grna vill tro s i efterhand.

Citat:
Ditt exempel med den knde skdespelaren var ju roande, men faller p sin egen orimlighet: dels skulle jag se honom, dels skulle det hras i drren (som fr vrigt alltid r lst), dels skulle han i det tillstndet antagligen ge tskilliga andra ljud ifrn sig, och dessutom skulle det lukta alkohol. Det sistnmnda skulle jag definitivt reagera p, jag knner alkohol-lukt ofantligt ltt eftersom jag r nykter alkoholist. Den enda lukt jag misstagit fr alkohol r lukten av psk/jul-must.
Men jag frstr att det bara var ett exempel. Dock inte ett rimligt sdant.

Jag valde ett orimligt och lngskt exempel med vilje. Du tycker att det faller p sin egen orimlighet men inte spkfrklaringen?
Citat:
dels skulle jag se honom
r du sker p att du hade tittat direkt hundra procent av gngerna? Du skriver ju
Citat:
sneglar mjligtvis lite fr att se om man kanske kan f en skymt av vad-det-nu-m-vara, men inte mer n s
(min fetstil)

Sen kanske du glmt lsa drren just den hr gngen. Persbrandt kanske r vldigt tyst trots att han r berusad. Just den hr gngen kanske du r ngot mer tppt i nsan n vad du brukar vara och drfr inte uppfattar ngon alkoholdoft.

Men om inte just det lngskta exemplet passar just dina frhllanden s ta valfritt annat. Det spelar nd i en helt annan liga n spkfrklaringen.

Citat:
Den kunskap vi idag besitter borde vl nd ses som ganska bristfllig, eller har jag fel? Det r dessutom otroligt svrt att f nya insikter/kunskaper om man bara pekar p de som r allmnt vedertagna s fort ngot hnder.

Problemet uppstr nr man frklarar ljud i trappan med spken. Vi vet inte allt men vi har ett mycket bra redskap fr hur vi ska kunna n nya insikter/kunskaper, den vetenskapliga metoden.

Citat:
Jag skulle sjlv vilja jmfra detta med uppfattnings-ndringen om huruvida jorden r rund eller platt, men vill absolut inte frringa eller gra mig ljlig ver benhrda skeptiker, det bara frbryllar mig att man mste ha s jvla absolut vattentta bevis nr det kommer till paranormala fenomen, men inte nr det kommer till andra saker. Om jag exempelvis skulle sga "Jag sg en lg nr jag var ute i skogen", s skulle f mnniskor ifrgastta detta och komma med en massa andra, mer trovrdiga frklaringar, men om jag skulle sga att jag sg ngot mer obskyrt, lt sga en halvtransparant dam som frsvann bakom ett trd, d skulle det lta helt annorlunda.
Skulle inte sinnena kunna lura oss lika mycket i lg-fallet, eller i vilket fall som helst, d man ser eller hr ngot? Eller luras sinnena enbart vid "vernaturliga" hndelser?

Vad menar du? Ska vi bara ta extraordinra pstenden fr givet? Du ser inget problem med detta? Mnniskor ser lgar hela tiden men vi vet ocks att det finns lgar. Drfr finns det kanske ingen egentlig anledning att misstro Greta 82 nr hon r tillbaka frn skogspromenaden och sger att hon sg skogens konung. Men ska vi verkligen inte brja tvivla nr hon kommer tillbaka och sger att hon sg en gigantisk eldsprutande drake. Jag tog hr ett exempel p ngot som jag antar att du inte tror p bara fr att belysa problematiken.

Det r som sagt en enorm skillnad p vardagliga fenomen som vi vet existerar och sdana som det inte finns ngon tillfrlitlig evidens fr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in