Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-04-25, 15:36
Medlem
..jag har ätit havrekakor i två veckor nu (VARJE DAG)!!
så enkel att göra också. havregryn och sen lite vatten och socker och kanske lite fett och russin. kanske lite mer, jag glömde.<------recept

men jag tipsar er om att baka havre varje dag, billigt å gott som fan. jag kan äta dom ett år om det vore så. nån mera som tycker om havrekakor? jag älsar dom. saft eller kaffe eller vad som helst till. billigt med saft och pulverkaffe Också. billigt å gott
Citera
2005-04-25, 19:58
Medlem
StigAllans avatar
Visst fan gillar jag havrekakor.

Om jag bakar en laddning kakor så inte kan jag hålla mig från att nalla ur kakburken.Det som är största tråkigheten med kakor är att recepten innehåller så mycket fett så att midjemåttet blir lidande.
Nu börjar jag dregla över minnet av sista laddningen bondkakor som slank ner i min mage.

Godare än godis!
Citera
2005-04-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Visst fan gillar jag havrekakor.

Om jag bakar en laddning kakor så inte kan jag hålla mig från att nalla ur kakburken.Det som är största tråkigheten med kakor är att recepten innehåller så mycket fett så att midjemåttet blir lidande.
Nu börjar jag dregla över minnet av sista laddningen bondkakor som slank ner i min mage.

Godare än godis!

en riktig karl har kulmage och kaksmulor i skägget
Citera
2005-04-25, 21:48
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garmonbozia
en riktig karl har kulmage och kaksmulor i skägget
..Och havre i polisongerna! Jag älskar kakor. Havrekakor brukar jag däremot inte klegga ihop, oftast blir det en mycket simpel variant på drömmar i mitt kök. Fantastiskt trevligt att sitta och ha kak-kalas alldeles för sig själv framför datorn med ett stort glas mjölk!

/perris
Citera
2005-04-25, 22:06
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag är inte så svag för kakor får jag säga. Smuligt, passar inte bra med kaffe (jag äter smörgåsar till kaffet) och småpillrigt är mitt omdömme.
Därimot negerbollar, dammsugare och dylik äter jag med glupsk aptit!
Det finns å andra sidan några kakor jag tycker om, och det är bla havrekakor! Tidigare var favoritkakan drömmar, men efter att jag bakat drömmar själv och den där oaptitliga hjortronssalt-smaken varit för påträngande så ville jag absolut inte äta drömmar mer. Nån som vet vad jag gjorde för fel? Jag följde receptet noga, men ändå var den smaken för påträngande.. så stickig på nåt vis.
Citera
2005-04-26, 07:34
Medlem
Motvilligs avatar
ANZAC Cookies

En riktigt god variant pa havrekakor ar den australiska varianten som kallas ANZAC (Australian and New Zealand Army Corps) cookies. Kokos och sirap bidrar till saftighet i de ganska harda kakorna. Har ar ett recept och det finns enklare och bokigare pa natet for den hagade.

3/4 c Fine sugar
1 ts Treacle (golden corn syrup)
1/4 lb butter
1 ts baking soda
3/4 c Coconut, flaked
1 c Oatmeal
3/4 c Plain flour
2 tb Boiling water

In saucepan place butter, treacle, soda, sugar and mix with boiling water.
Bring slowly to boil, remove and add dry ingredients. Mix well. Place
spoonfuls about 3 inches apart on well greased cookie tray. Bake at 275F
about 25 min.
Citera
2005-04-26, 08:30
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garmonbozia
..jag har ätit havrekakor i två veckor nu (VARJE DAG)!!
så enkel att göra också. havregryn och sen lite vatten och socker och kanske lite fett och russin. kanske lite mer, jag glömde.<------recept

men jag tipsar er om att baka havre varje dag, billigt å gott som fan. jag kan äta dom ett år om det vore så. nån mera som tycker om havrekakor? jag älsar dom. saft eller kaffe eller vad som helst till. billigt med saft och pulverkaffe Också. billigt å gott

Som "välväxt" man i mina bästa år och egentligen inte så förtjust i sk småkakar så utgör just havrekakor ett gyllende undantag. Farligt gott!
Citera
2005-04-27, 22:34
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Aaaargh! nu fick jag kvällsmunchies! (jo man kan få sådana på stilnoct, händer mig ofta).

Måste baka hallongrottor snarast!
Problemet är bara att det är morsan som sitter på receptet, och hon har gått och skaffat sig alzheimers.

Kan nån ge mig receptet?
Citera
2011-09-12, 17:59
Medlem
Havrekakor är supergott!

Jag brukar ibland lyxa till det extra med lite jordnötssmör och en klick jordgubbssylt på, mmmmmm!!!

Fast jag har aldrig bakat egna, bara köpt billigt på Willys. Kanske dags att prova att göra hemgjorda nu...
Citera
2011-09-12, 21:42
Medlem
Videotens avatar
Doppar du dessutom dom i smält choklad så blir dom om än bättre.
Citera
2011-09-13, 12:20
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Doppar du dessutom dom i smält choklad så blir dom om än bättre.

Det gör faktiskt de redan oemotståndliga havrekakorna ännu lite svårare att värja sig emot. Kakor är verkligen en last, det är så sjukt gott. Inte minst just havrekakor.
Citera
2011-09-13, 23:21
Medlem
Softis...s avatar
Havrekakor är verkligen något som är svårt att sluta att stoppa i sig. Samtidigt måste jag slå ett slag för tunna och lagom sega havreflarn med chokladbotten. Gaaaaaahhh. Det är havrekakans lustfyllda släkting.
Senast redigerad av Softis... 2011-09-13 kl. 23:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in