Resultat: Vilket pepparkakshus är snyggast, bäst och vackrast?
NordSvitjod - Svampen
1,01%
1 röster
Illusioner - Timmerstuga
15,15%
15 röster
Luisimi - Tvåvåningshus med balkong och växthus
33,33%
33 röster
NordSvitjod - Medeltidsborg
12,12%
12 röster
NordSvitjod - Liten stuga
3,03%
3 röster
Brumelbryn - Guds hus
2,02%
2 röster
Allaballawalla - En Pepparkashusby 2012-12-22 : Efter apokalypsen...
5,05%
5 röster
Slutbit - Knutby church of love : "Denna kyrka bär kärlekens sköte i sin kropp"
3,03%
3 röster
Bitsocker - Lilla Bommen
25,25%
25 röster
  • 1
  • 2
2012-12-20, 23:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Då var det äntligen dags att utse vinnaren i årets upplaga av "Flashback bygger pepparkakshus!". Som vanligt är det äran och rätten att skryta som står på spel. Med 719 378 registrerade konton (I skrivande stund.) på Flashback är det inte direkt dåligt att vara den som lyckas med bedriften att skapa 2012 års vinnare i konsten att bygga pepparkakshus på riktigt...

Information om tävlingen under spoilern.

De medlemmar och bidrag som tävlar 2012 är:

1. NordSvitjod - Svampen
2. Illusioner - Timmerstuga
3. Luismi - Tvåvåningshus med balkong och växthus
4. NordSvitjod - Medeltidsborg
5. NordSvitjod - Liten stuga
6. Brumelbryn - Guds hus
7. Allaballawalla - En Pepparkashusby 2012-12-22 : Efter apokalypsen...
8. Slutbit - Knutby church of love : "Denna kyrka bär kärlekens sköte i sin kropp"
9. Bitsocker - Lilla Bommen

När jag sammanställt resultatet av omröstningen kommer en vinnare att utses och presenteras i den här tråden. Det kommer bara att vara registrerade röster som räknas men det är välkommet för alla att kommentera i tråden och hylla sin favorit. Eftersom Flashback står för yttrandefrihet är det självklart även tillåtet att dissa bidrag om man så vill, men så här i juletider kan det vara trevligt med lite glada inlägg.

En presentation och beskrivning av samtliga bidrag följer här under.

Må det bästa/intressantaste/fetaste/finaste bidraget vinna!

Bidrag nummer ett (1):
Svampen är skapad av NordSvitjod.

Framifrån.
Uppifrån.
Underifrån.
Bakifrån.

Framifrån med årtal.
Ovanifrån med årtal.
Framifrån med årtal för de som är lite skeva.
Underifrån med årtal.

Bidragsbeskrivning:
"Det ska föreställa svampen (som är ett vattentorn i Örebro för dom som inte visste det).
Den tog inte mer än 20-30 minuter att göra. Jag formade de runda delarna när de fortfarande var mjuka, efter att de varit i ugnen.
"

Bidrag nummer två (2):
Timmerstuga skapad av Illusioner.

Namn + år.
Framifrån.
Vänster sida.
Baksidan.
Höger sida.
Ovansidan.

Detaljer:

Död gubbe.
Tomte.

Bidragsbeskrivning:
"Mitt bidrag i år är baserat på mitt hem de senaste åren, en klassisk timmerstuga från Dalarna. Lade ner ett antal timmar på hur man skulle få det att se realistiskt ut. Tillslut insåg jag hur det skulle gå till! Exakt som på en vanlig timmerstuga, det vill säga med skåror, i "stockarna". Kavlade på men saknade mjöl. Skar skåror och la in dem i ugnen.
Resultatet blev något sämre än väntat, så taket blev lite halvdant.
Men jag är relativt nöjd ändå.
"

Bidrag nummer tre (3):
Tvåvåningshus med balkong och växthus skapat av Luismi.

In i växthuset.
Framifrån.
Närbild på granen.
Närbild på balkongen.
Närbild på växthuset.

Snett från vänster.
Närbild på fönster med julpynt.
Rakt framifrån.

Bidragsbeskrivning:
"Ett ganska vanligt hus (för en stor eller flera mindre familjer), men med balkong och växthus. En del blommor och ljusstakar samt en katt i fönstren också, plus en julgran och ett par buskar utanför huset. Till och med lite ätbart glitter på granen. "

Bidrag fyra (4):
Medeltidsborg skapad av NordSvitjod (Detta är det andra bidraget h*n tävlar med.).

Snett från höger.
Snett från vänster.
Framifrån för de som är lite på sniskan.
Ovanifrån.
Bakifrån.
Snett från höger anpassad för lite skeva. Det hela presenterat i en stämningsfull belysning.

Bidragsbeskrivning:
"Mitt andra bygge. Lite mer välplanerat och tog längre tid än "svampen" som jag gjorde innan. Namn och årtal finns på några av bilderna. Bildarna är tagna med en dålig mobilkamera."

Bidrag nummer fem (5):
Liten stuga skapad av NordSvitjod (Detta är det tredje bidraget h*n tävlar med.).

Snett framifrån vänster.
Ännu mer snett framifrån vänster sida.
Undersidan/inuti.
Snett bakifrån vänster sida.

Bidragsbeskrivning:
"Mitt tredje och sista bygge! Ett helt vanligt litet pepparkakshus. På insidan är det ett riktigt tjockt lager med sockerlim så att väggarna blir lite hårdare, så det blir roligare när jag spränger det sen efter jul.

OBS! Stridsvagnen är inte med i tävlingen eftersom den inte är en byggnad! Den bara "råkade" komma med i bakgrunden när jag tog korten!
"

Fler bidrag i nästa inlägg...
Senast redigerad av Allaballawalla 2012-12-21 kl. 00:02.
Citera
2012-12-20, 23:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Fler bidrag...

Bidrag nummer sex (6):
Guds hus skapat av Brumelbryn.

Med namn.
Snett framifrån.
Detaljbild.
Också snett framifrån.[/quote]

Bidragsbeskrivning:
"En liten ful kyrka... "

Bidrag nummer sju (7) :
En Pepparkashusby 2012-12-22 : Efter apokalypsen... skapad av Allaballawalla.

Framifrån.
Snett från vänster.
Från höger.
Ovanifrån.
Närbild från vänster.
Närbild framifrån (Entré).

Nära framifrån med namn och datum.
Ovanifrån utan blixt med namn och datum.
Som om bilden är tagen när allt rasade med bild och datum.

Bidragsbeskrivning:
"Den ursprungliga idén var att det skulle bli ett bidrag kallat "Civilisationens framfart." bestående av tre höghus som omringade ett litet traditionellt pepparkakshus, men höghusen ville inte stå upp trots att de var stagade med polkagrisstänger. Till slut rasade de över det lilla huset och jag gav upp... det är väldigt svårt att försöka hålla tre hus bestående av fyra 35cmX8cm väggar uppe om man försöker göra det själv...

Nu blev det istället något som påminner om hur den del tycks tro att det kommer att se ut här på planeten efter fredagens förväntade "apokalyps".
"

Bidrag nummer åtta (8):
Knutby church of love "Denna kyrka bär kärlekens sköte i sin kropp" skapad av slutbit.

Snett uppifrån/bakifrån/sidan
Snett ovanifrån.
Närbild bakifrån/sidan/ovanifrån
Snett från sidan fram.

Ovanifrån med namn och årtal (Med spår av skrapande och nafsande efter kristyr och strössel.).

Bidragsbeskrivning:
"Nu ni, nu kommer mitt jävla bidrag. Har svurit i princip hela dagen. Degen har varit helt åt helvete, när man fick ur det ur ugnen så var kakan 1½ cm kortare än formen, och den minskade i storlek på vissa ställen, blev 2cm tjock på vissa och på några blev den större. Bränt mig 7 ggr idag. Sen är kakan inte kaka, det är bröd. Mjuk och jävlig. Kristyren bara rann ner hela kyrkan. Kyrkan kommer ramla ihop under natten tror jag. Sen har jag löve-strössel över hela köket. FAAAN!!!"

Bidrag nummer nio (9):
Lilla Bommen skapad av Bitsocker.

Framifrån
Högersidan
Vänstersidan
Bakifrån

Bonusbild i lite bättre kvalité.

Bidragsbeskrivning, bevis och allmän kuriosa:
"Bitsocker presenterar härmed Lilla Bommen, mer känd i folkmun som Läppstiftet eller Skanskaskrapan som pryder Göteborg och fungerar som ett landmärke men även som en av våra stoltheter med sina mäktiga 86 m.ö.h. Original-bilder.

Jag ber i förväg ursäkt för min kamera från stenåldern, jag hoppas att bilderna fortfarande är tillräckligt tydliga, ni får gärna zooma ut lite då bilderna är urklippta som gör att bilderna är ganska små.

Här kan ni skåda byggnaden inklusive delar av Göta Älv (blått vatten på högersidan), bilar (alla vet om att det finns ett anslutande parkeringshus hoppas jag) och även en grönskande häck.

Bevis på att det är mitt bygge
Missade det här med årtal, men har kvar lappen som jag nu skrev årtalet på. Byggnaden står inte i min lilla lägenhet. Här är den. Jag har förresten en tydligare bild där min hand syns om det skulle råda några tveksamheter, jag föredrar dock att vara anonym men kan länka om juryn kräver.

Ni kan även få några bilder i från monteringen och dylikt som för övrigt tog längre tid än vad jag räknade med, dock utan rejäla misstagen. Lugnt och metodiskt var taktiken:

Delar av ritning.
Prototyp i papper.
Grunden/stommen i solid pepparkaka.

PS. Ni kan ignorera jätte-kamelen på baksidan i bilden från högersidan, djurparkens skötare har redan varit och "avlägsnat" den. DS.
"

Må det bästa/intressantaste/fetaste/finaste bidraget vinna!
Citera
2012-12-20, 23:54
Medlem
Out-of-Steps avatar
Luismis skapelse ser riktigt hemtrevligt ut så det blir min röst!
Annars var Allaballawallas misär-hus en vacker skapelse

Ångrar mig som fan att jag inte såg att det fanns en sådan tävling, nästa år ska jag vara med!
Citera
2012-12-21, 00:00
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Luismis skapelse ser riktigt hemtrevligt ut så det blir min röst!
Annars var Allaballawallas misär-hus en vacker skapelse

Ångrar mig som fan att jag inte såg att det fanns en sådan tävling, nästa år ska jag vara med!

Åh, tack! Jag hoppas att vi blir många nästa år, det är riktigt kul det här!

Allaballawalla: Måste bara klaga lite på att mitt namn är felstavat, ta bort i:et i mitten Är vi som medverkar i tävlingen tillåtna att rösta? Vore lite trist om folk röstar på sig själva bara...

Kul att omröstningen är igång!
Citera
2012-12-21, 00:01
Bannlyst
Som en modborgare i staden Göteborg känner jag att Läppstiftet är ett självklart val.

Har Illusioner stavat fel på sitt nick på denna bilden?
http://i45.tinypic.com/k0iws8.jpg
Senast redigerad av Jasumin 2012-12-21 kl. 00:08.
Citera
2012-12-21, 00:04
Medlem
SthlmsExtremistens avatar
Lägger min röst på Illusioner vilket jag gjorde förra året också!
Citera
2012-12-21, 00:07
Medlem
Customizes avatar
Luismis helt klart!

Alla detaljer med fönster och växthuset gjorde det solklart, mycket snyggt

Meeeen bra jobbat ni andra också, fanns fler bidrag som var bra, men Luismis stack ut och fångade min röst
Citera
2012-12-21, 00:07
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Åh, tack! Jag hoppas att vi blir många nästa år, det är riktigt kul det här!

Allaballawalla: Måste bara klaga lite på att mitt namn är felstavat, ta bort i:et i mitten Är vi som medverkar i tävlingen tillåtna att rösta? Vore lite trist om folk röstar på sig själva bara...

Kul att omröstningen är igång!

Beklagar det "lilla" missödet...
Tyvärr kan jag inte ändra något i själva pollen, det har jag inte behörighet till...

Deltagare får rösta om de vill, men de flesta röstar förhoppningsvis på någon annan än sig själv.
Min röst hamnar inte på mitt bidrag i varje fall.
Citera
2012-12-21, 00:09
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Luismis helt klart!

Alla detaljer med fönster och växthuset gjorde det solklart, mycket snyggt

Meeeen bra jobbat ni andra också, fanns fler bidrag som var bra, men Luismis stack ut och fångade min röst

Jag känner mig hedrad

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Beklagar det "lilla" missödet...
Tyvärr kan jag inte ändra något i själva pollen, det har jag inte behörighet till...

Deltagare får rösta om de vill, men de flesta röstar förhoppningsvis på någon annan än sig själv.
Min röst hamnar inte på mitt bidrag i varje fall.

Det är lugnt, jag har överseende

Får se om jag röstar eller inte, men någon röst på mig själv blir det inte
Citera
2012-12-21, 00:11
Medlem
IrriterandeApelsins avatar
Min röst faller på Illusioner. Detalrikedomen i detta verk överskrider det hos en vanlig individ med vanliga värderingar. Det faktum att "stugan" är bebodd av en onekligen realistiskt avbildad tomte vars dagsnöje synbarligen verkar vara att döda pepparkaksgubbar (Hänvisning: död gubbe).

Bra jobbat. Du är och förblir min förebild. Min Mofasa. Min gud. Okej. Inte gud. Men Mofasa.
Citera
2012-12-21, 00:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasumin
Som en modborgare i staden Göteborg känner jag att Läppstiftet är ett självklart val.

Har Illusioner stavat fel på sitt nick på denna bilden?
http://i45.tinypic.com/k0iws8.jpg

Det är antagligen bara ett alter ego; konstnärer kan ju vara lite "excentriska" ibland...
Citera
2012-12-21, 02:01
Medlem
slutbits avatar
Min röst på Luisimo!

Det är ju ett kirurg-arkitekt-arbete utan dess like. De där gelatinfönstren? och vad nu granarna är gjorda av. Du har säkert en form du har gjutit allting i, även kristyren.

Sjukt många intressanta bidrag i år som alla är värdiga en röst. Till och med Illusioner har utvecklat sin stil. Det är inte längre bara utskiten bränd smet utan ett stycke konst utskiten med noggrann precision... eller?

Riddarborgen var också fantastisk. Synd allaballawalla, jag tror höghuset hade blivit en succé
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in