2012-12-20, 23:22
Då var det äntligen dags att utse vinnaren i årets upplaga av "Flashback bygger pepparkakshus!". Som vanligt är det äran och rätten att skryta som står på spel. Med 719 378 registrerade konton (I skrivande stund.) på Flashback är det inte direkt dåligt att vara den som lyckas med bedriften att skapa 2012 års vinnare i konsten att bygga pepparkakshus på riktigt...
Information om tävlingen under spoilern.
De medlemmar och bidrag som tävlar 2012 är:
1. NordSvitjod - Svampen
2. Illusioner - Timmerstuga
3. Luismi - Tvåvåningshus med balkong och växthus
4. NordSvitjod - Medeltidsborg
5. NordSvitjod - Liten stuga
6. Brumelbryn - Guds hus
7. Allaballawalla - En Pepparkashusby 2012-12-22 : Efter apokalypsen...
8. Slutbit - Knutby church of love : "Denna kyrka bär kärlekens sköte i sin kropp"
9. Bitsocker - Lilla Bommen
När jag sammanställt resultatet av omröstningen kommer en vinnare att utses och presenteras i den här tråden. Det kommer bara att vara registrerade röster som räknas men det är välkommet för alla att kommentera i tråden och hylla sin favorit. Eftersom Flashback står för yttrandefrihet är det självklart även tillåtet att dissa bidrag om man så vill, men så här i juletider kan det vara trevligt med lite glada inlägg.
En presentation och beskrivning av samtliga bidrag följer här under.
Må det bästa/intressantaste/fetaste/finaste bidraget vinna!
Bidrag nummer ett (1):
Svampen är skapad av NordSvitjod.
Framifrån.
Uppifrån.
Underifrån.
Bakifrån.
Framifrån med årtal.
Ovanifrån med årtal.
Framifrån med årtal för de som är lite skeva.
Underifrån med årtal.
Bidragsbeskrivning:
"Det ska föreställa svampen (som är ett vattentorn i Örebro för dom som inte visste det).
Den tog inte mer än 20-30 minuter att göra. Jag formade de runda delarna när de fortfarande var mjuka, efter att de varit i ugnen."
Bidrag nummer två (2):
Timmerstuga skapad av Illusioner.
Namn + år.
Framifrån.
Vänster sida.
Baksidan.
Höger sida.
Ovansidan.
Detaljer:
Död gubbe.
Tomte.
Bidragsbeskrivning:
"Mitt bidrag i år är baserat på mitt hem de senaste åren, en klassisk timmerstuga från Dalarna. Lade ner ett antal timmar på hur man skulle få det att se realistiskt ut. Tillslut insåg jag hur det skulle gå till! Exakt som på en vanlig timmerstuga, det vill säga med skåror, i "stockarna". Kavlade på men saknade mjöl. Skar skåror och la in dem i ugnen.
Resultatet blev något sämre än väntat, så taket blev lite halvdant.
Men jag är relativt nöjd ändå."
Bidrag nummer tre (3):
Tvåvåningshus med balkong och växthus skapat av Luismi.
In i växthuset.
Framifrån.
Närbild på granen.
Närbild på balkongen.
Närbild på växthuset.
Snett från vänster.
Närbild på fönster med julpynt.
Rakt framifrån.
Bidragsbeskrivning:
"Ett ganska vanligt hus (för en stor eller flera mindre familjer), men med balkong och växthus. En del blommor och ljusstakar samt en katt i fönstren också, plus en julgran och ett par buskar utanför huset. Till och med lite ätbart glitter på granen. "
Bidrag fyra (4):
Medeltidsborg skapad av NordSvitjod (Detta är det andra bidraget h*n tävlar med.).
Snett från höger.
Snett från vänster.
Framifrån för de som är lite på sniskan.
Ovanifrån.
Bakifrån.
Snett från höger anpassad för lite skeva. Det hela presenterat i en stämningsfull belysning.
Bidragsbeskrivning:
"Mitt andra bygge. Lite mer välplanerat och tog längre tid än "svampen" som jag gjorde innan. Namn och årtal finns på några av bilderna. Bildarna är tagna med en dålig mobilkamera."
Bidrag nummer fem (5):
Liten stuga skapad av NordSvitjod (Detta är det tredje bidraget h*n tävlar med.).
Snett framifrån vänster.
Ännu mer snett framifrån vänster sida.
Undersidan/inuti.
Snett bakifrån vänster sida.
Bidragsbeskrivning:
"Mitt tredje och sista bygge! Ett helt vanligt litet pepparkakshus. På insidan är det ett riktigt tjockt lager med sockerlim så att väggarna blir lite hårdare, så det blir roligare när jag spränger det sen efter jul.
OBS! Stridsvagnen är inte med i tävlingen eftersom den inte är en byggnad! Den bara "råkade" komma med i bakgrunden när jag tog korten! "
Fler bidrag i nästa inlägg...
Information om tävlingen under spoilern.
De medlemmar och bidrag som tävlar 2012 är:
1. NordSvitjod - Svampen
2. Illusioner - Timmerstuga
3. Luismi - Tvåvåningshus med balkong och växthus
4. NordSvitjod - Medeltidsborg
5. NordSvitjod - Liten stuga
6. Brumelbryn - Guds hus
7. Allaballawalla - En Pepparkashusby 2012-12-22 : Efter apokalypsen...
8. Slutbit - Knutby church of love : "Denna kyrka bär kärlekens sköte i sin kropp"
9. Bitsocker - Lilla Bommen
När jag sammanställt resultatet av omröstningen kommer en vinnare att utses och presenteras i den här tråden. Det kommer bara att vara registrerade röster som räknas men det är välkommet för alla att kommentera i tråden och hylla sin favorit. Eftersom Flashback står för yttrandefrihet är det självklart även tillåtet att dissa bidrag om man så vill, men så här i juletider kan det vara trevligt med lite glada inlägg.
En presentation och beskrivning av samtliga bidrag följer här under.
Må det bästa/intressantaste/fetaste/finaste bidraget vinna!
Bidrag nummer ett (1):
Svampen är skapad av NordSvitjod.
Framifrån.
Uppifrån.
Underifrån.
Bakifrån.
Framifrån med årtal.
Ovanifrån med årtal.
Framifrån med årtal för de som är lite skeva.
Underifrån med årtal.
Bidragsbeskrivning:
"Det ska föreställa svampen (som är ett vattentorn i Örebro för dom som inte visste det).
Den tog inte mer än 20-30 minuter att göra. Jag formade de runda delarna när de fortfarande var mjuka, efter att de varit i ugnen."
Bidrag nummer två (2):
Timmerstuga skapad av Illusioner.
Namn + år.
Framifrån.
Vänster sida.
Baksidan.
Höger sida.
Ovansidan.
Detaljer:
Död gubbe.
Tomte.
Bidragsbeskrivning:
"Mitt bidrag i år är baserat på mitt hem de senaste åren, en klassisk timmerstuga från Dalarna. Lade ner ett antal timmar på hur man skulle få det att se realistiskt ut. Tillslut insåg jag hur det skulle gå till! Exakt som på en vanlig timmerstuga, det vill säga med skåror, i "stockarna". Kavlade på men saknade mjöl. Skar skåror och la in dem i ugnen.
Resultatet blev något sämre än väntat, så taket blev lite halvdant.
Men jag är relativt nöjd ändå."
Bidrag nummer tre (3):
Tvåvåningshus med balkong och växthus skapat av Luismi.
In i växthuset.
Framifrån.
Närbild på granen.
Närbild på balkongen.
Närbild på växthuset.
Snett från vänster.
Närbild på fönster med julpynt.
Rakt framifrån.
Bidragsbeskrivning:
"Ett ganska vanligt hus (för en stor eller flera mindre familjer), men med balkong och växthus. En del blommor och ljusstakar samt en katt i fönstren också, plus en julgran och ett par buskar utanför huset. Till och med lite ätbart glitter på granen. "
Bidrag fyra (4):
Medeltidsborg skapad av NordSvitjod (Detta är det andra bidraget h*n tävlar med.).
Snett från höger.
Snett från vänster.
Framifrån för de som är lite på sniskan.
Ovanifrån.
Bakifrån.
Snett från höger anpassad för lite skeva. Det hela presenterat i en stämningsfull belysning.
Bidragsbeskrivning:
"Mitt andra bygge. Lite mer välplanerat och tog längre tid än "svampen" som jag gjorde innan. Namn och årtal finns på några av bilderna. Bildarna är tagna med en dålig mobilkamera."
Bidrag nummer fem (5):
Liten stuga skapad av NordSvitjod (Detta är det tredje bidraget h*n tävlar med.).
Snett framifrån vänster.
Ännu mer snett framifrån vänster sida.
Undersidan/inuti.
Snett bakifrån vänster sida.
Bidragsbeskrivning:
"Mitt tredje och sista bygge! Ett helt vanligt litet pepparkakshus. På insidan är det ett riktigt tjockt lager med sockerlim så att väggarna blir lite hårdare, så det blir roligare när jag spränger det sen efter jul.
OBS! Stridsvagnen är inte med i tävlingen eftersom den inte är en byggnad! Den bara "råkade" komma med i bakgrunden när jag tog korten! "
Fler bidrag i nästa inlägg...
Senast redigerad av Allaballawalla 2012-12-21 kl. 00:02.
Senast redigerad av Allaballawalla 2012-12-21 kl. 00:02.