• 2
  • 3
2012-12-24, 00:29
Medlem
brianmolkos avatar
Hört att puberteten kommer tidigare
Citera
2012-12-25, 17:02
Medlem
ShazzaJoness avatar
Var i England för en massa år sedan och lade då märke till att kidsen där såg mycket äldre ut än våra svenska motsvarigheter. Framförallt tjejerna såg äldre ut, men inte på ett bra sätt, utan snarare att de såg feta och slitna ut.
Förklaringen jag fick var att britterna hade en massa hormoner inpumpade i bl.a. kycklingen, konserveringsmedel, färgämnen och så vidare i mycket mat. Lunchen i skolan bestod oftast av chips och/eller godis med en läsk. Många av killarna spelade fotboll och jag antar att det var därför de inte såg lika jävla illa ut som tjejerna. Men de skyllde på hormonerna i kycklingen när det kom till att flickorna gick in i puberteten och utvecklade bröst i tidig ålder. Sen om det är bull eller inte låter jag nån annan svara på.

Men jag tror det har blivit vanligare i Sverige att ungdomar och unga vuxna inte tänker på vad de stoppar i sig, inte tränar samtidigt som stressen gör att vi söker oss till hel/halvfabrikat, färdigmat, godis, chips, tobak och alkohol. Luften i städer är inte alltid ren, man spacklar igen porerna i ansiktet med smink, sömnen blir rubbad av stress och sena datorkvällar med choklad...

Så jag tror det finns många anledningar men framförallt stressar vi mer idag vilket ofta leder till ohälsa på många sätt.
Citera
2012-12-25, 17:35
Medlem
Ts, Vad har du ens för belägg för att det skulle vara på det viset?
Citera
2013-01-01, 00:18
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Där sa du faktiskt något... Det kan faktiskt vara en av orsaken. Alkohol och cigaretter åldrar dig snabbare.
Ja, men det får inte barn och ungdomar att växa upp snabbare. Snarare tvärtom. Det är inte på grund av alkohol och cigaretter som den där 12-åriga tjejen såg ut som en 16-åring.
Citera
2013-01-01, 00:23
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiv3r
Ts, Vad har du ens för belägg för att det skulle vara på det viset?
Det är bara hans personliga åsikt/uppfattning. Jag håller inte med honom. Jag tycker att det är vanligare nu att 20- till 30-åriga svenskar ser fortfarande ut som tonåringar, än vad det var för 20 år sedan.
Senast redigerad av kuddenchristo 2013-01-01 kl. 00:25.
Citera
2013-01-02, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Jag tycker att det är vanligare nu att 20- till 30-åriga svenskar ser fortfarande ut som tonåringar, än vad det var för 20 år sedan.
Mycket beror ju på hår- och klädstilen också. Ser man bilder på tonåringar från 20 år sedan så ser de så gammaldags ut att de ser mycket äldre ut än vad de är.
Citera
2024-09-15, 03:57
inte svårt Sverige har högst arbetstid i Norden, dåliga arbetsvillkor, inte ens lag på tjänstepension, svin dålig sjukersättning och det drabbar skiftarbetare hårdast..... Eller folk som jobbar runt människor, dåliga löner... Listan är lång. Super ner sig, solar sönder sig och är alllmänt deppiga. Klart fom ser slitna och utkallade.
Citera
2024-09-15, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellanelin
inte svårt Sverige har högst arbetstid i Norden, dåliga arbetsvillkor, inte ens lag på tjänstepension, svin dålig sjukersättning och det drabbar skiftarbetare hårdast..... Eller folk som jobbar runt människor, dåliga löner... Listan är lång. Super ner sig, solar sönder sig och är alllmänt deppiga. Klart fom ser slitna och utkallade.

(FB) Såg folk äldre ut tidigare förr? Såg precis Drömkåken från 1993.

Ändå bra tråd att putta!
Citera
2024-09-15, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannabistjejen
(FB) Såg folk äldre ut tidigare förr? Såg precis Drömkåken från 1993.

Ändå bra tråd att putta!

Välkommen cbt!

Imponerande forumskills för ett första inlägg också
Citera
2024-09-15, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Jag är en snubbe som ser ut som en alv, jag är så jävla ung för min ålder så det är löjligt. Men nu kommer mitt problem in. Svenskarna är inte speciellt unga för sin ålder idag.

12 åringar har bröst som 16 åringar hade förut och 19 åringar ser ut som 25 åringar. Folk tror jag är en vampyr och det att jag avskyr solen gör ju inte det argumentet mindre trovärdigt

Folk räds mig, det gör att jag vill inte vara i närheten av folk här i Sverige. De ser mig som något onaturligt och farligt.

Mina grannar undviker mig och det är endast på nätet jag har kontakt. Så, ska försöka ta mig till ett land där folk har utseende som mig själv, nämligen Japan.

Men varför? här är frågan, varför har svenskarna blivit så gamla för sin ålder på senare tid?

Även min kk börjar åldras om mig som är 22 och hon vill hela tiden att jag ska helskägg och långt hår så att jag se åtminstone 1 år äldre än henne :/ jag hatar helskägg! Är svenskarna ett förbannat folk eller är det något annat som ligger bakom den plötsliga hastigheten i deras utseende?
Nu vet jag inte riktigt hur gammal du är.
Men jag skulle nog säga att det börjar bli svårare att se ålder på folk.
20åringar och 50åringar klär sig lika dant och tack vara rökning och ett allmänt sämre levande så ser de lika dana ut i kroppen och hyn också.
Så det är nog det du reagerar på.
Sen att puberteten kommer något tidigare är nog korrekt, men det su råkade ut gör handlar mer om mode och att småflickor vill se ut som horor.
Men jag hade själv klasskamrater som börjat få bröst i mellanstadiet( Då 70tal) men de klädde sig fortfarande som barn och de skulle inte få gå ut hårdsminkade och med dagens klädmode.
Själv var jag motsatsen till dig, vid 13 hade jag gått igenom målbrottet fått hår på nya ställen och började få skulpterade muskler.

Så jag togs som 30ish igentligen halva mitt liv från 15-50. Sen har mitt gråa hår gett sig till känna så idag gissar de flesta på mellan 45-50.
Att många i mina ögon ungdomar 20-30 beror på dåliga vanor och ett ovårdat mode.
Citera
2024-09-15, 06:58
Medlem
Epimaness avatar
Tycker att dagens unga vuxna verkar långa med märkliga kroppsproportioner. Ja, att killarna inte hunnit bli axelbreda är förväntat men de ser aviga ut. Även en del mulliga klart långa tjejer likaså.

Lite åt Klinefelter-hållet.
Citera
2024-09-18, 08:03
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Tycker att dagens unga vuxna verkar långa med märkliga kroppsproportioner. Ja, att killarna inte hunnit bli axelbreda är förväntat men de ser aviga ut. Även en del mulliga klart långa tjejer likaså.

Lite åt Klinefelter-hållet.
Det finns hur mycket studier som helst att T-nivåerna bara sjunker och sjunker för varje generation. Varför tycks ingen vilja diskutera. Antar det är en agenda då.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in