2012-12-26, 22:41
Medlem
En lite pressad fråga såhär dagarna innan nytt år

Under året som varit har jag fått en kapitalvinst via aktieutdelning. Jag sitter även inne med en icke realiserad förlust i aktier som jag nu vill sälja för att jämka ut skatten.

Skatten (30%) på min kapitalvinst är i runda slängar lika stor som förlusten jag planerar göra på försäljningen av aktier.

Så långt är allt klart (hoppas jag)

Nu är min fråga, ska jag räkna in ränteavdraget på min bostadsrätt som en kapitalförlust? Är det då hela räntan som ska in som en kapitalförlust? eller 30% av räntan? Hur ser uträkningen ut?

1.
Om jag har en k-vinst på 30k(10k skatt) från aktier , en potentiell k-förlust på 30k (10 skatt tillbaka) på aktier och betalat 50k i bostadsränta under året, betyder det att jag inte borde sälja några aktier alls? Dvs så att det blir 10k - 50k -> -40k i underskott där man sen får 30% tillbaka i skatten.

2.
Eller blir det 10k skatt aktievinst - 10 skatt aktieförlust , och sen får man ränteavdraget som en egen post?
Citera
2012-12-27, 00:57
Medlem
zorzes avatar
Jag kommer just nu inte ihåg allt i huvet. Men du blandar in utdelningen från aktierna med en försäljning , som gett förlust.

Försäljning reavinst-reaförlust på aktier redovisas separat på blankett k4. Vinst eller förlust flyttas där till en ruta på deklarationen.

Kolla efter blanketter på skatteverket.

Utdelning och total räntekostnad kvittas sen mot varandra .

Kommer just nu inte ihåg hur det ser ut mer på blanketten.
Citera
2012-12-27, 14:55
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spa999
En lite pressad fråga såhär dagarna innan nytt år

Under året som varit har jag fått en kapitalvinst via aktieutdelning. Jag sitter även inne med en icke realiserad förlust i aktier som jag nu vill sälja för att jämka ut skatten.

Skatten (30%) på min kapitalvinst är i runda slängar lika stor som förlusten jag planerar göra på försäljningen av aktier.

Så långt är allt klart (hoppas jag)

Nu är min fråga, ska jag räkna in ränteavdraget på min bostadsrätt som en kapitalförlust? Är det då hela räntan som ska in som en kapitalförlust? eller 30% av räntan? Hur ser uträkningen ut?

1.
Om jag har en k-vinst på 30k(10k skatt) från aktier , en potentiell k-förlust på 30k (10 skatt tillbaka) på aktier och betalat 50k i bostadsränta under året, betyder det att jag inte borde sälja några aktier alls? Dvs så att det blir 10k - 50k -> -40k i underskott där man sen får 30% tillbaka i skatten.

2.
Eller blir det 10k skatt aktievinst - 10 skatt aktieförlust , och sen får man ränteavdraget som en egen post?

1. Eventuell realisationsförlust ā 30.000 på aktier kan endast kvittas fullt ut mot realisationsvinster i aktiefonder eller aktier. Annars kvoteras dessa till 70% före nästa steg: -> 21.000 i minus.

2. Utdelning ā 30.000 minskas med underskottet från steg 1: -> plus 9.000 kronor.

3. Utgifter för räntor räknas bort. Minska steg 2 med 50.000: -> underskott ā 41.000 kronor.

4. Du har ett totalt underskott i inkomstslaget kapital. Detta kan då användas till att reducera skatten i andra inkomstslag, för de flesta människor handlar det om en skattereduktion i inkomst av tjänst. Reduktionen blir 30% av underskottet upp till 100.000 kronor (21% över 100.000). I ditt fall minskas skatten med [41 000 * 0,3 = 12 300]. Detta förutsätter naturligtvis att du har någon skatt att reducera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in